fbpxΣε θετικό έδαφος οι εξαγωγές το α' τρίμηνο του 2019 | Economistas.gr Skip to main content

Σε θετικό έδαφος οι εξαγωγές το α' τρίμηνο του 2019

Σε θετικό έδαφος οι εξαγωγές το α' τρίμηνο του 2019
Φωτό: Pixabay

Eξακολουθούν να κινούνται – έστω και σε μικρό ποσοστό – σε θετικά οι ελληνικές εξαγωγές στο σύνολο του πρώτου τριμήνου του 2019, αποδεικνύοντας πως αντέχουν στους διεθνείς κραδασμούς αλλά και στα εμπόδια που εξακολουθούν να υπάρχουν στο εσωτερικό (υψηλή φορολογία, έλλειψη ρευστότητας κ.ά.). Υπέστησαν μια μικρή πίεση κατά τη διάρκεια του Μαρτίου, με αποτέλεσμα να σημειώσουν –συγκυριακά– ελαφρά κάμψη, μετά την ανοδική τάση του προηγούμενου μήνα. Την ίδια στιγμή, άνοδο σημείωσαν οι εισαγωγές ενώ και το εμπορικό έλλειμμα διευρύνθηκε περαιτέρω, χτυπώντας «καμπανάκι» για την ανάγκη τόνωσης της εγχώριας παραγωγής.

Ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Εξαγωγέων θεωρεί πως είναι η κατάλληλη στιγμή η χώρα να επενδύσει πάνω στο δίπολο Παραγωγή-Εξωστρέφεια, χαράσσοντας μια Εθνική Στρατηγική που θα υπηρετηθεί διαχρονικά και από όλες τις κυβερνήσεις, προς όφελος της εθνικής οικονομίας και του κοινωνικού συνόλου.

Ειδικότερα, σύμφωνα με ανάλυση του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων και του Κέντρου Εξαγωγικών Ερευνών και Μελετών (ΚΕΕΜ), επί των προσωρινών στοιχείων της ΕΛ-ΣΤΑΤ, οι εξαγωγές, συμπεριλαμβανομένων των πετρελαιοειδών, αυξήθηκαν κατά 84,9 εκατ. ευρώ ή κατά 1,0% και ανήλθαν σε 7,86 δισ. ευρώ από 7,78 δισ. ευρώ ενώ χωρίς τα πετρελαιοειδή αυξήθηκαν στα 5,46 δισ. ευρώ από 5,29 δισ. ευρώ, δηλαδή κατά 159,1 εκατ. ευρώ ή κατά 3 %.

Η Ιταλία εξακολουθεί και κατά το πρώτο τρίμηνο του 2019 να αποτελεί το σημαντικότερο προορισμό των ελληνικών εξαγωγών ενώ στη δεύτερη θέση έχει ανέλθει η Γερμανία, η οποία βρίσκονταν στην 3η θέση στο αντίστοιχο περσινό τρίμηνο. Ακολουθεί η Κύπρος με άνοδο μίας θέσης στη σχετική κατάταξη και η Τουρκία, προς την οποία η σημαντική μείωση των εξαγωγών ελληνικών προϊόντων (κατά -28,2%), οδήγησε στην απώλεια δύο θέσεων στη λίστα των κυριότερων προορισμών.

Η Βουλγαρία και ο Λίβανος ακολουθούν στην 5η και 6η θέση αντίστοιχα, όπως και το πρώτο τρίμηνο του 2018, ενώ στην 7η θέση ανέβηκε το Ηνωμένο Βασίλειο, κερδίζοντας δύο θέσεις (από την 9η). Στην 8η θέση, με άνοδο τριών (από την 11η) βρίσκεται η Γαλλία, ενώ την πρώτη δεκάδα των κυριότερων προορισμών των ελληνικών εξαγωγών, συμπληρώνουν η Ισπανία, με υποχώρηση μίας θέσης και οι ΗΠΑ, με υποχώρηση τριών θέσεων (ήταν στην 7η θέση).

Πλην της πρώτης δεκάδας των χωρών-πελατών των ελληνικών προϊόντων για το 2018, αξίζει να σημειωθούν, η άνοδος στην κατάταξη της Κίνας (12η θέση από 16η) και της Αλγερίας (27η θέση από 53η) αλλά και της Ιαπωνίας (40η θέση από 62η) σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2018.

Ως προς τους προορισμούς των ελληνικών εξαγωγών ανά οικονομική ένωση, σημειώνεται αύξηση κατά 4,1% προς την Ε.Ε., οι αποστολές προς τις 18 χώρες της Ευρωζώνης, αυξήθηκαν κατά 3,6%, ενώ ανοδικά κινήθηκαν οι εξαγωγές προς τις χώρες του ΟΟΣΑ, με μικρή αύξηση της τάξης του 1,9% και προς τις χώρες του G7 κατά 4%. Οι εξαγωγές προς τις αναδυόμενες BRICS αυξήθηκαν κατά 8,5%, προς τις πετρελαιοπαραγωγικές χώρες του OPEC αυξήθηκαν κατά 36,4% και προς τις χώρες του Συμβουλίου Συνεργασίας του Κόλπου η αύξηση ήταν 41,6%.

