fbpxΣυμμετοχή ιδιωτών για επιτάχυνση των μεγάλων έργων | Economistas.gr
Skip to main content

Συμμετοχή ιδιωτών για επιτάχυνση των μεγάλων έργων

Συμμετοχή ιδιωτών για επιτάχυνση των μεγάλων έργων
Φωτο: Shutterstock

Τη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα στο σχεδιασμό έργων εξετάζει το υπουργείο Υποδομών, προκειμένου να σταματήσουν οι μεγάλες καθυστερήσεις που σημειώνονται σε πολλές επενδύσεις.

Για την υλοποίηση ενός μεγάλου έργου στην Ελλάδα απαιτούνται κατά μέσο όρο 90 μήνες, όταν η αντίστοιχη διάρκεια στα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης κυμαίνεται περίπου στο μισό. Μόνο για την έγκριση των απαραίτητων μελετών χρειάζονται περίπου δύο χρόνια.

Σύμφωνα με πληροφορίες, πρόθεση της νέας ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών είναι να υπάρχει η δυνατότητα επίβλεψης έργων και μελετών από ιδιώτες.

Κατά τις ίδιες πληροφορίες, η συμμετοχή ιδιωτών μπορεί να έχει θετικά αποτελέσματα, αντίστοιχα με εκείνα που είχε η καθιέρωση των ελεγκτών δόμησης, όταν με απαίτηση των θεσμών ο έλεγχος των εργασιών δόμησης αφαιρέθηκε από τις πολεοδομίες.

Για την υλοποίηση των παρεμβάσεων που εξετάζονται στο πλαίσιο επιτάχυνσης των έργων δε θα χρειαστεί συνολική αλλαγή του θεσμικού πλαισίου. Ο νέος υπουργός Υποδομών, Κώστας Καραμανλής, έχει άλλωστε τοποθετηθεί ξεκάθαρα ότι προτίθεται να διατηρήσει το νόμο 4412/2016 ο οποίος διέπει τις δημόσιες συμβάσεις έργων.

Η ανάθεση της επίβλεψης έργων και μελετών σε ιδιώτες αναμένεται να ξεμπλοκάρει και μεγάλο αριθμό μικρότερων έργων, τα οποία εκτελούνται από οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης, δεδομένου πως σε επίπεδο δήμων υπάρχει μεγάλη έλλειψη μηχανικών.

Πηγές του υπουργείου Υποδομών εκτιμούν ότι η συμμετοχή ιδιωτών στην επίβλεψη μεγάλων έργων ενδέχεται να δώσει λύση και στο φαινόμενο των μεγάλων εκπτώσεων, το οποίο παρατηρείται σε αρκετούς διαγωνισμούς.

Ενδεικτικό παράδειγμα αποτελούν οι οκτώ διαγωνισμοί για τον οδικό άξονα Πάτρα – Πύργος. Οι εκπτώσεις στις προσφορές των αναδόχων ξεπέρασαν το 50%, με αποτέλεσμα να υπάρχουν μεγάλες αμφιβολίες για την ικανότητά τους να φέρουν εις πέρας το έργο.

Οι καθυστερήσεις στην υλοποίηση έργων έχουν εξελιχθεί σε μεγάλο πρόβλημα για την οικονομία και τον κατασκευαστικό κλάδο και τα τελευταία έτη. Σε αρκετές μεγάλες επενδύσεις, οι οποίες θα δημιουργήσουν χιλιάδες θέσεις εργασίας, δεν έχει σημειωθεί ουσιαστική πρόοδος. Εκτός από τον αυτοκινητόδρομο Πάτρα – Πύργος, χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν η νέα γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας, με προϋπολογισμό 1,8 δισ. ευρώ και η υποθαλάσσια σήραγγα Σαλαμίνας με εκτιμώμενο προϋπολογισμό 300 εκατομμυρίων ευρώ.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Με συνταγή... ΑΕΚ ξεμπλοκάρει η επένδυση της Κασσιόπης
Με συνταγή... ΑΕΚ ξεμπλοκάρει η επένδυση της Κασσιόπης
Τροπολογία για την αδειοδότηση της επένδυσης στην Κασσιόπη και άλλων μεγάλων επενδύσεων, κατέθεσε το υπουργείο Υποδομών στο νομοσχέδιο για την αδειοδότηση υδατοδρομίων.
Με συνταγή... ΑΕΚ ξεμπλοκάρει η επένδυση της Κασσιόπης
Εκατοντάδες εκατομμύρια για έργα στα μέσα σταθερής τροχιάς
Εκατοντάδες εκατομμύρια για έργα στα μέσα σταθερής τροχιάς
Εκσυγχρονισμός των εγκαταστάσεων του αμαξοστασίου της γραμμής 1 του μετρό στον Πειραιά και αναβάθμιση 14 συρμών των ΗΣΑΠ στις άμεσες προτεραιότητες του Υπουργείου Υποδομών.
Εκατοντάδες εκατομμύρια για έργα στα μέσα σταθερής τροχιάς
«Λίφτινγκ» στο καθεστώς ανάθεσης δημόσιων έργων
«Λίφτινγκ» στο καθεστώς ανάθεσης δημόσιων έργων
Για το Μάιο παραπέμπεται η κατάθεση στη Βουλή του σχεδίου νόμου του υπουργείου Υποδομών με το οποίο θα γίνουν αλλαγές στο υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο που διέπει την ανάθεση δημοσίων έργων.
«Λίφτινγκ» στο καθεστώς ανάθεσης δημόσιων έργων
Επανεκκίνηση του διαγωνισμού για το έργο - φάντασμα των 180 εκατ.
Επανεκκίνηση του διαγωνισμού για το έργο - φάντασμα των 180 εκατ.
Μέχρι τον Μάιο αναμένεται να σταλεί στις αρμόδιες υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής η προκήρυξη του διαγωνισμού για το πολύπαθο οδικό έργο Άκτιο – Αμβρακία. Ο αρχικός διαγωνισμός ολοκληρώθηκε πριν από 10 χρόνια.
Επανεκκίνηση του διαγωνισμού για το έργο - φάντασμα των 180 εκατ.