Skip to main content

Αττική Οδός: Το παρασκήνιο των μεγάλων αυξήσεων

Αττική Οδός: Το παρασκήνιο των μεγάλων αυξήσεων

Ερωτήματα εγείρει η χρονική συγκυρία που επέλεξε η Αττική Οδός να ανακοινώσει αυξήσεις στο αντίτιμο των διοδίων, δεδομένου πως σύμφωνα με αξιόπιστες πηγές η σχετική απόφαση ελήφθη από το διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας πριν από αρκετούς μήνες.

Η ανακοίνωση για τις επικείμενες αυξήσεις στα διόδια το απόγευμα της περασμένης Παρασκευής αιφνιδίασε τους πάντες, καθώς είχαν προηγηθεί αρκετές συζητήσεις με το υπουργείο Υποδομών για το ενδεχόμενο παράτασης της σύμβασης με το Δημόσιο η οποία ολοκληρώνεται το 2024.

Όπως τονίζουν καλά πληροφορημένες πηγές, οι διαπραγματεύσεις μεταξύ των μετόχων της Αττικής Οδού και του αρμόδιου υπουργού, Χρήστου Σπίρτζη, πέρασαν από διάφορα στάδια με πλούσιο παρασκήνιο.

Το παρασκήνιο

Το υπουργείο Υποδομών ξεκίνησε διαπραγματεύσεις με σχεδόν το σύνολο των εταιρειών οι οποίες λειτουργούν τους μεγάλους οδικούς άξονες το 2017. Στις διαπραγματεύσεις συμμετείχαν και οι μέτοχοι της Αττικής Οδού, Άκτωρ Παραχωρήσεις και J&P Άβαξ.

Το καλοκαίρι του 2018 ο Χρήστος Σπίρτζης αναφέρει δημοσίως πως εξετάζεται πολύ σοβαρά το ενδεχόμενο να παραταθεί κατά δύο έτη η σύμβαση παραχώρησης του αυτοκινητόδρομου με αντάλλαγμα την κατασκευή του προαστιακού σιδηροδρόμου έως το Λαύριο, με εκτιμώμενο κόστος 140 εκατομμυρίων ευρώ. Μεταξύ των ανταλλαγμάτων ήταν και η εκπόνηση μελετών για τις μελλοντικές οδικές επεκτάσεις.

Σημαντικό ρόλο στις διαπραγματεύσεις έπαιξε ο Δημήτρης Κούτρας, ο τότε πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της Αττικής Οδού και στενός σύμμαχος του πρώην βασικού μετόχου του ομίλου Ελλάκτωρ, Λεωνίδα Μπόμπολα.

Ο κ. Κούτρας ήταν άλλωστε, πριν από περίπου 15 έτη, εκείνος που πρώτος διατύπωσε δημοσίως την πρόταση για την παράταση της σύμβασης της Αττικής Οδού, με αντάλλαγμα την κατασκευή των επεκτάσεων του οδικού άξονα.

Το ενδεχόμενο παράτασης της σύμβασης της Αττικής Οδού με το Δημόσιο κατά δύο έτη, έως το 2026, προκάλεσε τις έντονες αντιδράσεις ισχυρών κατασκευαστικών ομίλων, τα στελέχη των οποίων υποστήριζαν πως η διαδικασία αυτή δεν προβλέπεται από τη σύμβαση και ότι θα πρέπει να διεξαχθεί διαγωνισμός το 2024.

Καλά πληροφορημένες πηγές αναφέρουν μάλιστα πως οι διαμαρτυρίες του βασικού μετόχου μεγάλου κατασκευαστικού ομίλου με σημαντική παρουσία στο εξωτερικό, έφτασαν μέχρι το Μέγαρο Μαξίμου.

Μετά τη λήξη της εσωτερικής διαμάχης στον όμιλο Ελλάκτωρ με την επικράτηση των αδελφών Καλλιτσάντση και την αποχώρηση του Δημήτρη Κούτρα τον Ιούλιο του 2018, η ιδέα της παράτασης της σύμβασης φαίνεται πως παγώνει.

Ο υπουργός Υποδομών επαναφέρει το σενάριο τον Ιανουάριο του 2019 σε ραδιοφωνική του συνέντευξη. Είχε προηγηθεί, όπως αποκάλυψε ο ίδιος ο κ. Σπίρτζης την περασμένη Παρασκευή όταν έγιναν γνωστές οι αυξήσεις, επιστολή της εταιρείας στις 28 Δεκεμβρίου του 2018 με την οποία ενημέρωνε το υπουργείο Υποδομών πως το αντίτιμο των διοδίων θα αυξηθεί από τις αρχές Φεβρουαρίου 2019. Σύμφωνα πάντα με τον Χρήστο Σπίρτζη, η εταιρεία ανακάλεσε την απόφασή της με νέα επιστολή στο τέλος Ιανουαρίου 2019.

