Πώς διαμορφώνεται το πεδίο των ΜΜΕ στη σύγχρονη εποχή

NEWSROOM
Πώς διαμορφώνεται το πεδίο των ΜΜΕ στη σύγχρονη εποχή
Φωτο: Shutterstock

Κάποιοι από εμάς στην Ελλάδα,αποφεύγουν συστηματικά να διαβάζουν ειδήσεις, ενώ άλλοι διαβάζουν πολύ. Οι δεύτεροι θέλουν πληθώρα διαδικτυακών πηγών και χρησιμοποιούν πολύ τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τις πλατφόρμες ανταλλαγής προσωπικών μηνυμάτων για να μοιραστούν με τους φίλους τους και να σχολιάσουν ειδήσεις.

Η φετινή έρευνα του Ινστιτούτου Reuters για τη Μελέτη της Δημοσιογραφίας (#DNR2019), η μεγαλύτερη διεθνής έρευνα για τις ψηφιακές ειδήσεις, που το 2019 περιλαμβάνει 38 χώρες, δημοσιεύτηκε την περασμένη εβδομάδα και αποτυπώνει ενδιαφέροντα στοιχεία για το πώς οι χρήστες του διαδικτύου έρχονται σε επαφή με τις ειδήσεις και πώς τις καταναλώνουν. Ειδικό κεφάλαιο αποτελεί φέτος η άνοδος του λαϊκισμού στον δυτικό κόσμο -με πολύ υψηλά ποσοστά και στην Ελλάδα- και η επίδρασή του στη χρήση των ΜΜΕ.

Οι εφαρμογές ανταλλαγής ιδιωτικών μηνυμάτων και των Ομάδων (Groups) του Facebook, αναδεικνύονται ως όλο και πιο σημαντικός τρόπος συζήτησης γύρω από τις ειδήσεις. Το WhatsApp χρησιμοποιείται πάρα πολύ για ειδήσεις σε χώρες όπως η Βραζιλία (53%) και η Νότια Αφρική (49%), κάτι που κάνει αυτές τις χώρες πιθανόν πιο ευάλωτες στη διάδοση παραπληροφόρησης.

Ποσοστό 16% των ερωτώμενων πληρώνει για ειδήσεις στο διαδίκτυο σε χώρες όπως ΗΠΑ (27%), στη Σουηδία (34%) και η Νορβηγία, αλλά αυτές αποτελούν εξαίρεση όλο και περισσότεροι εκδότες υιοθετούν συνδρομητικά μοντέλα, αλλά οι καταναλωτές είναι διστακτικοί στο να πληρώσουν.

Τα υψηλότερα ποσοστά λαϊκισμού καταγράφονται στην Ανατολική και στη Νότια Ευρώπη, αλλά παραμένει ασαφές το πώς αυτό το φαινόμενο επηρεάζει τη χρήση των ΜΜΕ.

Αυξάνεται η χρήση των podcast (προηχογραφημένη ραδιοφωνική εκπομπή για το διαδίκτυο). Περισσότερο από το ένα τρίτο του συνόλου των ερωτηθέντων (36%) δηλώνουν ότι έχουν χρησιμοποιήσει τουλάχιστον ένα podcast τον τελευταίο μήνα, αλλά το ποσοστό φτάνει το 50% για τους κάτω των 35 ετών. Το κινητό τηλέφωνο είναι η συσκευή που χρησιμοποιείται περισσότερο (55%) για την ακρόασή τους.

Σε ό,τι αφορά την Ελλάδα, σύμφωνα με την έρευνα του Ινστιτούτου Reuters, το ενημερωτικό οικοσύστημα χαρακτηρίζεται από τον κατακερματισμό της διαδικτυακής αγοράς ΜΜΕ, τις αλλαγές και την πόλωση στο τηλεοπτικό τοπίο και στην μακροχρόνια κρίση του έντυπου Τύπου.

Σχεδόν όλοι πια (92%) διαβάζουν ειδήσεις στο διαδίκτυο, και για πρώτη φορά τα κινητά τηλέφωνα καταγράφονται ως εξίσου δημοφιλής με τους υπολογιστές συσκευή για την κατανάλωση ειδήσεων (65%). Αλλά μόνο το 7% των ερωτηθέντων πλήρωσαν τον τελευταίο χρόνο για να έχουν πρόσβαση σε ειδήσεις.

Η χώρα μας διατηρεί ένα από τα υψηλότερα ποσοστά χρήσης μέσων κοινωνικής δικτύωσης (67%) για πρόσβαση στις ειδήσεις και έναν από τους χαμηλότερους δείκτες εμπιστοσύνης των χρηστών στις ειδήσεις (27%, γενικά, που φτάνει στο 35% για ειδήσεις μέσω μηχανών αναζήτησης). Υπερβαίνουμε, επίσης, το μέσο όρο ειδησεογραφικών πηγών που χρησιμοποιούν οι αναγνώστες ανά τον κόσμο, δηλώνοντας πρόσβαση σε τουλάχιστον 5 πηγές τη βδομάδα. Το συγκεκριμένο στοιχείο αποδίδεται στην ευρεία χρήση μέσων κοινωνικής δικτύωσης, η οποία εκθέτει τους χρήστες περισσότερο σε τυχαίες ειδήσεις/πηγές που μοιράζονται οι διαδικτυακοί φίλοι τους.

Δημοφιλέστερα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για τον διαμοιρασμό και τη συζήτηση των ειδήσεων παραμένουν το Facebook (58%) και το YouTube (36%). Ακολουθούν, για την ίδια χρήση, σημειώνοντας άνοδο σε σχέση με πέρσι, οι εφαρμογές ανταλλαγής μηνυμάτων Facebook Messenger (25%) και Viber (17%) -τα ποσοστά των οποίων είναι τα υψηλότερα από κάθε άλλη χώρα. Έπονται το Instagram (15%), επίσης σε άνοδο, και το Twitter (12%).

ΣΧΕΤΙΚΑ