fbpxΠενιχρά έσοδα σε λεωφορεία και τρόλεϊ παρά το ηλεκτρονικό εισιτήριο | Economistas.gr Skip to main content

Πενιχρά έσοδα σε λεωφορεία και τρόλεϊ παρά το ηλεκτρονικό εισιτήριο

Πενιχρά έσοδα σε λεωφορεία και τρόλεϊ παρά το ηλεκτρονικό εισιτήριο
Φωτογραφία: Eurokinissi

Σε αγκάθι εξελίσσεται η πορεία των εσόδων της εταιρείας Οδικές Συγκοινωνίες Α.Ε., η οποία είναι η αρμόδια ΔΕΚΟ για τη διαχείριση και λειτουργία των λεωφορείων και των τρόλεϊ.

Η εταιρεία μπορεί να έχει σημειώσει αύξηση εσόδων που ανέρχεται σε περίπου τρία εκατομμύρια ευρώ τους πρώτους οκτώ μήνες του 2019 συγκριτικά με την αντίστοιχη περίοδο το 2018, οι εισπράξεις όμως από εισιτήρια είναι πολύ χαμηλότερες σε σχέση με το 2017.

Το πιο εντυπωσιακό στοιχείο είναι ότι το ηλεκτρονικό εισιτήριο δεν είχε καν τεθεί σε εφαρμογή το πρώτο οκτάμηνο του 2017, δεδομένου ότι αυτό συνέβη σταδιακά από το φθινόπωρο εκείνου του έτους.

Τα έσοδα της εταιρείας από πωλήσεις εισιτηρίων και καρτών έως και το τέλος Αυγούστου του 2019 ανήλθαν σε 24,3 εκατομμύρια ευρώ, σημειώνοντας αύξηση πάνω από 10% σε σχέση με το 2018 όταν διαμορφώθηκαν σε 21,5 εκατομμύρια ευρώ.

Βουτιά στα έσοδα σε σχέση με το 2017

Ωστόσο, η σύγκριση με το 2017 καταδεικνύει το μέγεθος της μείωσης των εσόδων της ΟΣΥ την τελευταία διετία. Η εταιρεία εισέπραξε από πωλήσεις καρτών και εισιτηρίων 35,5 εκατομμύρια ευρώ το πρώτο οκτάμηνο του 2017, δηλαδή περισσότερα από 10 εκατομμύρια ευρώ συγκριτικά με το 2019 και πάνω από 13 εκατομμύρια σε σχέση με το 2018.

Τα στοιχεία των εσόδων μάλιστα αποκαλύπτουν ότι το ηλεκτρονικό εισιτήριο, το οποίο αποτελεί το σημαντικότερο εργαλείο για την οικονομική ανάταξη των αστικών συγκοινωνιών, δεν είχε θετική επίδραση στα λεωφορεία και τα τρόλεϊ.

Είναι ενδεικτικό ότι οι εισπράξεις από την πώληση εισιτηρίων και καρτών διαμορφώθηκαν το 2017 σε 49,3 εκατομμύρια ευρώ. Η σύγκριση με το 2018 αποκαλύπτει μία ζοφερή εικόνα, δεδομένου ότι η μείωση των εσόδων υπερβαίνει τα 14 εκατομμύρια, καθώς έφτασαν σε μόλις 35,2 εκατομμύρια ευρώ.

Σύμφωνα με πηγές που έχουν γνώση των αστικών συγκοινωνιών, η αρνητική πορεία των εσόδων στα λεωφορεία και τα τρόλεϊ οφείλεται σε δύο βασικούς λόγους.

Ο ένας αφορά στον αριθμό ελέγχων κομίστρου, ο οποίος εξακολουθεί να είναι χαμηλός παρά τους στόχους που έχουν τεθεί από την Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΥΠ) και τον ΟΑΣΑ. Ο έλεγχος εισιτηρίων στα λεωφορεία και τα τρόλεϊ είναι κομβικής σημασίας, δεδομένου ότι σε αντίθεση με τις σταθερές συγκοινωνίες, δεν υπάρχουν πύλες οι οποίες λειτουργούν αποτρεπτικά για πιθανούς παραβάτες.