Όπως αναφέρουν πηγές με γνώση της υπόθεσης, η απόφαση των μετόχων της Αττικής Οδού να αυξήσουν το αντίτιμο των διοδίων, όπως έχουν τη δυνατότητα να το κάνουν από τη σύμβαση παραχώρησης, αποτέλεσε απάντηση στον υπουργό Υποδομών. Κατά τις ίδιες πηγές, οι μέτοχοι της εταιρείας κατηγορούν τον Χρήστο Σπίρτζη για εμπαιγμό.

Αντιδράσεις και από τη Νέα Δημοκρατία

Το βασικό ερώτημα που προκύπτει ωστόσο, είναι γιατί οι μέτοχοι αποφάσισαν να προβούν σε ανακοινώσεις λίγες ημέρες πριν τη διεξαγωγή εκλογών, δεδομένου ότι είναι πολύ πιθανό να προκύψει πολιτική αλλαγή και να αναλάβει τη διακυβέρνηση η Νέα Δημοκρατία.

Σύμφωνα μάλιστα με πληροφορίες, η απόφαση των μετόχων της εταιρείας έχει προκαλέσει έντονο προβληματισμό και στο κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης.

Πηγές από τη Νέα Δημοκρατία χαρακτηρίζουν προβληματική την απόφαση, υποστηρίζοντας ότι η Αττική οδός δεν είχε ειδοποιήσει για την πρόθεσή της να αυξήσει τα διόδια. Προσθέτουν πως πρόκειται για απόφαση που δεσμεύει και την επόμενη κυβέρνηση, αποδυναμώνοντας ταυτόχρονα τη διαπραγματευτική θέση της εταιρείας την επόμενη ημέρα, ενόψει της διαδικασίας για την επέκταση της σύμβασης με το Δημόσιο μετά το 2024.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Σπίρτζης: Να επιστραφεί στο Δημόσιο η Αττική Οδός
Σπίρτζης: Να επιστραφεί στο Δημόσιο η Αττική Οδός
Σφοδρή επίθεση στην κοινοπραξία για τις αυξήσεις στα διόδια. «Η Αττική Οδός πρέπει να επιστρέψει άμεσα στο Δημόσιο, πιθανά εντός του 2019», τονίζεται σε σχετική ανακοίνωση.
Σπίρτζης: Να επιστραφεί στο Δημόσιο η Αττική Οδός
Αττική Οδός: Επιμένει στις αυξήσεις των διοδίων
Αττική Οδός: Επιμένει στις αυξήσεις των διοδίων
Η εταιρεία, με ανακοίνωση, τόνισε πως αποτελεί «νόμιμο και αναφαίρετο» δικαίωμά της, εκπορευόμενο από την σύμβαση που υπέγραψε η Αττική Οδός με το Ελληνικό Δημόσιο.
Αττική Οδός: Επιμένει στις αυξήσεις των διοδίων
Από την αρχή ο διαγωνισμός για το Πάτρα - Πύργος
Από την αρχή ο διαγωνισμός για το Πάτρα - Πύργος
Νέα δημοπράτηση ως ενιαίο έργο, καθώς θεωρείται ότι η κατασκευή του 70 χλμ. αυτοκινητόδρομου είναι εξαιρετικά δύσκολο να ολοκληρωθεί απρόσκοπτα μέσω των οκτώ διαφορετικών εργολαβιών.
Από την αρχή ο διαγωνισμός για το Πάτρα - Πύργος
Συμμετοχή ιδιωτών για επιτάχυνση των μεγάλων έργων
Συμμετοχή ιδιωτών για επιτάχυνση των μεγάλων έργων
Πρόθεση της νέας ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών είναι να υπάρχει η δυνατότητα επίβλεψης έργων και μελετών από ιδιώτες, γεγονός που αναμένεται να ξεμπλοκάρει και μεγάλο αριθμό μικρότερων έργων.
Συμμετοχή ιδιωτών για επιτάχυνση των μεγάλων έργων
Νόμος για να σταματήσει το αλαλούμ με τις προσφυγές στα έργα
Νόμος για να σταματήσει το αλαλούμ με τις προσφυγές στα έργα
Στόχος είναι να ισχύσει ό,τι και στις περισσότερες χώρες στο εξωτερικό στις οποίες οι εταιρείες πληρώνουν τα πρόστιμα που τους επιβάλλονται και απαλλάσσονται από περαιτέρω κυρώσεις.
Νόμος για να σταματήσει το αλαλούμ με τις προσφυγές στα έργα