Skip to main content

Προς συρρίκνωση η αγορά ναυτιλιακού καυσίμου στην Ελλάδα

Προς συρρίκνωση η αγορά ναυτιλιακού καυσίμου στην Ελλάδα
Φωτο: Shutterstock

Σε 800.000 τόνους, υπολογίζεται η συρρίκνωση της αγοράς ναυτιλιακού καυσίμου στην Ελλάδα, ως αποτέλεσμα της υποχρεωτικής εφαρμογής του κανονισμού από το Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (IMO) το 2016, βάσει του οποίου καθορίστηκε η υιοθέτηση παγκοσμίως, του ορίου του 0,5% στην περίπτωση των ναυτιλιακών καυσίμων σε θείο από την 1η Ιανουαρίου του 2020, έναντι του 3,5% σήμερα, με σκοπό τον δραστικό περιορισμό της αέριας ρύπανσης. Αυτό τόνισε ο γενικός διευθυντής εγχώριας και διεθνούς εμπορίας του ομίλου των ΕΛΠΕ, Ρομπέρτο Καραχαννάς και διευθύνων σύμβουλος της ΕΚΟ ΑΒΕΕ, μιλώντας από το βήμα του 7ου Export Summit που διοργάνωσε σήμερα στη Θεσσαλονίκη ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Βόρειας Ελλάδας (ΣΕΒΕ), με θέμα "Fostering Maritime Economy" .

Περιγράφοντας τις προκλήσεις που θα κληθεί να αντιμετωπίσει σύντομα η αγορά του ναυτιλιακού καυσίμου στην Ελλάδα, που συνολικά ανέρχεται σε 2.700.000 τόνους (2.150.000 τόνους σε μαζούτ και 600.000 ντίζελ), με τη Θεσσαλονίκη να συνεισφέρει με μόλις 5.000 τόνους, ο ίδιος επισήμανε ότι σήμερα τα προϊόντα καυσίμου που υπάρχουν είναι τα μαζούτ που έχουν 3,5% θείο, τα χαμηλού μαζούτ με 1,5% θείο, το ντίζελ που χρησιμοποιείται στην ναυτιλία με 1% θείο "και μετά πάμε στα κανονικά ντίζελ που χρησιμοποιούν τα γιωτ", σημείωσε.

Με την κατάργηση των μαζούτ, όπως είπε ο κ. Καραχαννάς που επιτάσσει ο κανονισμός του IMO, και τη χρησιμοποίηση καυσίμου που θα περιέχει μόνο 0,5% θείο "που είναι πιο ακριβό, οδηγείται η ναυτιλία στην αναγκαστική προμήθεια πιο ακριβού καυσίμου".

Λέγοντας, ότι με δεδομένο ότι η χώρα μας δεν παράγει χαμηλού θείου ναυτιλιακό καύσιμο, οι πλοιοκτήτες θα μπορούσαν να τοποθετήσουν scrubbers στα πλοία τους (ειδικά εξαρτήματα που μετατρέπουν το καύσιμο υψηλού θείου σε χαμηλού), "κάτι που όμως θα απαιτούσε επένδυση 2-4 εκατ. ευρώ ανά πλοίο", ενώ "δεν υπάρχουν εναλλακτικά καύσιμα, ούτε όμως και σταθμοί φόρτωσης", όπως συμπλήρωσε.

Στο πλαίσιο αυτό, εξήγησε ο ίδιος "η επόμενη ημέρα λέει ότι η αγορά μας στην Ελλάδα θα μειωθεί κατά 800.000 τόνους καύσιμα, γιατί τα ελληνικά διυλιστήρια δεν μπορούν να παράξουν χαμηλού θείου αρκετό να ικανοποιήσει το 0,5%, γιατί δεν προλαβαίνουν οι πλοιοκτήτες να βάλουν scrubbers, γιατί δεν μπορούν να αγοράσουν lg carriers και να ξεχάσουν τις επενδύσεις που έχουν κάνει και γιατί δεν υπάρχουν σταθμοί φόρτωσης για το Lg".

Αυτό που έχει σημασία, όπως διευκρίνισε, "είναι ότι επειδή δεν θα υπάρχει προϊόν να αγοράσουν στην Ελλάδα, οι Έλληνες πλοιοκτήτες και επειδή δεν προλαβαίνουν να βάλουν scrubbers και επειδή θα αναγκαστούν να αγοράσουν ντίζελ, τότε θα πρέπει να πληρώνουν 230 δολάρια/τόνο ναυτιλιακό καύσιμο και υπό την προϋπόθεση μάλιστα ότι θα βρουν χαμηλού θείου ή 355 δολάρια/τόνο παραπάνω εάν δεν βρουν και πάρουν ντίζελ κανονικό".

Ο κ. Καραχαννάς, επισήμανε επίσης ότι πέραν όλων των προαναφερομένων "υπάρχουν αρκετές πιθανότητες στο άμεσο μέλλον, υπό την πίεση περιβαλλοντικών οργανώσεων να επεκταθεί ο χάρτης Emmision Controlled Areas, περιοχές όπου η επιτρεπόμενη περιεκτικότητα σε θείο θα είναι στο 0,1%, γεγονός που θα επιφέρει περαιτέρω αλλαγές στην αγορά, αυξάνοντας σημαντικά το κόστος κίνησης". Εξέφρασε την εκτίμησή του μάλιστα ότι "στα επόμενα πέντε χρόνια η Μεσόγειος θα ενταχθεί στο 0,1%, δηλαδή θα καίνε τα πλοία μας το ντίζελ που χρησιμοποιούμε στα αμάξια μας".

