Silicon Valley, πίστα Formula 1 και άλλα σχέδια που ναυάγησαν

Από τη δημιουργία της ελληνικής Silicon Valley, μέχρι την κατασκευή πίστας Φόρμουλας 1 και του Θερινού Νταβός, τα τελευταία χρόνια πολλά μεγαλόπνοα σχέδια έπεσαν στο τραπέζι, που θα άλλαζαν την χώρα, μετατρέποντας τη σε βασικό τουριστικό και επενδυτικό προορισμό.

Οι εν λόγω επενδύσεις, ύψους πολλών εκατομμυρίων ευρώ τελικά σκόνταψαν είτε λόγω γραφειοκρατικών κωλυμμάτων αλλά και έλλειψης χρημάτων, είτε γιατί ανακοινώθηκαν προς δημιουργία εντυπώσεων, ή γιατί ήταν τόσο μεγάλες που δεν μπορούσε να «σηκώσει» το μέγεθος της χώρας.

Η ελληνική Silicon Valley

Πάνω από 130 εταιρείες πληροφορικής και τηλεπικοινωνιών συγκεντρώθηκαν και ανακοίνωσαν το 1999 την δημιουργία της ελληνικής Silicon Valley στις Αφίδνες.

Θα ήταν ένα μοναδικό για τα ελληνικά δεδομένα τεχνολογικό πάρκο, ενώ οι εταιρείες που συμμετείχαν στο project, προχώρησαν στην ίδρυση της πολυμετοχικής εταιρείας «Τεχνόπολη-Ακρόπολις».

Προχώρησαν δε και στην αγορά του ανενεργού ορυχείου αργίλου της ΑΓΕΤ-Ηρακλής, μια έκταση 216 στρεμμάτων με στόχο την υλοποίηση εγκαταστάσεων σε έκταση 110 χιλιάδων τ.μ.

Από τότε ξεκίνησε η οδύσσεια του έργου. Χρειάστηκαν πολλές υπουργικές αποφάσεις και Προεδρικά Διατάγματα να εκδοθούν για την υλοποίηση της επένδυσης, ενώ στην διαδικασία αδειοδότησης ενεπλάκησαν η B΄Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων, η Εφορεία Νεωτέρων Μνημείων Αττικής, η 1η Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων, η Πυροσβεστική Υπηρεσία και το Δασαρχείο.

Mάλιστα οι εταιρείες που συμμετείχαν στο σχήμα επένδυσαν 12 εκατ ευρώ για την δημιουργία του Τεχνολογικού Πάρκου που θα δημιουργούσε περίπου 8.000 νέες θέσεις εργασίας για επιστήμονες και διοικητικούς υπαλλήλους και θα έφερνε επενδύσεις συνολικού ύψους 200 εκατ. ευρώ.

Ωστόσο, με την απόφασή 2880/2012 του Συμβουλίου της Επικρατείας έβαλε οριστικό φρένο στην επένδυση, κρίνοντας ότι ο χώρος που θα γινόταν (Πάρνηθα) βρίσκεται εντός της ζώνης προστασίας αλλά και στο Ρυθμιστικό Σχέδιο της Αθήνας, το οποίο προβλέπει προστασία των ορεινών όγκων και ανάσχεση της εξάπλωσης των πόλεων.

Μετά από 13 χρόνια το σχέδιο παρεπέμφθηκε οριστικά στις ελληνικές καλένδες.

Πίστα Formula 1

Το 2005 ξέσπασε πόλεμος μεταξύ δύο ελληνικών πόλεων του Ορχομενού και της Πάτρας με αφορμή την δημιουργία πίστας Φόρμουλας 1.

Η υπογραφή προσυμφώνου για την δημιουργία πίστας στην περιοχή Χαλανδρίτσα στην Πάτρα προκάλεσε την οργή των τοπικών παραγόντων του Ορχομενού, οι οποίοι αξίωσαν κρατικά κονδύλια και υλοποίηση της προηγούμενης προεκλογικής κυβερνητικής δέσμευσης για την κατασκευή του αυτοκινητοδρομίου στην περιοχή τους.

