fbpxΓρ.Προϋπολογισμού Κράτους: Ο στόχος για πλεόνασμα 3,5% παραμένει εφικτός, αλλά με ρίσκο | Economistas.gr
Skip to main content

Γρ.Προϋπολογισμού Κράτους: Ο στόχος για πλεόνασμα 3,5% παραμένει εφικτός, αλλά με ρίσκο

Γρ.Προϋπολογισμού Κράτους: Ο στόχος για πλεόνασμα 3,5% παραμένει εφικτός, αλλά με ρίσκο
Eurokinissi

«Ο στόχος για πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ παραμένει εφικτός αλλά με αυξημένο ρίσκο», επισημαίνεται από το Γραφείο Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή και τον επικεφαλής του Φραγκίσκο Κουτεντάκη. 

Παράλληλα, το Γραφείο τάσσεται υπέρ της αναγκαιότητας μείωσης των στόχων για τα πρωτογενή πλεονάσματα, πολύ περισσότερο δε εξαιτίας του γεγονότος ότι η χαλάρωση της νομισματικής πολιτικής δεν μεταδίδεται με την ίδια ισχύ στην Ελλάδα σε σχέση με τα υπόλοιπα κράτη- μέλη της ευρωζώνης, καθώς η χώρα συνεχίζει να στερείται της επενδυτικής βαθμίδας. Υπό αυτό το πρίσμα, επισημαίνεται, η διαφαινόμενη επιβράδυνση της ευρωπαϊκής οικονομίας θεωρείται πως αποτελεί ένα ακόμα επιχείρημα για την ανάγκη χαλάρωσης των στόχων των πρωτογενών πλεονασμάτων.

Η έκθεση του Γραφείου Προϋπολογισμού της Βουλής για το β' τρίμηνο του 2019

Σύμφωνα με την έκθεση του Γραφείου για το β' τρίμηνο του έτους που δημοσιοποιήθηκε σήμερα, τα πρώτα δείγματα στο δημοσιονομικό μέτωπο, μετά την αξιολόγηση των επιδόσεων του α' εξαμήνου, αναδεικνύουν κίνδυνο αποκλίσεων, χωρίς ωστόσο να διατυπώνονται εκτιμήσεις για απώλεια του στόχου. Στην έκθεση επισημαίνεται πως εκτός από τους κινδύνους στο εξωτερικό περιβάλλον- κυρίως εξαιτίας των εμπορικών διενέξεων με επακόλουθο αναταραχές στις αγορές, επιβράδυνση της παγκόσμιας ανάπτυξης και τον κίνδυνο ενός άτακτου Brexit- στο εσωτερικό περιβάλλον «η βασική εστία ανησυχίας αφορά τα δημοσιονομικά μεγέθη». Στο α' εξάμηνο διαπιστώνεται επιδείνωση του πρωτογενούς αποτελέσματος κατά 2,1 δισ. ευρώ σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι, με ένα μέρος της υστέρησης να οφείλεται σε συγκυριακούς παράγοντες, όπως τα μειωμένα έσοδα και οι αυξημένες δαπάνες από το ΠΔΕ και το μειωμένο μέρισμα από την Τράπεζα της Ελλάδος. Προστίθεται ότι «σημαντικό μέρος, ωστόσο, οφείλεται στα επεκτατικά μέτρα που νομοθέτησε η προηγούμενη κυβέρνηση και αναμένεται να διευρυνθεί από την επιπρόσθετη μείωση του ΕΝΦΙΑ (205 εκατ. ευρώ) που νομοθέτησε η σημερινή κυβέρνηση» και επισημαίνεται: «Λαμβάνοντας υπόψη το ιδιαίτερα υψηλό πρωτογενές πλεόνασμα του 2018 και τα έως τώρα διαθέσιμα στοιχεία, εκτιμούμε ότι ο στόχος του 3,5% για το 2019 παραμένει εφικτός, ωστόσο, έχουν αυξηθεί οι δημοσιονομικοί κίνδυνοι».

