Περισσότερα δάνεια ζητούν οι πολίτες από τις τράπεζες
Περισσότερα δάνεια προς επιχειρήσεις και νοικοκυριά αλλά και υψηλότερα επιτόκια καταθέσεων θα ήθελαν οι Έλληνες από μια τράπεζα, ενώ σημειώνουν ότι υπάρχουν μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης για μια νέα τράπεζα.
Σύμφωνα με έρευνα της Ipsos-Opinion, που πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό της Synergon Partners το 31% των ερωτηθέντων θα ήθελε μια νέα τράπεζα να δίνει περισσότερα δάνεια προς επιχειρήσεις, το 29% υψηλότερα επιτόκια καταθέσεων και το 18% περισσότερα δάνεια προς νοικοκυριά.
Ενδιαφέρον εμφανίζει και η στάση των ερωτώμενων ως προς το αν υπάρχει ανταγωνισμός μεταξύ των τραπεζών και, αν υπάρχει χώρος για την εμφάνιση νέων «παικτών». Το 42% θεωρεί πως δεν υπάρχει ανταγωνισμός σε αντίθεση με το 52% που απαντά καταφατικά, ενώ το 63% θεωρεί πως δεν υπάρχει χώρος για άλλη τράπεζα.
Μία αντίστροφη ανάγνωση ωστόσο θα μπορούσε να σημειώσει πως υπάρχει ένα ποσοστό της τάξης του 30% που θεωρεί πιθανή την εμφάνιση ανταγωνισμού, ενδεχομένως μέσω των fintech υπηρεσιών που εμφανίζονται και στη χώρα μας.
Ωστόσο η πλειονότητα μένει συνδεδεμένη με την τράπεζά της, καθώς το 60% δηλώνει πως δεν θα μετέφερε τις καταθέσεις του σε άλλο χρηματοπιστωτικό ίδρυμα.
Σε ότι αφορά την αποταμίευση σύμφωνα με την έρευνα το 43% δηλώνει ότι αποταμιεύει για περίπτωση έκτακτης ανάγκης, το 20,9% για να βοηθήσει τα παιδιά του, ένα 10,3% για διακοπές αναψυχή, ένα 6,6% για να ενισχύσει την σύνταξή του και το 4,2% για αγορά σπιτιού. Είναι εντυπωσιακό ότι μόλις το 14,8% δηλώνει ότι δεν κάνει αποταμίευση καθώς δεν του περισσεύουν χρήματα.
Η έρευνα διαπιστώνει ότι στα κριτήρια με τα οποία επιλέγεται μία τράπεζα, κυριαρχούν εκείνα που γενικότερα χαρακτηρίζονται ως αντικειμενικά και έχουν να κάνουν με το πού καταβάλεται η μισθοδοσία και η σύνταξη ή γίνεται η πληρωμή του δανείου. Ωστόσο ένα διόλου ευκαταφρόνητο ποσοστό αξιολογεί ως κριτήριο για τη συνεργασία παράγοντες προσλαμβανόμενης αξίας, όπως η καλύτερη εξυπηρέτηση, τα καλύτερα προϊόντα και η ύπαρξη καλύτερου και ασφαλέστερου online banking.
Η έρευνα διαπιστώνει επίσης πως οι πελάτες στέκονται με δυσπιστία απέναντι από τις τράπεζες, καθώς το 9% δηλώνει πως θα επέλεγε ένα χρηματοπιστωτικό ίδρυμα από το οποίο θα λάμβανε συμβουλές σχετικά με την αποταμίευση. Αντίθετα, τη συμβουλή φίλων και συγγενών θα ζητούσε 1 στους 5, ενώ το 28% δηλώνει πως δεν θα ζητούσε συμβουλή από κανένα.
Η έκθεση των πελατών σε πάνω από μία τράπεζες σε μέσο όρο, δίνει τη δυνατότητα στα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα να εντοπίσουν σημεία που θα βελτιώσουν την εμπειρία του πελάτη με αποτέλεσμα αυτός να ζυγίσει περισσότερο τη χρήση της μιας Τράπεζας αντί μια άλλης, σχολιάζει η Synergon Partners.
Αναφορικά με τα σημεία επαφής πελάτη-τράπεζας, διαπιστώνεται η εντατική χρήση του ATM, η συχνή επίσκεψη στο κατάστημα και η σποραδική χρήση των υπηρεσιών τραπεζικής μέσω web και η ακόμα χαμηλότερη λύση των mobile εφαρμογών. Η επένδυση σε πλατφόρμες ηλεκτρονικής τραπεζικής, δείχνει να έχει αποτέλεσμα αφού η χρήση της αποκτά σταδιακά σημαντικά μερίδια ανάμεσα όμως μόνο στο σχεδόν 50% των πελατών, αναφέρει στην ανάλυσή της η Synergon Partners.
Το πιο ενδιαφέρον, ίσως, στοιχείο που προκύπτει από την έρευνα αφορά στη σχέση των πελατών με την αποταμίευση. Η αντίληψη που κυριαρχεί είναι αυτή της αποσπασματικής ή της τυχαίας περίπτωσης να «μείνει κάτι στην άκρη» και όχι η προσπάθεια της συστηματικής εξοικονόμησης χρημάτων. Η στάση αυτή εξηγείται από τη γενικότερη απαξίωση της αποταμίευσης αλλά και από την περιορισμένη ικανότητα του πληθυσμού να αποταμιεύει. Επιπλέον, η έρευνα διαπιστώνει ουσιαστικό κενό γνώσης μεταξύ των πελατών και έλλειμμα εμπιστοσύνης προς τις τράπεζες, το οποίο σε μεγάλο βαθμό συνδέεται με ένα είδος οικονομικού αναλφαβητισμού.