Skip to main content

Πρώτο βήμα μεταμόρφωσης της οδού Πειραιώς

Πρώτο βήμα μεταμόρφωσης της οδού Πειραιώς
Φωτο: Shutterstock

Το πρώτο βήμα για τη μεταμόρφωση της οδού Πειραιώς θα γίνει τον Ιούνιο, καθώς αναμένεται να προκηρυχθεί ο πανελλήνιος αρχιτεκτονικός διαγωνισμός ο οποίος θα αφορά στην ανάπλαση της οδού Πειραιώς, από το ύψος της Τεχνόπολης στο Γκάζι έως τον Πειραιά.

Ο βασικός στόχος του διαγωνισμού είναι η ανάδειξη της οδού Πειραιώς ως βασικού πολιτιστικού άξονα της Αθήνας, δεδομένου πως στην περιοχή βρίσκονται σημαντικά ιδρύματα και μουσεία, η αναβάθμιση των δημόσιων χώρων, η βελτίωση της κυκλοφορίας και η διάσωση και αναβίωση των 88 διατηρητέων κτηρίων κατά μήκος της οδού.

 Μεταξύ αυτών είναι και αρκετά ανενεργά βιομηχανικά κτήρια, τα οποία έχουν ξεχωριστή σημασία για την σύγχρονη ιστορία της Αθήνας και αποτελούν στολίδια βιομηχανικής αρχιτεκτονικής.

Οι υποψήφιοι στον αρχιτεκτονικό διαγωνισμό, ο οποίος θα υλοποιηθεί από την «Ανάπλαση Αθήνας Α.Ε.» και την Περιφέρεια Αττικής, θα κληθούν να υποβάλουν προτάσεις για παρεμβάσεις σε επτά περιοχές.

Μεταξύ αυτών θα είναι εκτάσεις που περιλαμβάνουν τις εγκαταστάσεις της Τεχνόπολης, το Μουσείο Μπενάκη, την Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, το χώρο του Φεστιβάλ Αθηνών, καθώς και τα εμβληματικά κτήρια του ατμοηλεκτρικού εργοστασίου Νέου Φαλήρου και του εργοστασίου της ΧΡΩΠΕΙ (Χρωματουργεία Πειραιώς), το οποίο έχει διακόψει τη λειτουργία του από τη δεκαετία του 80. Τα δύο τελευταία, όπως και το γειτονικό στη ΧΡΩΠΕΙ κτήριο Χαράκογλου στο οποίο στεγαζόταν η ποτοποιεία Μπραμπαρέσου στις αρχές του 20ου αιώνα, έχουν κηρυχθεί διατηρητέα.

Οι υποψήφιοι θα πρέπει να καταθέσουν σχέδια για τη βελτίωση της οδοποιίας, της κίνησης των πεζών και της πρόσβασης των ΑμεΑ, την κυκλοφορία ποδηλάτων, καθώς και προτάσεις για την καλύτερη εξυπηρέτηση του κοινού από μέσα μαζικής μεταφοράς.

Οι προτεινόμενες παρεμβάσεις θα πρέπει να αφορούν και στην αύξηση των περιοχών πρασίνου κατά μήκος της οδού Πειραιώς και στους δρόμους πέριξ αυτής, όπως επίσης και στη βελτίωση των σημάνσεων και του φωτισμού.

Οι όροι του διαγωνισμού προβλέπουν πως οι εκείνοι που θα συμμετάσχουν θα πρέπει να παρουσιάσουν ένα master plan για όλη την οδό Πειραιώς και στη συνέχει να καταθέσουν ολοκληρωμένες προτάσεις για την ανάπλαση τριών από το σύνολο των επτά περιοχών.

Οι ομάδες που θα λάβουν μέρος στο διαγωνισμό θα πρέπει να αποτελούνται από αρχιτέκτονες, πολεοδόμους και συγκοινωνιολόγους.

Ο αρχιτεκτονικός διαγωνισμός θα έχει την ίδια λογική με εκείνον που είναι σε εξέλιξη για την ανάπλαση του ιστορικού κέντρου της Αθήνας.

