Το success story της ελληνικής Agroknow

Φωτο: Shutterstock

Το ξεκίνημά της συνέπεσε με την εκδήλωση της οικονομικής κρίσης όμως η Agroknow αποτελεί σήμερα ένα ευρω-ελληνικό success story με πελατολόγιο εταιρείες των οποίων τα προϊόντα βρίσκονται σχεδόν καθημερινά στο τραπέζι μας.

Η Agroknow υποστήριξε και βελτίωσε τη μεγάλη μηχανή αναζήτησης του Παγκόσμιου Οργανισμού Τροφίμων (FAO), μέσω της οποίας ερευνητές από όλο τον κόσμο έχουν τη δυνατότητα να ανακτήσουν πληροφορίες για περισσότερες από 11 εκατ. δημοσιεύσεις με αντικείμενο τον αγροδιατροφικό τομέα. Αυτό το έργο αποτέλεσε ένα από τα πρώτα, όπως και η ολοκληρωμένη βάση δεδομένων που καταγράφει το σύνολο του ελληνικού αμπελώνα.

Όπως εξηγούν στο Economistas ο διευθύνων σύμβουλος της Agroknow Νίκος Μανουσέλης, ο διευθυντής τεχνολογίας Γιάννης Στοΐτσης και ο εταίρος Κωνσταντίνος Μαύρος, ένα από τα βασικά αντικείμενα της εταιρείας είναι η αξιοποίηση των δημόσια διαθέσιμων πληροφοριών που υπάρχουν σήμερα και η σύνθεσή τους προκειμένου ερευνητές αλλά και στελέχη που δραστηριοποιούνται στον τομέα της βιομηχανίας τροφίμων να έχουν μια πλήρη εικόνα για παράγοντες όπως η παραγωγικότητα μία περιοχής, καθώς και για κινδύνους που σχετίζονται με την ασφάλεια των καλλιεργειών και την ασφάλεια των τροφίμων.

Το πελατολόγιο της Agroknow αποτελεί ισχυρή απόδειξη για τις δυνατότητες και τις προοπτικές της ελληνικής εταιρείας. Η οικονομική κρίση και η... κακή εικόνα που απέκτησε η Ελλάδα κατά τα προηγούμενα έτη, ουσιαστικά υποχρέωσαν την Agroknow να στραφεί στο εξωτερικό. Μάλιστα, δεδομένου ότι η εικόνα που υπήρχε για την Ελλάδα στην Ευρώπη ήταν ζωγραφισμένη με μελανά χρώματα, η Agroknow προσέγγισε την αγορά των ΗΠΑ που την υποδέχθηκε με ανοιχτές αγκάλες.

Εκτός της βάσης του FAO, η Agroknow έχει συνεργαστεί και με το Πανεπιστήμιο του Μίτσιγκαν για έναν άτλαντα υδάτων. Το έργο, που χρηματοδοτήθηκε από το ίδρυμα του Μπιλ και της Μελίντα Γκέιτς, καταγράφει τους κινδύνους μόλυνσης των υδάτων από παθογόνα μικρόβια και βοηθά τους επιστήμονες στην αντιμετώπιση τέτοιων παραγόντων. Μπορεί να είναι δεδομένη για τον μέσο Ευρωπαίο η πρόσβαση σε καθαρό νερό και υπηρεσίες αποχέτευσης, όμως δεν ισχύει το ίδιο για κατοίκους άλλων ηπείρων. Προφανώς, λοιπόν, μία εφαρμογή που δίνει στον επιστήμονα ή την αρμόδια υπηρεσία μία άμεση εικόνα για το πώς μπορεί να εξελιχθεί μία επιδημία μέσω μολυσμένου νερού είναι απαραίτητη για να σωθούν ζωές και να ελαχιστοποιηθούν οι ενδεχόμενοι κίνδυνοι.

Η νεότερη δημιουργία της Agroknow είναι η εφαρμογή Foodakai, που συγκεντρώνει τις ανακοινώσεις για ανακλήσεις τροφίμων από τους τοπικούς αρμόδιους οργανισμούς -όπως είναι ο ΕΦΕΤ για την Ελλάδα- και ενημερώνει τους χρήστες. Μέσω της Foodakai οι χρήστες -επιστήμονες και στελέχη εταιρειών τροφίμων και ποτών- έχουν άμεση ενημέρωση για την ανάκληση ενός προϊόντος ή μίας πρώτης ύλης ουσιαστικά σε οποιοδήποτε σημείο του κόσμου.

«Φέρνουμε την οικονομία της γνώσης στον αγροδιατροφικό τομέα» σημειώνουν χαρακτηριστικά οι συνομιλητές μας και επισημαίνουν πως ο συγκεκριμένος κλάδος έχει τεράστια περιθώρια ανάπτυξης. Σήμερα το μέγεθος του αγροδιατροφικού τομέα παγκοσμίως φτάνει τα 8 τρισ. δολάρια και σε αυτόν απασχολείται το 40% του παγκόσμιου πληθυσμού. Είναι, όμως, ένα από τα τελευταία... κάστρα της μη ψηφιοποίησης και, όπως φαίνεται, εταιρίες όπως η Agroknow επιμένουν στην άλωσή του. Τι γίνεται όμως στην Ελλάδα;

Οι συνομιλητές μας αναφέρουν πως στη χώρα μας έχουν συνεργασίες με μεγάλα ονόματα από τον κλάδο των τροφίμων όπως η βιομηχανία Παπαδοπούλου, ο όμιλος Vivartia και η ΑΒ Βασιλόπουλος. Οι πελάτες της από τον χώρο των πολυεθνικών είναι εξίσου αναγνωρίσιμοι, καθώς πρόκειται για εταιρείες όπως η Coca Cola και η γερμανική Metro.

Στον τομέα όμως της παραγωγής η ψηφιακή τεχνολογία βρίσκεται ακόμα στα πρώτα στάδια υιοθέτησης. Η Agroknow συνεργάζεται ήδη με τον συνεταιρισμό των παραγωγών στέβιας στη Λαμία σε ένα ευρύ φάσμα υπηρεσιών, όπως η τοποθέτηση αισθητήρων στα χωράφια για την παρακολούθηση της παραγωγής, αλλά και η ανάλυση των συζητήσεων που γίνονται στα κοινωνικά δίκτυα για τη στέβια. Όσον αφορά το αν έχουν αποτελέσει στόχο εξαγοράς, οι τρεις συνεργάτες απαντούν πως έχουν ήδη εξετάσει -και απορρίψει- μία πρόταση και επισημαίνουν πως στόχος τους είναι να μεγαλώσουν την εταιρεία. Σήμερα η Agroknow απασχολεί 20 άτομα, με προοπτική περαιτέρω εξάπλωσης στο προσεχές διάστημα.

ΣΧΕΤΙΚΑ