Αντίθετα, πτωτικά κινήθηκαν οι αποστολές ελληνικών προϊόντων στις χώρες της Οικονομικής Συνεργασίας Μαύρης Θάλασσας (ΟΣΕΠ) κατά -9,8% και προς τις χώρες της Ευρασιατικής Οικονομικής Ένωσης κατά -15,5%. Τέλος, οι χαμηλές σε αξία εξαγωγές προς τις χώρες της MERCOSUR αυξήθηκαν κατά 15%.

Αντίστοιχα, ως προς τη σύνθεση των εξαγωγών κατά μεγάλες κατηγορίες προϊόντων, η μικρή αύξηση προκύπτει κυρίως από τις ανοδικές τάσεις στις εξαγωγές βιομηχανικών προϊόντων που παρουσιάζουν αύξηση κατά 8,3%. Επίσης, ιδιαίτερα ενισχυμένες καταγράφονται οι εξαγωγές πρώτων υλών κατά 21,7%. Αντίθετα, οι εξαγωγές αγροτικών προϊόντων εμφανίζουν μείωση -10,3%, όπως και οι εξαγωγές καυσίμων κατά -3%. Τέλος, οι χαμηλές σε αξία εξαγωγές της κατηγορίας Είδη & συναλλαγές μη ταξινομημένα αυξήθηκαν οριακά κατά 1,1%.

Τα προϊόντα πετρελαίου αποτελούν και για το τρίμηνο Ιανουάριος-Μάρτιος του 2019, το κυριότερο εξαγώγιμο προϊόν της χώρας, παρά τη μείωση που σημείωσαν οι εξαγωγές τους. Στη 2η θέση, με αύξηση 42,7% ακολουθούν τα φάρμακα, στην 3η θέση μετά τον διπλασιασμό των εξαγωγών για το πρώτο τρίμηνο του 2019, ανήλθαν οι αποστολές βαμβακιού (από την 11η θέση), ενώ στην 4η θέση παραμένουν τα προϊόντα αλουμινίου.

Στην 5η θέση στη λίστα των κυριότερων εξαγώγιμων ελληνικών προϊόντων ανέβηκαν οι σωλήνες από αλουμίνιο (από 7η θέση) και στην 6η, με υποχώρηση κατά μία θέση, βρίσκονται οι εξαγωγές υπολογιστικών μηχανών.

Τις θέσεις 7 έως 9 συμπληρώνουν κατά σειρά, οι εξαγωγές μη κατεψυγμένων λαχανικών, τα ιχθυηρά και τα άλλα τυριά (των οποίων το μεγαλύτερο μέρος των εξαγωγών είναι η φέτα), σημειώνοντας το καθένα από αυτά τα προϊόντα άνοδο μίας θέσης. Η πρώτη δεκάδα κλείνει με την άσφαλτο από πετρέλαιο, η οποία καταγράφει άνοδο 21 θέσεων (από 31η) λόγω του τριπλασιασμού των εξαγωγών στο πρώτο τρίμηνο του 2019.

Οι εισαγωγές στο διάστημα Ιανουαρίου – Μαρτίου 2019 αυξήθηκαν κατά 643,8 εκατ. ευρώ ή κατά 5%, με τη συνολική τους αξία να διαμορφώνεται στα 13,52 δισ. ευρώ έναντι 12,86 δισ. ευρώ κατά το αντίστοιχο τρίμηνο του 2018. Εξαιρουμένων των πετρελαιοειδών, οι εισαγωγές αυξήθηκαν στα 9,74 δισ. ευρώ από 9,32 δισ. ευρώ, δηλαδή κατά 421 εκατ. ευρώ ή κατά 4,5%.

Ως αποτέλεσμα των παραπάνω κινήσεων, το εμπορικό έλλειμμα ενισχύθηκε το πρώτο τρίμηνο του 2019 κατά 558,9 εκατ. ευρώ ή κατά 11%, στα 5,66 δισ. ευρώ από 5,10 δισ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2018. Χωρίς τα πετρελαιοειδή, το εμπορικό έλλειμμα αυξήθηκε στα -4,28 δισ. ευρώ από 4,02 δισ. ευρώ, δηλαδή κατά 261,9 εκατ. ευρώ, ή κατά 6,5%.