Γιατί η ελληνική οικονομία παραμένει πιο ευάλωτη σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη

 Σύμφωνα με το Γραφείο Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή, η επιβράδυνση του ρυθμού ανάπτυξης στην ευρωζώνη δεν μπορεί παρά να επηρεάσει και την ελληνική οικονομία, η οποία μάλιστα σε σχέση με τις υπόλοιπες χώρες της ευρωζώνης συνεχίζει να είναι περισσότερο ευάλωτη για δύο πολύ ουσιαστικούς λόγους. Όπως εξηγεί, αφενός η χαλάρωση της νομισματικής πολιτικής την οποία αναμένεται να επιταχύνει η ΕΚΤ, προκειμένου να περιορίσει τις υφεσιακές τάσεις, δεν «φτάνει» στην Ελλάδα, καθώς τα ελληνικά ομόλογα στερούνται της επενδυτικής βαθμίδας, και αφετέρου η δημοσιονομική πολιτική πρέπει να κινηθεί στη «στενωπό» που επιβάλλουν οι περιορισμοί για πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% του ΑΕΠ έως και το 2022.

Με μείωση πρωτογενών πλεονασμάτων θα δημιουργηθούν περιθώρια για μείωση φόρων και αύξηση επενδύσεων

Έτσι, τάσσεται υπέρ της μείωσης των στόχων για τα πρωτογενή πλεονάσματα, ώστε να προκύψει επιπλέον δημοσιονομικός χώρος που θα δημιουργήσει περιθώρια μείωσης των φόρων, καθώς και αύξησης των επενδύσεων και των δαπανών κοινωνικής προστασίας. Επιπροσθέτως δε, πρέπει να γίνουν όλες οι απαραίτητες ενέργειες ώστε τα ελληνικά ομόλογα να αναβαθμιστούν και να καταστούν επιλέξιμα σε έναν νέο γύρο νομισματικής χαλάρωσης της ΕΚΤ.

 Είναι χαρακτηριστικό το απόσπασμα στην έκθεση, όπου επισημαίνεται ότι «εκτός όμως από τη νομισματική χαλάρωση (σ.σ. αναβάθμιση των ελληνικών ομολόγων και επιλέξιμα από την ΕΚΤ), θα πρέπει και η δημοσιονομική πολιτική να συνηγορήσει προς την ίδια κατεύθυνση. Στο πλαίσιο αυτό, η μείωση των δημοσιονομικών στόχων αποτελεί εύλογο αίτημα από την πλευρά της χώρας μας και δηλωμένη πρόθεση σχεδόν του συνόλου των πολιτικών δυνάμεων. Ο πρόσθετος δημοσιονομικός χώρος θα μπορούσε να επιτρέψει τη μείωση της φορολογικής επιβάρυνσης, την αύξηση των δημόσιων επενδύσεων και την ενίσχυση της κοινωνικής προστασίας, υποστηρίζοντας τελικά τους ρυθμούς μεγέθυνσης. Όπως έχουμε επισημάνει σε προηγούμενη έκθεση, η δημοσιονομική πολιτική έχει αναδιανεμητικό χαρακτήρα και κάθε κυβέρνηση τη διαχειρίζεται ανάλογα με τις πολιτικές της προτεραιότητες, για αυτό και η κατανομή του δημοσιονομικού χώρου αποτελεί ζήτημα πολιτικής συζήτησης και αντιπαράθεσης. Αυτό είναι απόλυτα φυσιολογικό στη δημοκρατία, προϋποθέτει όμως σεβασμό στα δημοσιονομικά περιθώρια προκειμένου να μην τεθεί σε αμφισβήτηση η αξιοπιστία της χώρας».

