fbpxΑνακάμπτει το λιανεμπόριο ηλεκτρικών οικιακών συσκευών | Economistas.gr Skip to main content

Ανακάμπτει το λιανεμπόριο ηλεκτρικών οικιακών συσκευών

Ανακάμπτει το λιανεμπόριο ηλεκτρικών οικιακών συσκευών
Shutterstock

Ανοδικά κινήθηκαν οι λιανικές πωλήσεις ηλεκτρικών/ηλεκτρονικών οικιακών συσκευών τη διετία 2017-2018 ύστερα από αρκετά χρόνια πτωτικής πορείας. Σύμφωνα με τον Κωνσταντίνο Παλαιολόγο, Senior Consultant Οικονομικών Μελετών της ICAP, o οποίος επιμελήθηκε της εν λόγω κλαδικής μελέτης, στην εγχώρια αγορά του λιανικού εμπορίου ηλεκτρικών/ηλεκτρονικών οικιακών συσκευών έχει ήδη γίνει διείσδυση μεγάλων πολυεθνικών επιχειρήσεων του διεθνούς εμπορίου.

Τα δίκτυα των οργανωμένων μεγάλων αλυσίδων καταστημάτων διευρύνθηκαν με έντονο ρυθμό την τελευταία εικοσαετία. Ωστόσο, η βαθειά ύφεση που επικράτησε τα τελευταία έτη, οδήγησε σε διακοπή λειτουργίας αρκετών παραδοσιακών αλυσίδων, ενώ οι μεγάλες αλυσίδες που παραμένουν στην αγορά έχουν προχωρήσει τα τελευταία χρόνια, στα πλαίσια του εξορθολογισμού των δαπανών τους και της γενικότερης εταιρικής αναδιάρθρωσης, σε συγχωνεύσεις καταστημάτων και συρρίκνωση του δικτύου τους.

Επίσης, μεγάλες αλλαγές σημειώθηκαν στην πλευρά των αγοραστικών ομίλων και των δικτύων τους, με την «ανάδειξη» ομίλων με νέο εμπορικό σήμα, οι οποίοι όμως απαρτίζονται κυρίως από μέλη που έχουν αποχωρήσει από παλαιότερα σχήματα που διέκοψαν τη λειτουργία τους.

Αυξημένος ανταγωνισμός και πόλεμος τιμών

Ο ανταγωνισμός μεταξύ των επιχειρήσεων του εξεταζόμενου κλάδου είναι ιδιαίτερα έντονος. Τόσο η συμπίεση του περιθωρίου κέρδους, όσο και ο «πόλεμος τιμών», σε συνδυασμό με την πολιτική των διευκολύνσεων και προσφορών, είχαν σαν αποτέλεσμα την περαιτέρω όξυνση του ανταγωνιστικού κλίματος.

Η ζήτηση για τα εξεταζόμενα προϊόντα προέρχεται κατά κύριο λόγο από τρεις βασικές παραμέτρους: την αντικατάσταση λόγω βλαβών και παλαιότητας, τη δημιουργία νέων νοικοκυριών και την εμφάνιση προϊόντων που ενσωματώνουν νέες τεχνολογίες. Ένας σημαντικός παράγοντας που επηρεάζει τη ζήτηση ηλεκτρικών οικιακών συσκευών είναι ο ρυθμός προσθήκης νέων κατοικιών.

Σύμφωνα με την Σταματίνα Παντελαίου, Διευθύντρια Οικονομικών - Κλαδικών Μελετών της ICAP, το μέγεθος της αγοράς των αλυσίδων καταστημάτων ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών οικιακών συσκευών κινήθηκε καθοδικά το χρονικό διάστημα 2008-2016, ως αποτέλεσμα της ραγδαίας επιδείνωσης της εγχώριας οικονομίας και της συρρίκνωσης του εισοδήματος των καταναλωτών, καταγράφοντας σωρευτική μείωση της τάξης του 40% τη συγκεκριμένη περίοδο. Ανάκαμψη της αγοράς καταγράφεται από το 2017, το μέγεθος της οποίας αυξήθηκε σωρευτικά κατά 14% περίπου τη διετία 2017-2018.

Η χαρτογράφηση των πωλήσεων

Όσον αφορά τη σύνθεση των πωλήσεων των αλυσίδων του κλάδου, η εξεταζόμενη αγορά το 2018 αφορούσε κυρίως Λευκές Συσκευές και Κλιματιστικά σε ποσοστό 40% και Μαύρες Συσκευές σε ποσοστό 20%, ενώ η συμμετοχή των Μικροσυσκευών εκτιμάται σε 14%. Η Κινητή και Σταθερή Τηλεφωνία απέσπασε 12% των πωλήσεων, ενώ τα προϊόντα Πληροφορικής το 11%.

