Στον τομέα της ενέργειας στρέφονται οι τράπεζες

Φώτο: Shutterstock

Στον κλάδο της ενέργειας στρέφουν την προσοχή τους οι τράπεζες, δεδομένου πως θα προκύψουν ανάγκες χρηματοδότησης των μεγάλων έργων που έχουν προγραμματιστεί για το άμεσο μέλλον.

Μετά τη σύμβαση για την έκδοση ομολογιακού δανείου από την Εθνική Τράπεζα, ύψους 350 εκατομμυρίων ευρώ, για τη χρηματοδότηση της πώλησης του 66% του ΔΕΣΦΑ, έναντι 535 εκατομμυρίων ευρώ, οι τέσσερις συστημικές τράπεζες εξετάζουν τα επόμενα μεγάλα projects.

Σύμφωνα με πληροφορίες, έχουν ήδη ξεκινήσει συζητήσεις μεταξύ του ΑΔΜΗΕ και των τραπεζών για τη χρηματοδότηση του επενδυτικού προγράμματος του Ανεξάρτητου Διαχειριστή, το οποίο την επόμενη δεκαετία θα ανέλθει σε περισσότερα από 2 δισ. ευρώ.

Τα πιο σημαντικό έργο που θα πρέπει να υλοποιήσει ο ΑΔΜΗΕ, αφορά στη διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική, με εκτιμώμενο προϋπολογισμό περίπου ένα δισ. ευρώ. Το έργο προβλέπει τη σύνδεση της Κρήτης με την ηπειρωτική Ελλάδα με διπλή υποβρύχια καλωδιακή γραμμή ισχύος 1.000 MW και μήκους 324 χιλιομέτρων.

Αξιόπιστες τραπεζικές πηγές αναφέρουν στο Economistas πως οι χρηματοδοτικές ανάγκες που θα προκύψουν για την υλοποίηση του έργου θα ανέλθουν σε τουλάχιστον 500 εκατομμύρια ευρώ.

Αν υλοποιηθεί το σενάριο αυτό, τότε ο δανεισμός για τη διασύνδεση Αττικής Κρήτης θα αποτελέσει τον τρίτο μεγαλύτερο που έχουν χορηγήσει οι ελληνικές τράπεζες τα τελευταία τρία χρόνια.

Η μεγαλύτερη δανειακή σύμβαση των τελευταίων ετών ανήλθε σε περίπου 950 εκατομμύρια ευρώ για την παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων. Πριν λίγες εβδομάδες οριστικοποιήθηκαν οι λεπτομέρειες για το δανεισμό της εταιρείας «Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών», ύψους 670 εκατομμυρίων ευρώ για την παράταση της σύμβασης του αεροδρομίου κατά 20 έτη.

Οι τράπεζες έχουν εκδηλώσει έντονο ενδιαφέρον για το έργο της διασύνδεσης Αττικής Κρήτης, καθώς έχει εξασφαλισμένη απόδοση, δεδομένου πως με την ολοκλήρωσή του θα αυξηθούν σημαντικά τα έσοδα του ΑΔΜΗΕ.

Η υλοποίηση του έργου είναι μείζονος σημασίας προκειμένου να εξυπηρετηθούν οι ανάγκες του μεγαλύτερου νησιού της χώρας. Η Κρήτη εξυπηρετείται από μονάδες diesel για την παραγωγή ενέργειας, οι οποίες έχουν πάρει παράταση στη λειτουργίας τους έως το τέλος του 2020.

Ως εκ τούτου θα πρέπει να βρεθούν άλλοι τρόποι για να καλυφθούν οι ενεργειακές ανάγκες του νησιού. Ήδη μεγάλοι ενεργειακοί όμιλοι έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον να συνδράμουν στην εξυπηρέτηση της Κρήτης με τη δημιουργία μονάδων φυσικού αερίου.

Αγκάθι στην υλοποίηση του έργου, το οποίο η Ε.Ε. θεωρεί μείζονος σημασίας, αποτελεί η διαμάχη μεταξύ του ΑΔΜΗΕ και της κυπριακών συμφερόντων EuroAsia Interconnector, η οποία είναι ο επίσημος φορέας του εμβληματικού ευρωπαϊκού έργου κοινού ενδιαφέροντος (PCI) που συνδέει τα δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας της Κρήτης, της Αττικής, της Κύπρου και του Ισραήλ.

Τόσο ο ΑΔΜΗΕ όσο και η EuroAsia Interconnector, που δεν έχουν ακόμα βρει κοινό τόπο για το σχήμα που θα αναλάβει του έργου, ανακοίνωσαν πρόσφατα ότι ξεκινούν της διαδικασίες για την υλοποίησή του.

Πηγές με γνώση της επένδυσης εκτιμούν πως θα βρεθεί κοινός τόπος, δεδομένης της αναγκαιότητάς της. Σύμφωνα με το υπάρχον χρονοδιάγραμμα η διασύνδεση Αττικής Κρήτης αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2022.

ΣΧΕΤΙΚΑ