Οι εξελίξεις κατά γεωγραφικές περιοχές και χώρες

Μικρή αυξητική τάση καταγράφουν οι εξαγωγικές επιδόσεις της χώρας κατά το πρώτο τρίμηνο του 2019. Η αύξηση αυτή οφείλεται στις ανοδικές τάσεις που καταγράφονται στις ελληνικές εξαγωγές προς την ΕΕ ενώ μειωμένες είναι οι εξαγωγικές επιδόσεις προς τις Τρίτες Χώρες. Συγκεκριμένα, η αύξηση προς την ΕΕ, είναι στο 4,1%, ενώ η μείωση προς Τρίτες Χώρες είναι της τάξης του 2,25%. Οι εξαγωγές που κατευθύνονται προς χώρες της ΕΕ είναι πλέον το 54,1% του συνόλου των ελληνικών εξαγωγών, έναντι 45,9% που κατευθύνονται προς Τρίτες Χώρες.

Οι εξαγωγές προς την Ευρωπαϊκή Ένωση

Πιο αναλυτικά, οι αποστολές προς την Ε.Ε. διαμορφώθηκαν στα 4.249,2 εκ.€ το πρώτο τρίμηνο του 2019, από 4.081,3 εκ.€ κατά το αντίστοιχο τρίμηνο του 2018.

Η αύξηση κατά 3,6% (από 2.910,9 εκ.€ σε 3.014,7 εκ.€) των εξαγωγών προς την Ευρωζώνη (19), που απορρόφησε το 38,4% των συνολικών εξαγωγών στο εξεταζόμενο τρίμηνο, προκύπτει μέσα από μια αυξητική τάση προς 11 από τους προορισμούς της Ευρωζώνης και μια πτωτική τάση για τους υπόλοιπους 7.

Πιο συγκεκριμένα, για τους έντεκα κυριότερους προορισμούς εντός Ευρωζώνης: οι εξαγωγές προς την Ιταλία -κυριότερη χώρα προορισμού ελληνικών εξαγωγών- εμφανίζουν μείωση κατά -5,2% (από 844,1 εκ.€ σε 800,4 εκ.€), προς τη Γερμανία σημειώνεται οριακή μείωση κατά -1,1% (από 493,9 εκ.€ σε 488,4 εκ.€) ενώ μικρή άνοδος καταγράφεται προς την Κύπρο +1,8% (από 435,6 εκ.€ σε 443,6 εκ.€).

Ακολουθούν στη σειρά -με κριτήριο την αξία εξαγωγών- η Γαλλία με μεγάλη αύξηση εξαγωγών κατά 28% (από 225,5 εκ.€ σε 288,6 εκ.€), η Ισπανία που εμφανίζει μικρότερη αύξηση στις αποστολές κατά 4,3% (από 269,2 εκ.€ σε 280,8 εκ.€), η Ολλανδία με μείωση -7,1% (από 158,8 εκ.€ σε 147,6 εκ.€). Στην 7η θέση στη σχετική λίστα, ανέβηκαν οι εξαγωγές προς το Βέλγιο οι οποίες αυξάνονται σημαντικά κατά 35,5% (από 93,7 εκ.€ σε 127 εκ.€), όπως επίσης και οι αποστολές προς τη Σλοβενία οι οποίες αυξήθηκαν κατά 42,5% (από 70,7 εκ.€ σε 100,8 εκ.€).

Τον κατάλογο με τις κυριότερες αγορές ελληνικών προϊόντων από τις χώρες της Ευρωζώνης, συμπληρώνουν τρεις ακόμη προορισμοί. Συγκεκριμένα, οι ελληνικές εξαγωγές προς τη Μάλτα μειώθηκαν κατά -16,3% (από 92,9 εκ.€ σε 77,8 εκ.€), προς την Αυστρία αυξήθηκαν οριακά κατά 2,2% (από 67,7 εκ.€ σε 69,2 εκ.€) και τέλος προς την Πορτογαλία υπάρχει αξιοσημείωτη αύξηση κατά 17,7% (από 44 εκ.€ σε 51,7 εκ.€).

Όσον αφορά στις χώρες-μέλη της Ε.Ε. που δεν ανήκουν στην Ευρωζώνη, οι εξαγωγές κινήθηκαν ανοδικά προς αυτές κατά 5,5% και ανήλθαν στα 1.234,5 εκ.€ από 1.170,5 εκ.€. Η Βουλγαρία -κυριότερος πελάτης για τα ελληνικά προϊόντα στην εν λόγω κατηγορία χωρών- εμφανίζει μικρή άνοδο των εξαγωγών κατά 3,2% (από 333,3 εκ.€ σε 343,9 εκ.€) και ακολουθούν (με βάση το μέγεθος των εξαγωγών), το Ην. Βασίλειο με μεγάλη άνοδο κατά 20% (από 251,1 εκ.€ σε 301,2 εκ.€), η Ρουμανία με άνοδο 7,2% (από 224,2 εκ.€ σε 240,3 εκ.€), η Πολωνία με μείωση -13,3% (από 125,3 εκ.€ σε 108,6 εκ.€), η Κροατία, οι εξαγωγές προς την οποία υπερδιπλασιάστηκαν (από 22,9 εκ.€ σε 55,8 εκ.€) και η Τσεχία με μείωση -11,6% (από 60,1 εκ.€ σε 53,2 εκ.€).

