fbpxΟι Έλληνες δεν εμιστεύονται τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης | Economistas.gr Skip to main content

Οι Έλληνες δεν εμιστεύονται τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης

Οι Έλληνες δεν εμιστεύονται τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης
Φωτό: Shutterstock

Οι Έλληνες δεν εμπιστεύονται τα μέσα ενημέρωσης, δεν πληρώνουν για να αποκτήσουν online πρόσβαση σε αυτά και επιδεικνύουν ένα πλουραλισμό στην ενημέρωση τους, αποκαλύπτει η διεθνής έρευνα «Digital News Report 2019» του Ινστιτούτου Reuters του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης.

Οι χρήστες στη χώρα μας χρησιμοποιούν κατά μέσο όρο μέσα στην εβδομάδα περισσότερες από πέντε online ειδησεογραφικές πηγές για την ενημέρωση τους, τον δεύτερο μεγαλύτερο αριθμό μεταξύ των 38 χωρών που κάλυψε η έρευνα. Από τη μία, σύμφωνα με τη συνοδευτική έκθεση, αυτό δείχνει μια διάθεση πλουραλισμού στην ειδησεογραφική ενημέρωση των Ελλήνων, από την άλλη όμως ο κατάλογος των δημοφιλέστερων ιστότοπων περιλαμβάνει ιστοσελίδες και ιστολόγια που συχνά καταφεύγουν σε επικίνδυνες συνωμοσιολογικές θεωρίες.

Πάνω από εννέα στους δέκα Έλληνες χρήστες (το 92%), κάπως λιγότεροι έναντι του 2016 (96%), ενημερώνονται για τις ειδήσεις μέσω διαδικτύου. Το 68% βλέπουν ειδήσεις στην τηλεόραση (έναντι 66% το 2016) και το 24% διαβάζει ειδήσεις στις εφημερίδες (έναντι 31% το 2016).

Ιδιαίτερα υψηλή -αλλά με τάσεις μείωσης- παραμένει η χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στην Ελλάδα για ενημερωτικούς λόγους. Πάνω από τα δύο τρίτα των Ελλήνων (67%) χρησιμοποιούν το Facebook και άλλα social media ως ειδησεογραφική πηγή, έναντι 74% το 2016. Με άλλα λόγια, μέσα στα τελευταία χρόνια (2016-2019) φαίνεται μια πτωτική τάση στην ενημέρωση των Ελλήνων τόσο από ηλεκτρονικά όσο και από έντυπα μέσα, ενώ η τηλεόραση είναι η μόνη που κέρδισε ελαφρώς έδαφος.

Ένας στους πέντε Έλληνες χρήστες (20%) -και ένας στους τρεις (32%) από όσους είναι έως 35 ετών- χρησιμοποιεί τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ως τη βασική ή την αποκλειστική πηγή για την ενημέρωσή του. Στην κορυφή των προτιμήσεων βρίσκονται το Facebook (58%) και το YouTube (36%), ενώ οι Έλληνες χρησιμοποιούν ολοένα συχνότερα τις διάφορες εφαρμογές ανταλλαγής online μηνυμάτων (messaging apps) για να ανταλλάξουν ειδήσεις και να τις σχολιάσουν (το 46% μοιράζονται τις ειδήσεις και το 31% τις σχολιάζουν). Το 25% των χρηστών χρησιμοποιούν για τις ειδήσεις το Messenger του Facebook, το 17% το Viber (το μεγαλύτερο ποσοστό μεταξύ των 38 χωρών) και το 12% το Twitter.

Για πρώτη φορά το 2019, σχεδόν δύο στους τρεις Έλληνες (65%) ενημερώθηκαν για τις ειδήσεις από το «έξυπνο» κινητό τους τηλέφωνο, όσοι και από τον υπολογιστή τους. Μόνο το 7% πληρώνουν για online πρόσβαση σε ειδήσεις, ενώ το 36% ακούνε έστω ένα podcast το μήνα.