Τονίζεται ότι η ναυτιλία εφοδιάζεται με καύσιμα και λιπαντικά ως απαραίτητη προϋπόθεση λειτουργίας, ενώ το κόστος του καυσίμου αντιπροσωπεύει περίπου το 50% του κόστους λειτουργίας ενός ακτοπλοϊκού πλοίου.

Έχει επισημανθεί δε παγκοσμίως, ότι καταγράφονται σημαντικά κόστη που θα πρέπει να αναλάβει η ναυτιλιακή βιομηχανία λόγω της προαναφερόμενης αλλαγής. Με συντηρητικούς υπολογισμούς οι 195 Mil MT/year HSFO 3,5% θείου, που είναι η παγκόσμια κατανάλωση στην ναυτιλία και που θα πρέπει να μετατραπούν σε 0,5% FO X +230, "υποθέτοντας ότι θα υπάρχει πρόσβαση σε προμήθεια του προϊόντος αυτού, θα τους κοστίσει 44,8 δισ. δολάρια/χρόνο".

Ο ίδιος πάντως κατέληξε, ότι με τις επερχόμενες αλλαγές, η Θεσσαλονίκη παρουσιάζει μεγάλες ευκαιρίες. "Η Θεσσαλονίκη δεν έχει να αλλάξει κάτι, αρχίζει ένα έργο από το μηδέν, έτσι ας προβληματιστούν αυτοί που σχεδιάζουν το μέλλον και ας κάνουν τις κατάλληλες υποδομές, για να πάρει η πόλη την κρουαζιέρα, την ποντοπόρο και την ακτοπλοία", επισήμανε.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Greek Shipping Summit σήμερα στο Ίδρυμα Ευγενίδου
Greek Shipping Summit σήμερα στο Ίδρυμα Ευγενίδου
Κεντρικός ομιλητής θα είναι ο Πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, κ. Θεόδωρος Βενιάμης, ο οποίος και αναμένεται να αναφερθεί στα μείζονα θέματα που απασχολούν τη ναυτιλία.
Greek Shipping Summit σήμερα στο Ίδρυμα Ευγενίδου
Φ. Κουβέλης: Επενδύουμε στην ελληνική ναυτιλία
Φ. Κουβέλης: Επενδύουμε στην ελληνική ναυτιλία
Ο υπουργός Ναυτιλίας Φώτης Κουβέλης μιλώντας στο Συνέδριο του Greek Shipping Summit με θέμα : “2020: The Wind of Change in Global Shipping”, σημείωσε πως η ελληνική ναυτιλία πρέπει να εκμεταλλευτεί το ανταγωνιστικό της πλεονέκτημα.
Φ. Κουβέλης: Επενδύουμε στην ελληνική ναυτιλία
ΕΕ: Ζητεί συμμόρφωση για την ανακύκλωση πλοίων
ΕΕ: Ζητεί συμμόρφωση για την ανακύκλωση πλοίων
Την απόφασή της να κινήσει διαδικασίες επί παραβάσει κατά της της Ελλάδας και οκτώ ακόμα χωρών (Γερμανίας, Ιταλίας, Κροατίας, Κύπρου, Πορτογαλίας, Ρουμανίας, Σλοβενίας και Σουηδίας), ανακοίνωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
ΕΕ: Ζητεί συμμόρφωση για την ανακύκλωση πλοίων
Ανοιχτά όλα τα ενδεχόμενα για τα ναυτιλιακά καύσιμα
Ανοιχτά όλα τα ενδεχόμενα για τα ναυτιλιακά καύσιμα
Ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Θ. Βιενιάμης σημείωσε πως δεν έχει υπάρξει ακόμη καμία εγγύηση ότι ασφαλή συμμορφούμενα καύσιμα χαμηλής περιεκτικότητας 0,5% σε θείο θα υπάρχουν διαθέσιμα στις πραγματικά αναγκαίες ποσότητες παγκοσμίως.
Ανοιχτά όλα τα ενδεχόμενα για τα ναυτιλιακά καύσιμα
Νέα μείωση στη χωρητικότητα του εμπορικού στόλου
Νέα μείωση στη χωρητικότητα του εμπορικού στόλου
Η δύναμη του ελληνικού εμπορικού στόλου τον Μάιο ενισχύθηκε κατά 0,9% σε ετήσια βάση, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, ενώ η ολική χωρητικότητα σε πλοία 100 ΚΟΧ και άνω μειώθηκε κατά 2,4%.
Νέα μείωση στη χωρητικότητα του εμπορικού στόλου
Γ. Πλακιωτάκης: Ανάπτυξη και επενδύσεις για τη ναυτιλία
Γ. Πλακιωτάκης: Ανάπτυξη και επενδύσεις για τη ναυτιλία
Επίτιμο μέλος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς αναγορεύτηκε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Ιωάννης Πλακιωτάκης, μετά από ομόφωνη απόφαση του διοικητικού συμβουλίου του επιμελητηρίου.
Γ. Πλακιωτάκης: Ανάπτυξη και επενδύσεις για τη ναυτιλία