Στο πλαίσιο της μελέτης συντάχθηκε ομαδοποιημένος ισολογισμός επιχειρήσεων του κλάδου βάσει δείγματος ιδιωτικών εταιρειών εκμετάλλευσης αλυσίδων, για τις οποίες υπήρχαν διαθέσιμοι ισολογισμοί για την πενταετία 2013-2017. Το σύνολο του ενεργητικού των επιχειρήσεων εμφάνισε σωρευτική αύξηση κατά 7% την εξεταζόμενη περίοδο, ενώ αντίθετα τα ίδια κεφάλαια μειώθηκαν σωρευτικά κατά 33,2%. Οι μεσομακροπρόθεσμες υποχρεώσεις & προβλέψεις αυξήθηκαν σημαντικά την ίδια περίοδο (σωρευτική αύξηση 182,3%), ενώ αρκετά μικρότερη ήταν η αύξηση για τις βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις (10%).

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της κλαδικής μελέτης, οι συνολικές πωλήσεις των εταιρειών εκμετάλλευσης αλυσίδων καταστημάτων ηλεκτρικών/ηλεκτρονικών συσκευών κατέγραψαν σωρευτική αύξηση κατά 22,2% την πενταετία 2013-2017. Το μικτό κέρδος ενισχύθηκε (κατά 13,7%) την ίδια περίοδο, ενώ σημαντικότατη ήταν και η αύξηση για το λειτουργικό αποτέλεσμα. Τέλος, κέρδη (προ φόρου) καταγράφονται την πενταετία 2013-2017, εμφανίζοντας σωρευτική αύξηση της τάξης του 130% τη συγκεκριμένη περίοδο.

Το περιθώριο μικτού κέρδους για το σύνολο των εταιρειών του δείγματος δεν μεταβλήθηκε σημαντικά κατά την περίοδο 2013-2017, ενώ το μέσο περιθώριο καθαρού κέρδους και το περιθώριο EBITDA των εξεταζόμενων εταιρειών του κλάδου ήταν αρνητικά την τελευταία πενταετία.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Νέες Υπηρεσίες “Εxports Consulting” από τις ICAP και DK Marketing
Νέες Υπηρεσίες “Εxports Consulting” από τις ICAP και DK Marketing
Σύναψη στρατηγικής συνεργασίας στον τομέα της Συμβουλευτικής των Εξαγωγών, το διεθνές Μarketing και την Εκπαίδευση στελεχών, με αντικείμενο το διεθνές εμπόριο.
Νέες Υπηρεσίες “Εxports Consulting” από τις ICAP και DK Marketing
Η ICAP People Solutions επεκτείνεται στην Κύπρο
Η ICAP People Solutions επεκτείνεται στην Κύπρο
Η ICAP People Solutions A.E., ενισχύει την δραστηριοποίησή της στην Κύπρο, με άξονα τις υπηρεσίες “Executive Search and Selection”και “Recruitment Solutions”, οι οποίες πρωτοστατούν στην ελληνική αγορά.
Η ICAP People Solutions επεκτείνεται στην Κύπρο
Όμιλος Εταιρειών ICAP: 55 χρόνια προσφοράς
Όμιλος Εταιρειών ICAP: 55 χρόνια προσφοράς
Με αφορμή την επέτειο των 55 χρόνων από την ίδρυση της, η ICAP πραγματοποίησε εορταστική εκδήλωση για τους κοινωνικούς εταίρους και τους πελάτες του Ομίλου, και εξέδωσε Επετειακό Εταιρικό Λεύκωμα.
Όμιλος Εταιρειών ICAP: 55 χρόνια προσφοράς
ICAP: Αύξηση στα έσοδα τουριστικών – ταξιδιωτικών γραφείων
ICAP: Αύξηση στα έσοδα τουριστικών – ταξιδιωτικών γραφείων
Η αύξηση τόσο του εισερχόμενου όσο και του εσωτερικού – εξερχόμενου τουρισμού οδήγησε σε αύξηση των εσόδων των τουριστικών – ταξιδιωτικών γραφείων της χώρας το 2018.
ICAP: Αύξηση στα έσοδα τουριστικών – ταξιδιωτικών γραφείων