Οι εξαγωγές προς Τρίτες Χώρες (εκτός ΕΕ)

Τα μεγαλύτερα μερίδια ελληνικών εξαγωγών εκτός προορισμών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αφορούν αποστολές προς την περιοχή της Μ. Ανατολής & Β. Αφρικής (μερίδιο 16,3% στο σύνολο των ελληνικών εξαγωγών) και προς τις Λοιπές Χώρες της Ευρώπης (πλην Ε.Ε.) με μερίδιο 14,6%, αλλά μειωμένες στο πρώτο τρίμηνο του 2019. Αξιοσημείωτα μερίδια διατηρούν -παρά την επίσης μείωσή τους στο εξεταζόμενο τρίμηνο- οι εξαγωγές προς τις Χώρες της Ασίας (πλην Μ.Ανατολής) (6,2%) και προς τη Β. Αμερική (4,2%).

Οι ελληνικές εξαγωγές προς την περιοχή της Μ. Ανατολής & Β. Αφρικής καταγράφουν σημαντική αύξηση κατά 16,8% (από 1.100,2 εκ.€ σε 1.285,2 εκ.€), Παρά το γεγονός ότι οι εξελίξεις στην πολιτική και οικονομική κατάσταση αρκετών εκ των χωρών της εν λόγω περιοχής παραμένουν έντονες και ασταθείς το τελευταίο χρονικό διάστημα, οι ελληνικές εξαγωγές διατηρούν θετική πορεία στις περισσότερες εξ αυτών. Αξίζει βέβαια να σημειωθεί, ότι ένα σημαντικό μέρος των προϊόντων που κατευθύνονται στις περισσότερες από τις χώρες της εν λόγω περιοχής είναι πετρελαιοειδή. Συγκεκριμένα, από τις 9 χώρες που αποτελούν τους κυριότερους πελάτες ελληνικών προϊόντων στην περιοχή, οι οκτώ εμφανίζουν ανοδικές τάσεις των εξαγωγών, κάποιες εξ αυτών σε σημαντικά ποσοστά, ενώ μόνο προς την Αίγυπτο (από τις 9 κυριότερες αγορές) καταγράφεται μείωση των ελληνικών αποστολών.

Πιο αναλυτικά, με κριτήριο την αξία των εξαγωγών κατά το διάστημα Ιανουάριος-Μάρτιος του 2019, πρώτος πελάτης ελληνικών προϊόντων για την περιοχή αναδεικνύεται ο Λίβανος με αύξηση 7,6% των αποστολών (στα 338,9 εκ.€ από 314,9 εκ.€). Ακολουθεί η Σ. Αραβία με πολύ μεγάλη αύξηση 46,2% (στα 208,8 εκ.€ από 142,8 εκ.€), η οποία ξεπέρασε την Αίγυπτο που ακολουθεί, προς την οποία καταγράφεται αξιοσημείωτη συρρίκνωση των ελληνικών εξαγωγών κατά -19,9% (στα 174,6 εκ.€ από 218,1 εκ.€).

Στην 4η θέση της σχετικής λίστας ανέβηκε το Ισραήλ με μεγάλη αύξηση των εξαγωγών 42,1% (στα 141,3 εκ.€ από 99,4 εκ.€), ενώ στην 5η θέση υποχώρησε η Λιβύη, με στασιμότητα της αξίας των εξαγωγών σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό τρίμηνο (στα 113,1 εκ.€ από 111,9 εκ.€). Ακουλουθεί η Τυνησία, με πολύ μεγάλη ενίσχυση των εξαγωγών κατά 47,8% (στα 71,8 εκ.€ από 41,1 εκ.€), η Αλγερία προς την οποία οι ελληνικές αποστολές σχεδόν τριπλασιάζονται (στα 65,2 εκ.€ από τα 23,8 εκ.€) και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα με αύξηση 22,3% (στα 56,7 εκ.€ από 46,4 εκ.€). Ο σχετικός κατάλογος κλείνει με τις εξαγωγές προς το Μαρόκο που καταγράφουν αύξηση 8,3% (στα 49,8 εκ.€ από τα 45,9 εκ.€).