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Φ. Κουτεντάκης: Δεν υπάρχουν μαγικές λύσεις για την Ελλάδα
Φ. Κουτεντάκης: Δεν υπάρχουν μαγικές λύσεις για την Ελλάδα
Φρένο στην κυβερνητική αισιοδοξία έβαλε ο Φραγκίσκος Κουτεντάκης που σημείωσε πως θα περάσουν χρόνια για να αποκατασταθεί η ευημερία και τα εισοδήματα στη χώρα.
Φ. Κουτεντάκης: Δεν υπάρχουν μαγικές λύσεις για την Ελλάδα
Γραφείο Προϋπολογισμού Βουλής: Πρόβλεψη για ρυθμό ανάπτυξης ως 4,8%
Γραφείο Προϋπολογισμού Βουλής: Πρόβλεψη για ρυθμό ανάπτυξης ως 4,8%
Αν τα επόμενα τρίμηνα εξελιχθούν σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, η ετήσια μεγέθυνση αναμένεται να υπερβεί το βασικό σενάριο του Γραφείου Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή (2,7%).
Γραφείο Προϋπολογισμού Βουλής: Πρόβλεψη για ρυθμό ανάπτυξης ως 4,8%
Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής: Όχι στην λήψη οριζόντιων μέτρων για τα καύσιμα - Ναι σε στοχευμένα για να στηριχθούν οι ευάλωτοι
Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής: Όχι στην λήψη οριζόντιων μέτρων για τα καύσιμα - Ναι σε στοχευμένα για να στηριχθούν οι ευάλωτοι
Υπέρ της λήψης στοχευμένων και όχι οριζόντιων μέτρων για την στήριξη της κοινωνίας, τάχθηκε ο επικεφαλής του Γραφείου Προϋπολογισμού Φραγκίσκος Κουτεντάκης, κατά την διάρκεια παρουσίασης της Έκθεσης για την πορεία της οικονομίας το 4ο τρίμηνο του 2021.
Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής: Όχι στην λήψη οριζόντιων μέτρων για τα καύσιμα - Ναι σε στοχευμένα για να στηριχθούν οι ευάλωτοι
Στη Βουλή κατατέθηκε το νομοσχέδιο για τις αλλαγές στις δηλώσεις «πόθεν έσχες» και δηλώσεις οικονομικών συμφερόντων
Στη Βουλή κατατέθηκε το νομοσχέδιο για τις αλλαγές στις δηλώσεις «πόθεν έσχες» και δηλώσεις οικονομικών συμφερόντων
Από το υπουργείο Δικαιοσύνης κατατέθηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο για την αντικατάσταση του τρόπου και περιεχομένου υποβολής των δηλώσεων «πόθεν έσχες» (περιουσιακής κατάστασης) και δηλώσεων οικονομικών συμφερόντων.
Στη Βουλή κατατέθηκε το νομοσχέδιο για τις αλλαγές στις δηλώσεις «πόθεν έσχες» και δηλώσεις οικονομικών συμφερόντων
Στη Βουλή το νομοσχέδιο για την αποπληρωμή οφειλών στο Δημόσιο σε 72 και 120 δόσεις
Στη Βουλή το νομοσχέδιο για την αποπληρωμή οφειλών στο Δημόσιο σε 72 και 120 δόσεις
Αναβίωση των 120 και 72 δόσεων για φορολογικές και ασφαλιστικές οφειλές καθώς και μια νέα ρύθμιση ως 72 δόσεις για όσους γονάτισαν στη διάρκεια της ενεργειακής κρίσης, περιλαμβάνει το πολυνομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή. 
Στη Βουλή το νομοσχέδιο για την αποπληρωμή οφειλών στο Δημόσιο σε 72 και 120 δόσεις
Σταϊκούρας: Το τραπεζικό σύστημα είναι σε καλύτερη θέση από ό,τι ήταν πριν από τέσσερα χρόνια
Σταϊκούρας: Το τραπεζικό σύστημα είναι σε καλύτερη θέση από ό,τι ήταν πριν από τέσσερα χρόνια
«Το ελληνικό τραπεζικό σύστημα είναι σήμερα σαφώς σε καλύτερη θέση από ό,τι ήταν πριν από τέσσερα χρόνια, ώστε να απορροφήσει τυχόν κλυδωνισμούς από τις διεθνείς αγορές» τόνισε από το βήμα της Βουλής ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, με αφορμή τις αναταραχές που βιώνει το παγκόσμιο χρηματοπιστωτικό σύστημα τις οποίες, όπως είπε, πυροδότησε κυρίως η κατάρρευση της Silicon Valley Bank και η κάθετη πτώση της τιμής της μετοχής της Credit Suisse.
Σταϊκούρας: Το τραπεζικό σύστημα είναι σε καλύτερη θέση από ό,τι ήταν πριν από τέσσερα χρόνια