Ο συνολικός προϋπολογισμός θα ανέλθει σε σχεδόν 200.000 ευρώ, δεδομένου πως η αμοιβή για το πρώτο βραβείο θα είναι 58.000 ευρώ, 42.500 ευρώ για το δεύτερο και 28.000 ευρώ για το τρίτο. Προβλέπεται επίσης ποσό 15.000 ευρώ για τρεις επαίνους και περισσότερα από 25.000 ευρώ για την αμοιβή της κριτικής επιτροπής και της ομάδας τεχνικής υποστήριξης.

Δεν είναι η πρώτη φορά που επιχειρείται συνολική ανάπλαση της οδού Πειραιώς. Το 1997, ενόψει των Ολυμπιακών Αγώνων, το ΥΠΕΧΩΔΕ είχε ξεκινήσει ένα φιλόδοξο πρόγραμμα για την ανάδειξη του ιστορικού πλούτου και της βιομηχανικής κληρονομιάς της οδού Πειραιώς.

Ο στόχος τότε ήταν τα διατηρητέα κτήρια να μετατραπούν με προγράμματα αναπαλαιώσεων σε εγκαταστάσεις ικανές να φιλοξενήσουν πολιτιστικές και αθλητικές δραστηριότητες. Το κόστος των παρεμβάσεων που είχε σχεδιάσει το ΥΠΕΧΩΔΕ ανερχόταν σε περισσότερα από 10 δισεκατομμύρια δραχμές.  

Ο αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για την οδό Πειραιώς αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα σε περίπου τέσσερις μήνες από την προκήρυξή του. Εάν τα σχέδια της «Ανάπλαση Αθήνας Α.Ε.» ευοδωθούν, το επόμενο βήμα θα είναι η έναρξη διαγωνιστικής διαδικασίας προκειμένου να επιλεγεί ανάδοχος για να αναλάβει τις προτεινόμενες παρεμβάσεις, οι οποίες αναμένεται να ανέλθουν σε τουλάχιστον 10 εκατομμύρια ευρώ.  

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ανάπλαση Φαληρικού Όρμου: Το μεγαλύτερο δημόσιο έργο στην Αττική
Ανάπλαση Φαληρικού Όρμου: Το μεγαλύτερο δημόσιο έργο στην Αττική
Η επένδυση συνολικού ύψους 165 εκατ. ευρώ θα πραγματοποιηθεί σε δυο φάσεις και θα αλλάξει ριζικά την όψη της περιοχής από το Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας έως το Δέλτα Φαλήρου.
Ανάπλαση Φαληρικού Όρμου: Το μεγαλύτερο δημόσιο έργο στην Αττική
Διακοπή του τραμ σε τμήμα της παραλιακής
Διακοπή του τραμ σε τμήμα της παραλιακής
Διακοπή κυκλοφορίας των συρμών του Τραμ στο τμήμα από τη στάση "Μπάτης" έως το ΣΕΦ θα πραγματοποιηθεί από την Κυριακή 24 Φεβρουαρίου έως και την Τετάρτη 27 Φεβρουαρίου.
Διακοπή του τραμ σε τμήμα της παραλιακής
Ανοίγει ο δρόμος για την ανάπλαση του Ιλισού
Ανοίγει ο δρόμος για την ανάπλαση του Ιλισού
Επιτυχημένη σύσκεψη για τα σχέδια της αποκάλυψης της κοίτης του Ιλισού ποταμού που πραγματοποιήθηκε παρουσία όλων εμπλεκόμενων φορέων.
Ανοίγει ο δρόμος για την ανάπλαση του Ιλισού
Η πρώτη μεγάλη σύσκεψη για το Ελληνικό της νέας κυβέρνησης
Η πρώτη μεγάλη σύσκεψη για το Ελληνικό της νέας κυβέρνησης
Η έναρξη της επένδυσης στο Ελληνικό, η οποία θα αποτελέσει το μεγαλύτερο έργο αστικής ανάπλασης που θα γίνει στην Ελλάδα και ένα από τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη, αποτελεί μία από τις βασικές προτεραιότητες της κυβέρνησης.
Η πρώτη μεγάλη σύσκεψη για το Ελληνικό της νέας κυβέρνησης