Οι εξαγωγές προς τις Λοιπές Χώρες της Ευρώπης (πλην Ε.Ε.) καταγράφουν σημαντική μείωση για το πρώτο τρίμηνο του 2019, της τάξης του -14,8%. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι στους 2 από τους κυριότερους προορισμούς, παρατηρούνται μεγαλές μειώσεις των ελληνικών εξαγωγών. Συγκεκριμένα, οι εξαγωγές προς την Τουρκία συρρικνώθηκαν κατά -28,2% (σε 416,8 εκ.€ από 580,1 εκ.€), γεγονός που οδήγησε στην υποχώρηση από τη 2η θέση στην 4η στην κατάταξη των κυριότερων προορισμών ελληνικών προϊόντων. Ακόμα μεγαλύτερη ποσοστιαία μείωση καταγράφουν οι εξαγωγές προς το Γιβραλτάρ (-42,9%), στα 128 εκ.€ από 225,1 εκ.€.

Από την άλλη, άνοδος των εξαγωγών καταγράφεται προς τη Βόρεια Μακεδονία κατά 10,2% (σε 179 εκ.€ από 162,4 εκ.€) και προς την Αλβανία κατά 34,3% (σε 142,5 εκ.€ από 106,1 εκ.€). Οι αποστολές προς τη Σερβία ουσιαστικά κινούνται στα ίδια επίπεδα με το αντίστοιχο πρώτο τρίμηνο του 2018 (σε 62,8 εκ.€ από 63,3 εκ.€). Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι οι αποστολές ελληνικών προϊόντων προς τη Ρωσία εμφανίζονται μειωμένες κατά -13,2% (σε 38,8 εκ.€ από 44,7 εκ.€).

Οι εξαγωγές προς τις Χώρες της Ασίας (πλην Μ.Ανατολής) κατά το διάστημα Ιανουάριος-Μάρτιος του 2019 εμφάνισαν μεγάλη ποσοστιαία μείωση της τάξης του -17,3% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό τρίμηνο. Ανήλθαν στα 488,6 εκ.€ από 590,7 εκ.€. Για τις χώρες με αξιοσημείωτη αξία εξαγωγών, καταγράφονται αρκετές μεταβολές σε σύγκριση με την εικόνα του περσινού αντίστοιχου διαστήματος.

Πιο αναλυτικά, με σειρά βάσει αξίας εξαγωγών, πρώτος πελάτης ελληνικών προϊόντων στην εξεταζόμενη περιοχή αναδεικνύεται για το πρώτο τρίμηνο 2019 η Κίνα με μεγάλη αύξηση των εξαγωγών κατά 43,4% (από 157,2 εκ.€ σε 225,5 εκ.€), επίδοση που την ανέβασε 4 θέσεις (12η από 16η) στη λίστα των κυριότερων προορισμών ελληνικών προϊόντων.

Στη 2η θέση της σχετικής κατάταξης, ανέβηκε η Ιαπωνία, οι εξαγωγές προς την υπερτριπλασιάστηκαν στο εξεταζόμενο τρίμηνο και έφτασαν στα 42,7 εκ.€ από 13,2 εκ.€ το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Ακολουθεί η Σιγκαπούρη, οι εξαγωγές προς την οποία μειώθηκαν συντριπτικά κατά -79,5% (από 152,3 εκ.€ σε 31,3 εκ.€), γεγονός που οφείλεται σχεδόν αποκλειστικά σε περιορισμό των εξαγωγών πετρελαιοειδών.

Άξιες αναφοράς, είναι οι μεταβολές στις εξαγωγές προς την Ινδονησία (σχεδόν διπλασιασμός) στα 31,2 εκ.€ από 16,4 εκ.€, ο υπερδιπλασισμός των εξαγωγών προς το Βιετνάμ (από 10,3 εκ.€ σε 23,3 εκ.€) και η τεράστια μείωση των εξαγωγών προς τη Γεωργία κατά -55,1% (από 45,8 εκ.€ σε 20,5 εκ.€). Τέλος, οι εξαγωγές προς τη Ν. Κορέα ουσιαστικά παρέμειναν στα ίδια επίπεδα με το πρώτο τρίμηνο του προηγούμενου έτους (από 25,9 εκ.€ σε 26,1 εκ.€).

Η ελαφρά μείωση κατά -1,8% των εξαγωγών προς τη Β. Αμερική (από 339,9 εκ.€ σε 333,6 εκ.€), οφείλεται κυρίως στη μικρή υποχώρηση των αποστολών προς τον σημαντικότερο πελάτη ελληνικών προϊόντων στην εν λόγω περιοχή, τις ΗΠΑ, κατά ποσοστό -2,8% (από 273,1 εκ.€ σε 265,3 εκ.€). Οι εξαγωγές προς τον Καναδά μειώθηκαν επίσης κατά -2,3% (από 31 εκ.€ σε 30,3 εκ.€) ενώ προς το Μεξικό αυξήθηκαν κατά 6% (από 35,8 εκ.€ σε 37,9 εκ.€).