Μάλιστα η κυβέρνηση τότε είχε δώσει το πράσινο φως για την κατασκευή του αυτοκινητοδρομίου στον Oρχομενό, ενώ παραχωρήθηκε και έκταση 1.400 στρεμμάτων από το υπουργείο Γεωργίας στον φορέα που συστάθηκε για την υλοποίηση του έργου.

Οι Αχαιοί, από την πλευρά τους είχαν προβάλλει το επιχείρημα ότι το σχέδιο του αυτοκινητοδρομίου υπάρχει από τις αρχές της δεκαετίας του 70, αλλά πλέον είναι ώριμες οι συνθήκες για να προχωρήσει.

Μάλιστα προέβαλλαν ως επιχείρημα την πολυμετοχική εταιρεία που ίδρυσαν το 1995 περίπου 430 μέτοχοι, οι οποίοι αγόρασαν την έκταση 1.148 στρεμμάτων, 18 χλμ έξω από την πόλη της Πάτρας στην οποία είχε προγραμματιστεί η κατασκευή αυτοκινητοδρομίου προδιαγραφών F1 (Formula 1), πίστας cart διεθνών προδιαγραφών, πίστας ασφαλούς οδήγησης καθώς επίσης και Μουσείου αυτοκινήτου και μοτοσυκλέτας.

Η εταιρεία μάλιστα είχε λάβει την έγκριση υπαγωγής της επένδυσης στις διατάξεις του Ν.3299/2004 (ΦΕΚ Α 18/18-04-3013) με επιδότηση μέρος του έργου, συνολικού προϋπολογισμού του 94,6 εκατ. ευρώ.

Όπως είχε ανακοινωθεί τότε η έναρξη της κατασκευής του φιλόδοξου Project θα ολοκληρωνόταν στο τέλος του 2017 και θα ξεκινούσε την λειτουργία του το 2018.

Τελικά το σχέδιο για την δημιουργία πίστας, τόσο στον Ορχομενό όσο και στην Πάτρα ναυάγησαν, ενώ το 2016 το project επανήλθε στο προσκήνιο. Aυτή την φορά ακούστηκε ως περιοχή για την κατασκευή της, η Δραπετσώνα. Τελικά και αυτή η πρόταση φαίνεται πως έπεσε στο κενό.

Το θερινό Νταβός

Η Αιγιλεία, τo νησί απέναντι από τα Στύρα Ευβοίας, θα μετατρεπόταν στο Θερινό Νταβός, δηλαδή στον τόπο όπου θα γινόταν οι συναντήσεις αρχηγών κρατών ή αξιωματούχων.

Τα σχέδια ανακοινώθηκαν το 2015 από τον τότε υφυπουργό Εξωτερικών Δημήτρη Μάρδα.

Μάλιστα ο κ. Μάρδας είχε προσδιορίσει το ύψος της επένδυσης στα 2 δισ ευρώ, ωστόσο το σχέδιο δεν περιελάμβανε σημαντικές δαπάνες από το ελληνικό δημόσιο καθώς το κόστος για τις πολυτελείς κατοικίες επί του νησιού Αιγιλεία, που έχει έκταση περίπου 3.200 στρέμματα, θα το αναλάμβαναν κράτη του ΟΗΕ: «Το χτίσιμο δεν θα γίνει από εμάς, η σκέψη είναι τα χρήματα να μην δοθούν από εμάς. Εμείς θα καλέσουμε κράτη – μέλη του ΟΗΕ να έρθουν σε αυτό το νησί να τους παραχωρήσουμε μια περιοχή κάποια τετραγωνικά και θα χτίσουν τη δική τους ευθεία, η οποία θα έχει ένα μικρό σύνολο δωματίων πολυτελούς διαβίωσης, ένα σύνολο κοινών υποδομών που θα εξυπηρετούν παράλληλες συνεδρίες σε μεγάλα διεθνή συνέδρια και ως εκ τούτου αυτό το κόστος θα ζητήσουμε να το επωμιστούν τα κράτη», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Άγνωστη παραμένει ακόμη η τύχη του σχεδίου για το «Θερινό Νταβός», για το οποίο πολλοί βουλευτές πίστευαν εξαρχής ότι η εν λόγω επένδυση δεν θα προχωρούσε.

ΣΧΕΤΙΚΑ