fbpxΣυμμετοχή ιδιωτών για επιτάχυνση των μεγάλων έργων | Economistas.gr Skip to main content

Συμμετοχή ιδιωτών για επιτάχυνση των μεγάλων έργων

Συμμετοχή ιδιωτών για επιτάχυνση των μεγάλων έργων
Φωτο: Shutterstock

Τη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα στο σχεδιασμό έργων εξετάζει το υπουργείο Υποδομών, προκειμένου να σταματήσουν οι μεγάλες καθυστερήσεις που σημειώνονται σε πολλές επενδύσεις.

Για την υλοποίηση ενός μεγάλου έργου στην Ελλάδα απαιτούνται κατά μέσο όρο 90 μήνες, όταν η αντίστοιχη διάρκεια στα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης κυμαίνεται περίπου στο μισό. Μόνο για την έγκριση των απαραίτητων μελετών χρειάζονται περίπου δύο χρόνια.

Σύμφωνα με πληροφορίες, πρόθεση της νέας ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών είναι να υπάρχει η δυνατότητα επίβλεψης έργων και μελετών από ιδιώτες.

Κατά τις ίδιες πληροφορίες, η συμμετοχή ιδιωτών μπορεί να έχει θετικά αποτελέσματα, αντίστοιχα με εκείνα που είχε η καθιέρωση των ελεγκτών δόμησης, όταν με απαίτηση των θεσμών ο έλεγχος των εργασιών δόμησης αφαιρέθηκε από τις πολεοδομίες.

Για την υλοποίηση των παρεμβάσεων που εξετάζονται στο πλαίσιο επιτάχυνσης των έργων δε θα χρειαστεί συνολική αλλαγή του θεσμικού πλαισίου. Ο νέος υπουργός Υποδομών, Κώστας Καραμανλής, έχει άλλωστε τοποθετηθεί ξεκάθαρα ότι προτίθεται να διατηρήσει το νόμο 4412/2016 ο οποίος διέπει τις δημόσιες συμβάσεις έργων.

Η ανάθεση της επίβλεψης έργων και μελετών σε ιδιώτες αναμένεται να ξεμπλοκάρει και μεγάλο αριθμό μικρότερων έργων, τα οποία εκτελούνται από οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης, δεδομένου πως σε επίπεδο δήμων υπάρχει μεγάλη έλλειψη μηχανικών.

Πηγές του υπουργείου Υποδομών εκτιμούν ότι η συμμετοχή ιδιωτών στην επίβλεψη μεγάλων έργων ενδέχεται να δώσει λύση και στο φαινόμενο των μεγάλων εκπτώσεων, το οποίο παρατηρείται σε αρκετούς διαγωνισμούς.

Ενδεικτικό παράδειγμα αποτελούν οι οκτώ διαγωνισμοί για τον οδικό άξονα Πάτρα – Πύργος. Οι εκπτώσεις στις προσφορές των αναδόχων ξεπέρασαν το 50%, με αποτέλεσμα να υπάρχουν μεγάλες αμφιβολίες για την ικανότητά τους να φέρουν εις πέρας το έργο.

Οι καθυστερήσεις στην υλοποίηση έργων έχουν εξελιχθεί σε μεγάλο πρόβλημα για την οικονομία και τον κατασκευαστικό κλάδο και τα τελευταία έτη. Σε αρκετές μεγάλες επενδύσεις, οι οποίες θα δημιουργήσουν χιλιάδες θέσεις εργασίας, δεν έχει σημειωθεί ουσιαστική πρόοδος. Εκτός από τον αυτοκινητόδρομο Πάτρα – Πύργος, χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν η νέα γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας, με προϋπολογισμό 1,8 δισ. ευρώ και η υποθαλάσσια σήραγγα Σαλαμίνας με εκτιμώμενο προϋπολογισμό 300 εκατομμυρίων ευρώ.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Για πρώτη φορά από το 2004 έλεγχος στο στέγαστρο Καλατράβα
Για πρώτη φορά από το 2004 έλεγχος στο στέγαστρο Καλατράβα
Το υπουργείο Υποδομών έχει αναθέσει σε γραφείο συμβούλων μηχανικών την εκπόνηση μελέτης προκειμένου να καταγραφούν με ακρίβεια τυχόν προβλήματα στατικότητας στο έργο ορόσημο της Ολυμπιάδας της Αθήνας.
Για πρώτη φορά από το 2004 έλεγχος στο στέγαστρο Καλατράβα
Νέα διόδια Εγνατίας: «Τρέχουν» για τις ΚΥΑ - Οι σκέψεις για τις τιμές
Νέα διόδια Εγνατίας: «Τρέχουν» για τις ΚΥΑ - Οι σκέψεις για τις τιμές
Έως το τέλος του μήνα η ΚΥΑ για την έναρξη λειτουργίας των διοδίων στη Θεσσαλονίκη και την Ασπροβάλτα. Σκέψεις να παραμείνουν σταθερές οι τιμές σε πρώτη φάση.
Νέα διόδια Εγνατίας: «Τρέχουν» για τις ΚΥΑ - Οι σκέψεις για τις τιμές
Κατασκευαστικές: Ανάσα από την τροπολογία για τους διαγωνισμούς
Κατασκευαστικές: Ανάσα από την τροπολογία για τους διαγωνισμούς
Η τροπολογία προσφέρει λύση στο αλαλούμ που έχει δημιουργηθεί με τις δημοπρατήσεις έργων. Τι θα ισχύσει με τα πρόστιμα που έχουν καταβάλει οι κατασκευαστικές εταιρείες.
Κατασκευαστικές: Ανάσα από την τροπολογία για τους διαγωνισμούς
Τα σχέδια για να «τρέξουν» πιο γρήγορα τα δημόσια έργα
Τα σχέδια για να «τρέξουν» πιο γρήγορα τα δημόσια έργα
Η αλλαγή του νόμου 4412 που διέπει τους διαγωνισμούς δημοσίων έργων θα αποτελέσει μία από τις βασικές προτεραιότητες του υπουργείου Υποδομών τους πρώτους μήνες του 2020.
Τα σχέδια για να «τρέξουν» πιο γρήγορα τα δημόσια έργα
Οι εκκρεμότητες της δύσκολης διαπραγμάτευσης για το Πάτρα - Πύργος
Οι εκκρεμότητες της δύσκολης διαπραγμάτευσης για το Πάτρα - Πύργος
Προς ολοκλήρωση οδεύει η δύσκολη διαπραγμάτευση μεταξύ του υπουργείου Υποδομών και των μετόχων της Ολυμπίας Οδού για την κατασκευή του οδικού άξονα Πάτρα – Πύργος.
Οι εκκρεμότητες της δύσκολης διαπραγμάτευσης για το Πάτρα - Πύργος