Προκειμένου να ολοκληρωθεί ο χάρτης των προορισμών των ελληνικών εξαγωγών, παρατίθενται παρακάτω τα στοιχεία για τις αποστολές προς τις υπόλοιπες περιοχές, οι οποίες όμως συγκεντρώνουν πολύ μικρό μερίδιο των ελληνικών εξαγωγών.

Συγκεκριμένα, οι χαμηλές σε αξία εξαγωγές προς τις Λοιπές Χώρες της Αμερικής, αυξάνονται σημαντικά ως ποσοστό κατά το πρώτο τρίμηνο του 2019 (+39,2%) και ανήλθαν στα 120,1 εκ.€ από 86,3 εκ.€ το αντίστοιχο περσινό πρώτο τρίμηνο. Η άνοδος αυτή οφείλεται στις μεγάλες αυξήσεις των αποστολών προς τη Βραζιλία (από 34,1 εκ.€ στα 58 εκ.€) και προς τον Παναμά (από 24,2 εκ.€ στα 44,4 εκ.€). Αυτές οι αυξήσεις, υπερκάλυψαν και τις μεγάλες απώλειες των εξαγωγών προς την Αργεντινή (από 18 εκ.€ στα 0,7 εκ.€).

Οι εξαγωγές προς τις Χώρες της Αφρικής (πλην Βόρειας Αφρικής) κατά το διάστημα Ιανουάριος-Μάρτιος 2019 σημείωσαν αύξηση 8,9% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό τρίμηνο αν και παραμένουν πολύ χαμηλές σε αξία, αφού ανήλθαν στα 41,4 εκ.€ από 38 εκ.€. Ως προς τους κύριους πελάτες ελληνικών προϊόντων προς την εν λόγω περιοχή, αξίζουν να αναφερθούν: η σταθερότητα των εξαγωγικών επιδόσεων προς Δημ. της Ν. Αφρικής (από 17,6 εκ.€ σε 17,9 εκ.€) και η αύξηση προς τη Νιγηρία (από 6,4 εκ.€ σε 10,4 εκ.€).

Οι, επίσης χαμηλές σε αξία, ελληνικές εξαγωγές προς την Ωκεανία, σημείωσαν αύξηση 18,4% (από 40,4 εκ.€ σε 47,8 εκ.€). Η αύξηση αυτή αφορά κυρίως στις εξαγωγές και προς την Αυστραλία κατά 18,3% (από 36,9 εκ.€ σε 43,6 εκ.€) ενώ άνοδος καταγράφεται και προς τη Ν. Ζηλανδία (από 3,5 εκ.€ στα 4,2 εκ.€).

Οι εισαγωγές

Όσον αφορά στις εισαγωγές, παρατηρείται αύξηση (+5%) για το πρώτο τρίμηνο του 2019, σε συνέχεια της ανοδικής πορείας που σημείωσαν κατά το κλείσιμο του 2018. Η αξία τους διαμορφώθηκε σε 13.519,7 εκ.€ από 12.875,9 εκ.€.

Αυξημένες, κατά 2,7%, καταγράφονται οι εισαγωγές από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Οι εισαγωγές από τις 18 χώρες της Ευρωζώνης εμφανίζουν αύξηση 5%, ενώ αυτές από τις χώρες μέλη της ΕΕ που δεν είναι ενταγμένες στη ζώνη του ευρώ μειώνονται κατά -4,6%. Άξιες αναφοράς, σχετικά με τις τάσεις των εισαγωγών, είναι οι σημαντικές αυξήσεις από Γερμανία και Γαλλία, αλλά και η μεγάλη μείωση των εισαγωγών από το Ηνωμένο Βασίλειο. Οι εισαγωγές από τις λοιπές χώρες της Ευρώπης (εκτός ΕΕ) εμφανίζουν άνοδο της τάξης του 10,9%.

Υποχώρηση των εισαγωγών παρατηρείται από τη Μ. Ανατολή & Β. Αφρική (-12,5%), με αξιοσημείωτη την τεράστια μείωση των εισαγωγών (που αφορά πετρελαιοειδή) από το Ιράν, που εν μέρει αντισταθμίστηκε από αυξήσεις στις εισαγωγές από Ιράκ, Σαουδική Αραβία και Κατάρ.

Μεγάλη αύξηση στις εισαγωγές καταγράφεται από τις χώρες της Β. Αμερικής (69,6%) λόγω του σχεδόν διπλασιασμού των εισαγωγών από τις ΗΠΑ. Αυξημένες είναι οι εισαγωγές από τις λοιπές (πλην Μ. Ανατολής) χώρες της Ασίας (16%), όπου σημαντικό ρόλο παίζει η τεράστια αύξηση της αξίας εισαγωγών από το Καζακστάν, ενώ μεγάλη άνοδο παρουσιάζουν και οι εισαγωγές από Κίνα και Ιαπωνία.

