Πληθαίνουν οι επιχειρήσεις -Δεν αλλάζει το προφίλ της επιχειρηματικότητας

Κόσμος στην Αθήνα / Φωτογραφία shutterstock

Τα καλά νέα είναι ότι οι επιχειρήσεις που ανοίγουν είναι περισσότερες από πέρσι και πολύ περισσότερες από αυτές που κλείνουν. Τα κακά νέα είναι ότι το προφίλ τους παραμένει σχεδόν το ίδιο, όντας προσανατολισμένες κυρίως στην παροχή υπηρεσιών και όχι στην παραγωγή αγαθών.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΓΕΜΗ, αυτήν τη στιγμή υπάρχουν 977.417 ενεργές επιχειρήσεις και δεν χρειάζεται μεγάλη φαντασία για να σκεφτεί κανείς πού δραστηριοποιούνται οι περισσότερες από αυτές. Η μία στις τέσσερις είναι εμπορικές επιχειρήσεις και ακολουθούν επιχειρήσεις εστίασης- καταλυμάτων και επιχειρήσεις στον κλάδο των κατασκευών. Δυστυχώς, μόλις το 6,34%, δηλαδή κάτι παραπάνω από 64.000 επιχειρήσεις, είναι μεταποιητικές.

Θετικό το ισοζύγιο

Σύμφωνα με τα έως τώρα στοιχεία, τα “ανοίγματα” επιχειρήσεων είναι περισσότερα από πέρσι, καθώς οι πολυπληθείς ενάρξεις στη διάρκεια του β’ και του γ’ τριμήνου υπερκάλυψαν το κακό α΄ τρίμηνο, όταν άνοιξαν 20.584 επιχειρήσεις, έναντι 21.853 στο αντίστοιχο περσινό χρονικό διάστημα. Συνολικά, 47.604 νέες επιχειρήσεις εντάχθηκαν στην ελληνική οικονομία.

Το ερώτημα που “καίει” φυσικά, είναι αν το ισοζύγιο είναι θετικό ή αρνητικό, δηλαδή αν τα “λουκέτα” είναι περισσότερα από τις ενάρξεις. Με εξαίρεση το α’ τρίμηνο, τους υπόλοιπους μήνες του 2025 τα στοιχεία είναι άκρως ενθαρρυντικά, καθώς συνολικά προκύπτει θετικό ισοζύγιο 32.792 επιχειρήσεων (+12,69% από πέρσι).

Ανάλογη είναι η τάση συνολικά στην Ευρωπαϊκή Ένωση, όπου το β’ τρίμηνο του 2025, ο αριθμός των εγγραφών επιχειρήσεων αυξήθηκε σε όλους τους τομείς της οικονομίας σε σύγκριση με το προηγούμενο τρίμηνο, με εξαίρεση τη βιομηχανία, όπου δεν υπήρξε καμία αλλαγή.

Η μεγαλύτερη αύξηση σημειώθηκε στις μεταφορές (+13,1%), την πληροφόρηση και τις επικοινωνίες (+8,2%) και τις χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες (+5,2%).

Παράλληλα, ο αριθμός των δηλώσεων πτώχευσης αυξήθηκε κατά 1,7%, με ανάμεικτες τάσεις σε όλους τους τομείς. Ο αριθμός των πτωχεύσεων αυξήθηκε σε 4 τομείς, ενώ σε άλλους 4 κατέγραψε μείωση. Η μεγαλύτερη αύξηση καταγράφηκε στον τομέα της πληροφόρησης και των επικοινωνιών (+13,6%) και των κατασκευών (+8,1%), ενώ η μεγαλύτερη μείωση στις πτωχεύσεις καταγράφηκε στους τομείς της διαμονής και της εστίασης (-7,5%) και του εμπορίου (-3,7%).

Το μοντέλο

Πάμε και στο επόμενο “καυτό” ερώτημα: τι είδους επιχειρήσεις ανοίγουν; Ανατρέχοντας στα στοιχεία του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου της Αθήνας μπορεί να διαπιστώσει κανείς ότι δυστυχώς δεν έχουμε κάποια αλλαγή, που να σηματοδοτεί “στροφή” του επιχειρηματικού προφίλ της ελληνικής οικονομίας. Στο σύνολο του α’ εξαμήνου, οι περισσότερες εγγραφές αφορούν σε ταχυδρομικές και ταχυμεταφορικές επιχειρήσεις, κάτι που δεν μπορεί να αποτελεί έκπληξη δεδομένης της “έκρηξης” του ηλεκτρονικού εμπορίου. Την πρώτη πεντάδα συμπληρώνουν δραστηριότητες παροχής συμβουλών διαχείρισης, επιχειρήσεις εστίασης, εμπορικές και real estate.

Το πρόβλημα είναι ότι όσο εύκολα ανοίγουν τέτοιες επιχειρήσεις, τόσο εύκολα κλείνουν. Τα στοιχεία του Επιμελητηρίου δείχνουν ότι στις πρώτες θέσεις των διαγραφών βρίσκονται εμπορικά καταστήματα, επιχειρήσεις εστίασης (εστιατόρια, καφέ, fast food κλπ) και συμβουλευτικές εταιρίες.

ΣΧΕΤΙΚΑ