Στον αέρα η σιδηροδρομική σύνδεση Πάτρας

Φωτογραφία: InTime News

Άγνωστο παραμένει πότε θα συνδεθεί με σύγχρονη ηλεκτροκινούμενη σιδηροδρομική γραμμή η πόλη και το λιμάνι της Πάτρας με την Αθήνα, δεδομένου ότι δεν έχουν εκπονηθεί ακόμα μελέτες για τη διέλευση του δικτύου μέσα από τον αστικό ιστό της μεγαλύτερης πόλης της Πελοποννήσου και δεν υπάρχουν εκτιμήσεις για το κόστος του έργου.

Σήμερα πραγματοποιούνται δρομολόγια στο τμήμα από το σιδηροδρομικό σταθμό Αχαρνών (ΣΚΑ) έως το Κιάτο, μήκους 104 χιλιομέτρων, όπου υπάρχει διπλή γραμμή υψηλών ταχυτήτων με ηλεκτροκίνηση, σηματοδότηση, τηλεδιοίκηση και τηλεπικοινωνίες.

Σε εξέλιξη βρίσκονται έργα για την κατασκευή σύγχρονης γραμμής με ηλεκτροκίνηση, μήκους επίσης 104 χιλιομέτρων από το Κιάτο έως το Ρίο.

Ωστόσο κανείς δεν μπορεί να απαντήσει με σιγουριά για το πώς πρόκειται να κατασκευαστεί το τελευταίο τμήμα της γραμμής Αθήνα – Πάτρα, από το Ρίο έως το νέο λιμάνι της πόλης, με μήκος 12 χιλιόμετρα. Η προηγούμενη κυβέρνηση είχε δεσμευθεί μέσω του αρμόδιου υπουργού, Χρήστου Σπίρτζη, ότι 5,5 χιλιόμετρα του τμήματος της γραμμής, από το Ρίο έως την περιοχή του Αγίου Διονυσίου, επρόκειτο να κατασκευαστούν υπόγεια.

Η υπογειοποίηση του τμήματος της γραμμής που θα διέρχεται από τον αστικό ιστό της πόλης, αποτελεί πάγιο αίτημα του Δήμου Πατρέων, παρά το γεγονός ότι με τον τρόπο αυτό θα εκτοξευθεί το κόστος κατασκευής.

Μιλώντας στην επιτροπή ΔΕΚΟ της Βουλής για την τοποθέτηση προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της ΕΡΓΟΣΕ, ο υπουργός Υποδομών υποστήριξε ότι κανείς δεν γνωρίζει πόσο θα κοστίσει η κατασκευή της υπόγειας γραμμής δεδομένου πως δεν υπάρχουν μελέτες και ως εκ τούτου εγκεκριμένη χρηματοδότηση.

Ο Κώστας Καραμανλής τόνισε ότι θα εξεταστεί η λύση της μερικής υπογειοποίησης, προκειμένου να καταστεί ευκολότερη η εξασφάλιση πόρων για την υλοποίηση του έργου. Το μόνο σίγουρο είναι ότι τα χρονικά περιθώρια είναι ασφυκτικά, δεδομένου ότι τα έργα σύνδεσης του σιδηροδρόμου με το λιμάνι της Πάτρας πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί έως το 2023. Σε διαφορετική περίπτωση ενδέχεται η Ευρωπαϊκή Επιτροπή να εγείρει ζήτημα επιστροφής κονδυλίων.

Σύνδεση λιμανιών με σιδηρόδρομο

Ο κ. Καραμανλής ανέφερε ότι βασική προτεραιότητα τα επόμενα έτη θα αποτελέσει η εξασφάλιση χρηματοδότησης για τη σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης με τα λιμάνια της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης, στο πλαίσιο της αναβάθμισης του κλάδου των συνδυασμένων μεταφορών.

Το έργο αποτελεί βασικό κομμάτι της διασύνδεσης Ελλάδας Βουλγαρίας, με την επέκταση της γραμμής από την Αλεξανδρούπολη στα λιμάνια του Μπουργκάς και της Βάρνας, στη Μαύρη Θάλασσα, αλλά και στο λιμάνι του Ρούσε στο Δούναβη.

Ο απώτερος στόχος της διασύνδεσης των πέντε λιμένων (δύο στο Αιγαίο, δύο στη Μαύρη Θάλασσα και ένα στο Δούναβη) είναι η προσέλκυση εμπορευματικού μεταφορικού έργου, κυρίως εμπορευματοκιβωτίων, τα οποία σήμερα μεταφέρονται με πλοία.

Σύμφωνα με αξιόπιστες πηγές για την κατασκευή της γραμμής Αλεξανδρούπολη – Μπουργκάς – Βάρνα – Ρούσε, θα εξεταστεί και το ενδεχόμενο συμμετοχής ιδιωτών, δεδομένου ότι ήδη έχει εκδηλωθεί αρχικό ενδιαφέρον από αμερικανικές εταιρείες. Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι το έργο μπορεί να συνδεθεί και με το φιλόδοξο εγχείρημα της κατασκευής πλωτής μονάδας παραλαβής και αποθήκευσης υγροποιημένου φυσικού αερίου, η οποία αναμένεται να κατασκευαστεί τα επόμενα έτη σε απόσταση 17,6 χιλιομέτρων από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης.

Για την πλωτή μονάδα LNG και τη σημασία του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης το οποίο αναμένεται να ιδιωτικοποιηθεί σε ποσοστό 100%, έχει μιλήσει επανειλημμένως ο αμερικανός πρέσβης στην Ελλάδα, Τζέφρι Πάιατ.

Στα σχέδια του υπουργείου Υποδομών είναι και η αναβάθμιση της γραμμής Πάτρα – Πύργος – Καλαμάτα, με προϋπολογισμό περίπου 600 εκατομμυρίων ευρώ. Για το έργο αυτό έχει ήδη εκπονηθεί μελέτη από την προηγούμενη κυβέρνηση προκειμένου να ενταχθεί στο λεγόμενο «πακέτο Γιούνκερ».

Στόχος είναι να συνδεθούν με το τρένο τέσσερα λιμάνια κρουαζιέρας (Πάτρα, Κυλλήνη, Κατάκολο και Καλαμάτα) ώστε η περιοχή με επίκεντρο την Ολυμπία να αποτελέσει πόλο έλξης τουριστικών επενδύσεων.

ΣΧΕΤΙΚΑ