Τέλος, ενισχυμένες είναι οι εισαγωγές από τις Λοιπές Χώρες της Αμερικής (+13,2%), πολύ μεγάλη ποσοστιαία άνοδος καταγράφεται για τις -πολύ χαμηλές σε αξία- εισαγωγές από τις λοιπές χώρες της Αφρικής (πλην Β. Αφρικής) που αποτελούν το 0,7% του συνόλου των εισαγωγών παρότι υπερτετραπλασιάστηκαν στο πρώτο τρίμηνο του 2019, ενώ μικρή αύξηση παρουσιάζουν αυτές από τις χώρες της Ωκεανίας (+2,5%).

Οι επιδόσεις κατά μεγάλες κατηγορίες προϊόντων

Με βάση τα προσωρινά στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για το πρώτο τρίμηνο του 2019 για τις εξαγωγές κατά μεγάλες κατηγορίες προϊόντων, η αύξηση των ελληνικών αποστολών προκύπτει κυρίως από την ενίσχυση των εξαγωγών των βιομηχανικών προϊόντων, αλλά και των πρώτων υλών. Πτωτικά κινήθηκαν οι εξαγωγές αγροτικών προϊόντων ενώ μικρή μείωση εμφανίζουν και οι εξαγωγές καυσίμων.

Αναλυτικότερα, όσον αφορά στα αγροτικά προϊόντα, η μείωση (-10,3%) των εξαγωγών, σε 1.354,1 εκ.€ από 1.510 εκ.€, οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στη μεγάλη υποχώρηση των αποστολών της υποκατηγορίας «λάδια & λίπη ζωικής ή φυτικής προέλευσης», σε 113,5 εκ.€ από 275,4 εκ.€ (-58,8%) -δηλαδή κατά κύριο λόγο των εξαγωγών ελαιολάδου, αλλά και στη μείωση (-3,1%) των εξαγωγών της σημαντικότερης υποκατηγορίας «τρόφιμα και ζώα ζωντανά» (1.063,2 εκ.€ από 1.097,8 εκ.€). Η εν λόγω υποκατηγορία αφορά στο 13,5% των συνολικών ελληνικών εξαγωγών κατά το πρώτο τρίμηνο του 2019. Σημαντική ποσοστιαία άνοδος (+29,7%) καταγράφεται στις αποστολές της υποκατηγορίας «ποτά και καπνός» (177,4 εκ.€ από 136,8 εκ.€).

Οι εξαγωγές βιομηχανικών προϊόντων σημειώνουν άνοδο 8,3% με την αξία τους να ανέρχεται σε 3.581,1 εκ.€ το πρώτο τρίμηνο του 2019, από 3.306,7 εκ.€ κατά το αντίστοιχο περσινό τρίμηνο. Η άνοδος αυτή προκύπτει από την ενίσχυση των εξαγωγών σε δύο από τις τέσσερις υποκατηγορίες βιομηχανικών προϊόντων. Συγκεκριμένα, μεγάλη αύξηση καταγράφουν οι εξαγωγές στην υποκατηγορία «χημικά προϊόντα & συναφή (μ.α.κ.)» κατά 17,8% (σε 967,7 εκ.€ από 821,7 εκ.€) και αυτές στην υποκατηγορία «διάφορα βιομηχανικά είδη» κατά 24,5% (σε 658,2 εκ.€ από 528,7 εκ.€).

Οι εξαγωγικές επιδόσεις της μεγαλύτερης υποκατηγορίας βιομηχανικών προϊόντων «βιομηχανικά είδη ταξινομημένα κατά πρώτη ύλη» παρουσιάζονται ουσιαστικά σταθερές -0,1% (σε 1.246,9 εκ.€ από 1.247,8 εκ.€), ενώ επίσης αμετάβλητες εμφανίζονται οι εξαγωγές της υποκατηγορίας «μηχανήματα & υλικό μεταφορών» (σε 708,4 εκ.€ από 708,5 εκ.€).

Ως προς τις υπόλοιπες μεγάλες κατηγορίες προϊόντων, ξεχωρίζει η μικρή μείωση των εξαγωγών καυσίμων κατά -3% (σε 2.404,6 εκ.€ από 2.478,8 εκ.€), τα οποία κατά το διάστημα Ιανουάριος-Μάρτιος του 2019, καταλαμβάνουν μερίδιο 30,6% του συνόλου των ελληνικών εξαγωγών, από 31,9% το αντίστοιχο περσινό τρίμηνο. Οι εξαγωγές των πρώτων υλών εμφανίζουν μεγάλη αύξηση 21,7% και ανήλθαν σε 408,7 εκ.€ από 335,7 εκ.€. Τέλος, οι χαμηλές σε αξία εξαγωγές της κατηγορίας «είδη και συναλλαγές μη ταξινομημένα κατά κατηγορίες» εμφανίζουν μείωση -22,4% (σε 112,2 εκ.€ από 144,6 εκ.€).

