Στη «ζυγαριά» του Προϋπολογισμού του 2019 συντάξεις - ανάπτυξη
Αναμφίβολα τα φώτα της δημοσιότητας έπεσαν χθες στο θέμα των συντάξεων, για προφανείς λόγους. Ωστόσο ο Προϋπολογισμός, που κατατίθεται στη Βουλή την Τετάρτη, πόρρω απέχει από το να χαρακτηριστεί αναπτυξιακός, άρα να δημιουργήσει τις συνθήκες που θα απομακρύνουν οριστικά και αμετάκλητα τα σενάρια των περικοπών.
Οι περικοπές των συντάξεων είναι μέτρο υφεσιακό και ουδείς το αμφισβητεί αυτό, καθώς «χτυπάνε» κατ’ ευθείαν στην αγοραστική δύναμη, άρα και στην ιδιωτική κατανάλωση. Δεν φτάνει, όμως, η διάσωση τους για να δοθεί ώθηση στη μηχανή της οικονομίας κι έτσι μοιραία δεν μπορεί κανείς παρά να προβληματιστεί από το μίγμα πολιτικής, που θα εφαρμοστεί το 2019, για να αποφευχθούν αυτές οι περικοπές.
Σύμφωνα με το σχέδιο, που πήρε έγκριση από την Κομισιόν και το Euro Working Group, μέρος του δημοσιονομικού κόστους από τη μη περικοπή των συντάξεων, θα «απορροφηθεί» από την ακύρωση κάποιων αντίμετρων. Μεταξύ αυτών των αντίμετρων είναι, όμως, οι επενδύσεις στην Ενέργεια, οι επενδύσεις σε υποδομές του πρωτογενούς τομέα, ενισχύσεις του Αναπτυξιακού νόμου. Σύνολο αναπτυξιακών παρεμβάσεων, που μένουν στο συρτάρι: 300 εκατ. ευρώ.
Στο «ψυγείο» μένουν, όμως, και προγράμματα ενεργών πολιτικών για την απασχόληση -άλλα 270 εκατ. ευρώ- χωρίς να είναι ακόμα σαφές, πώς ακριβώς θα αναπληρωθούν, αν αναπληρωθούν.
Ας δούμε και το «πακέτο» της ΔΕΘ, που σύμφωνα με πληροφορίες, έχει κατ’ αρχήν εγκριθεί από τους Ευρωπαίους και φτάνει στα 900 εκατ. ευρώ. Σίγουρα η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών για περίπου 250.000 ελεύθερους επαγγελματίες είναι ανακουφιστική, αλλά δεν λύνει το πρόβλημα, καθώς δεν συνοδεύεται από αντίστοιχη μείωση φορολογικών συντελεστών. Αντιθέτως, ακόμα και τα θετικά φορολογικά μέτρα για την επιχειρηματικότητα δεν θα φανούν παρά μόνο το 2020, αφού η μείωση του συντελεστή νομικών προσώπων στο 28% από 29% και η μείωση του φόρου στα μερίσματα από το 15% στο 10%, θα «μετρήσουν» στην εκκαθάριση της μεθεπόμενης χρονιάς.
Για τον ΕΝΦΙΑ τα πράγματα είναι ακόμα πιο ξεκάθαρα. Η μεσοσταθμική μείωση του κατά 10% είναι ευπρόσδεκτη, αλλά σίγουρα δεν αρκεί, καθώς σε αυτή τη φάση περιορίζεται σε ακίνητα ως 150.000 ευρώ. Μελέτες σημειώνουν ότι αν δεν καταργηθεί ο Συμπληρωματικός Φόρος- σήμερα επιβαρύνει ακίνητα αξίας άνω των 200.000 ευρώ- η κτηματαγορά δεν πρόκειται να σηκώσει κεφάλι και κάτι τέτοιο δεν συμπεριλαμβάνεται στο σχεδιασμό της κυβέρνησης.
Ο προβληματισμός για το αποκαλούμενο «πακέτο» της ΔΕΘ ενισχύεται λόγω των πληροφοριών που αναφέρουν ότι για να κλείσει η διαφορά των 200- 300 εκατ. ευρώ με τους Ευρωπαίους, «θυσιάζεται» για μια ακόμα χρονιά το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Με φόντο τα στοιχεία εκτέλεσης του φετινού Προϋπολογισμού, που δείχνουν υποεκτέλεση 1,3 δις ευρώ στο δεκάμηνο, αλλά και τις προβλέψεις του Προσχεδίου που «ψαλίδισαν» τις προβλέψεις του Μεσοπρόθεσμου κατά 150 εκατ. ευρώ, είναι πολύ πιθανόν να «κοπούν» άλλα τόσα, για να επισφραγιστεί η συμφωνία με τους Ευρωπαίους.
Το… κερασάκι στην τούρτα είναι η διαφαινόμενη νέα αναβολή της πλήρους εξόφλησης των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου, που συνεχίζουν να κινούνται λίγο πιο κάτω από τα 3 δισ. ευρώ. Η αρχική προθεσμία της 21ης Αυγούστου μεταφέρθηκε στις 31 Δεκεμβρίου, αλλά η νέα μετάθεση για τις οφειλές του ΕΟΠΥΥ κατά ένα έτος, σηματοδοτεί νέες καθυστερήσεις συνολικά.