Μόνο το 27% των Ελλήνων δηλώνουν ότι έχουν εμπιστοσύνη στις ειδήσεις γενικά και η Ελλάδα κατατάσσεται 36η μεταξύ των 38 χωρών στην κλίμακα της εμπιστοσύνης. Μόλις το 33% εμπιστεύονται τις ειδήσεις που οι ίδιοι διαβάζουν, το 35% εμπιστεύονται τις ειδήσεις που βρίσκουν μέσω αναζήτησης στο διαδίκτυο και το 22% τις ειδήσεις που διαβάζουν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Ο ερευνητής Αντώνης Καλογερόπουλος του Ινστιτούτου Reuters για τη Μελέτη της Δημοσιογραφίας στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, υπεύθυνος για τη μελέτη στην Ελλάδα, επισήμανε ότι η online αγορά μέσων ενημέρωσης στην Ελλάδα είναι άκρως κατακερματισμένη, η αγορά έντυπων ΜΜΕ συνεχίζει να βρίσκεται σε δραματική κρίση (καθώς ένας μεγάλος όγκος ειδήσεων βρίσκεται δωρεάν διαθέσιμος στο Ίντερνετ), ενώ η τηλεοπτική αγορά περνά μια φάση διαρθρωτικών αλλαγών. Επισημαίνει επίσης ότι η αφθονία ΜΜΕ στην Ελλάδα οφείλεται και στις προσπάθειες μερικών επιχειρηματιών να επηρεάσουν την πολιτική ατζέντα ή να αποκομίσουν κέρδη από την κρατική διαφήμιση.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Βελτιώνεται αλλά..στην 65η θέση η Ελλάδα στην ελευθεροτυπία
Βελτιώνεται αλλά..στην 65η θέση η Ελλάδα στην ελευθεροτυπία
Διακριτά προβλήματα ελευθερίας του Τύπου διαπιστώνονται σε Ελλάδα, Ουγγαρία και Πολωνία, ενώ η κατάσταση είναι δύσκολη στη Βουλγαρία σύμφωνα με τους Ρεπορτερ Χωρίς Σύνορα.
Βελτιώνεται αλλά..στην 65η θέση η Ελλάδα στην ελευθεροτυπία
Πώς διαμορφώνεται το πεδίο των ΜΜΕ στη σύγχρονη εποχή
Πώς διαμορφώνεται το πεδίο των ΜΜΕ στη σύγχρονη εποχή
Η φετινή έρευνα του Ινστιτούτου Reuters για τη Μελέτη της Δημοσιογραφίας κατέδειξε την άνοδο του λαϊκισμού στον δυτικό κόσμο που καταγράφει πολύ υψηλά ποσοστά και στην Ελλάδα.
Πώς διαμορφώνεται το πεδίο των ΜΜΕ στη σύγχρονη εποχή
Ανεβαίνει η θερμοκρασία με συνοδεία ισχυρών ανέμων
Ανεβαίνει η θερμοκρασία με συνοδεία ισχυρών ανέμων
ενικά αίθριος θα είναι σήμερα ο καιρός σε όλη τη χώρα, με την θερμοκρασία να σημειώνει μικρή άνοδο και οι άνεμοι θα πνέουν ισχυροί και θα φτάσουν μέχρι και τα 7 μποφόρ.
Ανεβαίνει η θερμοκρασία με συνοδεία ισχυρών ανέμων
«Καμπανάκι» της διαΝΕΟσις για τις ελληνικές γέφυρες
«Καμπανάκι» της διαΝΕΟσις για τις ελληνικές γέφυρες
Η μελέτη της διαΝΕΟσις καταγράφει τη σημερινή κατάσταση στη χώρα μας, επισημαίνει τους τρόπους με τους οποίους αντιμετωπίζουν το πρόβλημα οι άλλες χώρες και καταλήγει σε μια σειρά από προτάσεις.
«Καμπανάκι» της διαΝΕΟσις για τις ελληνικές γέφυρες
Η Ελλάδα γιορτάζει την Παγκόσμια Ημέρα Τουρισμού
Η Ελλάδα γιορτάζει την Παγκόσμια Ημέρα Τουρισμού
Το υπουργείο Τουρισμού έχει φροντίσει να υπάρχει ελεύθερη είσοδος στον αρχαιολογικό χώρο της Ακρόπολης από τις 9.00 το πρωί έως τις 12.00 το μεσημέρι της Παρασκευής.
Η Ελλάδα γιορτάζει την Παγκόσμια Ημέρα Τουρισμού