Όσον αφορά στις εισαγωγές, η αύξηση κατά 5% (από 12.875,9 εκ.€ σε 13.519,7 εκ.€) κατά το πρώτο τρίμηνο του 2019, οφείλεται στην ενίσχυση των εισαγωγών όλων των υποκατηγοριών προϊόντων.

Οι εισαγωγές βιομηχανικών προϊόντων που αποτελούν και κατά το πρώτο τρίμηνο του 2019 τη σημαντικότερη κατηγορία εισαγόμενων προϊόντων (57,6% του συνόλου των ελληνικών εισαγωγών), αυξήθηκαν κατά 4,3%, σε 7.785 εκ.€ από 7.466,7 εκ.€).

Πιο αναλυτικά στα βιομηχανικά προϊόντα, η κυριότερη υποκατηγορία «μηχανήματα & υλικό μεταφορών» παρουσιάζει αύξηση των εισαγωγών κατά 6,7% (σε 2.756,1 εκ.€ από 2.582,9 εκ.€), ενώ ανοδικά κινούνται επίσης, οι εισαγωγές για «χημικά προϊόντα & συναφή (μ.α.κ.)» στα 2.057,1 εκ.€ από 2.000,4 εκ.€ (+2,8%) και για τα «διάφορα βιομηχανικά είδη» στα 1.484,2 εκ.€ από 1.371,9 εκ.€ (+8,2%). Μικρή μείωση των εισαγωγών, εμφανίζεται για τα «βιομηχανικά είδη ταξινομημένα κατά πρώτη ύλη» στα 1.487,7 εκ.€ από 1.511,5 εκ.€ (-1,6%).

Οι εισαγωγές καυσίμων κινούνται ανοδικά κατά 6,3% και ανήλθαν σε 3.780,3 εκ.€ από 3.557,5 εκ.€. Το μερίδιό τους στο σύνολο των εισαγωγών, ενισχύθηκε στο 28%, από 27,6% που ήταν το αντίστοιχο περσινό πρώτο τρίμηνο του 2018.

Οι εισαγωγές αγροτικών προϊόντων, καταγράφουν ελαφρά άνοδο (+1,1%) και έφτασαν στα 1.538,4 εκ.€ από 1.521,9 εκ.€. Η ανοδική αυτή τάση οφείλεται στην ενίσχυση των εισαγωγών (+2,9%) της σημαντικότερης υποκατηγορίας «τρόφιμα και ζώα ζωντανά» (1.354,8 εκ.€ από 1.316,5 εκ.€), παρά το γεγονός ότι οι εισαγωγές των άλλων δύο υποκατηγοριών περιορίζονται: Τα «ποτά και καπνός» σε 134,9 εκ.€ από 143,9 εκ.€ (-6,2%) και τα «λάδια & λίπη ζωικής ή φυτικής προέλευσης», σε 48,7 εκ.€ από 61,6 εκ.€ (-20,9%)

Οι εισαγωγές πρώτων υλών αυξήθηκαν κατά 9,8%, στα 353,2 εκ.€ από 321,7 εκ.€. και τέλος, οι εισαγωγές της πολύ χαμηλής σε αξία κατηγορίας «είδη και συναλλαγές μη ταξινομημένα κατά κατηγορίες» καταγράφουν πολύ μεγάλη αύξηση αφού ανήλθαν στα 62,8 εκ.€ από 8,1 εκ.€ το αντίστοιχο πρώτο τρίμηνο του 2018.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το θέμα της χρήσης ζάχαρης στο κρασί επαναφέρει η Ισπανία
Το θέμα της χρήσης ζάχαρης στο κρασί επαναφέρει η Ισπανία
Η προσθήκη ζάχαρης για την αύξηση του αλκοολικού βαθμού στα κρασιά επιτρέπεται μόνο στις βόρειες περιοχές της ΕΕ συμπεριλαμβανομένων και αυτών της Γαλλίας και της Ιταλίας.
Το θέμα της χρήσης ζάχαρης στο κρασί επαναφέρει η Ισπανία
Οι συνέπειες του Brexit προβληματίζουν τους Ελληνες εξαγωγείς
Οι συνέπειες του Brexit προβληματίζουν τους Ελληνες εξαγωγείς
Σε αχαρτογράφητα νερά εισέρχεται η ευρωπαϊκή οικονομία λόγω του επικείμενου Brexit και ο ελληνικός επιχειρηματικός κόσμος βρίσκεται σε κατάσταση αναμονής.
Οι συνέπειες του Brexit προβληματίζουν τους Ελληνες εξαγωγείς