Οι έλεγχοι και τα σημεία πώλησης

Το σώμα ελεγκτών κομίστρου στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας ανέρχεται σε μόλις 140 άτομα. Σύμφωνα με τις κατευθύνσεις της ΕΕΣΥΠ και του ΟΑΣΑ, ο κάθε εργαζόμενος θα πρέπει να κάνει μερικές εκατοντάδες ελέγχους καθημερινά. Αρκετοί από τους ελεγκτές ωστόσο, όπως αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές, είναι εξαιρετικά διστακτικοί να ασκήσουν τα καθήκοντά τους επικαλούμενοι συνήθως λόγους ασφαλείας.

Ο δεύτερος λόγος για τα πενιχρά έσοδα της ΟΣΥ, αφορά στην έλλειψη σημείων πώλησης εισιτηρίων και καρτών. Οι επιβάτες που χρησιμοποιούν τα περίπου 900 λεωφορεία που εκτελούν καθημερινά δρομολόγια, μπορούν να προμηθευτούν εισιτήρια σε ελάχιστα εκδοτήρια της εταιρείας, τα οποία είναι περίπου 20.

Παρόμοιο πρόβλημα παρουσιάζεται και στο ΤΡΑΜ, στο οποίο υπάρχουν μόλις 3 σημεία πώλησης εισιτηρίων και ελάχιστα αυτόματα μηχανήματα σε όλο το δίκτυο. Είναι χαρακτηριστικό ότι το σύνολο των μηνιαίων εισπράξεων του ΤΡΑΜ κυμαίνεται μεταξύ 200.000 και 250.000 ευρώ, όταν στις γραμμές 1 και 3 του μετρό είναι περίπου τέσσερα εκατομμύρια ευρώ και στη γραμμή 2 πάνω από πέντε εκατομμύρια ευρώ το μήνα.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Απάντηση στο Yπ. Μεταφορών για τον διαγωνισμό λεωφορείων
Απάντηση στο Yπ. Μεταφορών για τον διαγωνισμό λεωφορείων
Εξασφαλισμένη είναι η χρηματοδότηση για την ανανέωση του στόλου των λεωφορείων σε Αττική και Θεσσαλονίκη απαντά το Yπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σε δημοσίευμα του economistas.
Απάντηση στο Yπ. Μεταφορών για τον διαγωνισμό λεωφορείων
Δυο προσφυγές στο διαγωνισμό για τα 750 αστικά λεωφορεία
Δυο προσφυγές στο διαγωνισμό για τα 750 αστικά λεωφορεία
Ο ανοικτός ηλεκτρονικός διαγωνισμός με προϋπολογισμό 461 εκατομμύρια ευρώ, ο οποίος ξεκίνησε από το υπουργείο Υποδομών εν μέσω της προεκλογικής περιόδου και δίχως εξασφαλισμένη χρηματοδότηση.
Δυο προσφυγές στο διαγωνισμό για τα 750 αστικά λεωφορεία
Διαγωνισμός μαμούθ για 1.000 λεωφορεία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
Διαγωνισμός μαμούθ για 1.000 λεωφορεία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
Τη διενέργεια μεγάλου διεθνούς διαγωνισμού για την προμήθεια έως και 1.000 λεωφορείων για την ενίσχυση των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, εξετάζει το υπουργείο Υποδομών.
Διαγωνισμός μαμούθ για 1.000 λεωφορεία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
Παραλογισμός με την επιδότηση των συγκοινωνιών για το 2018
Παραλογισμός με την επιδότηση των συγκοινωνιών για το 2018
Καθυστερεί η καταβολή επιδότησης που υπερβαίνει τα 50 εκατομμύρια ευρώ από το υπουργείο Εργασίας και τον ΟΑΕΔ, για την μετακίνηση ανέργων, πολυτέκνων και ΑμΕΑ.
Παραλογισμός με την επιδότηση των συγκοινωνιών για το 2018
Έλεγχοι για μαϊμού ανέργους στις συγκοινωνίες - Βουτιά στα έσοδα
Έλεγχοι για μαϊμού ανέργους στις συγκοινωνίες - Βουτιά στα έσοδα
Προς εξορθολογισμό η κοινωνική πολιτική στα μέσα μεταφορά. Πτώση στα έσοδα παρά το ηλεκτρονικό εισιτήριο. Εξετάζεται η μείωση της τιμής των εισιτηρίων.
Έλεγχοι για μαϊμού ανέργους στις συγκοινωνίες - Βουτιά στα έσοδα
Στην τελική ευθεία το ηλεκτρονικό εισιτήριο και η τηλεματική στον ΟΑΣΘ
Στην τελική ευθεία το ηλεκτρονικό εισιτήριο και η τηλεματική στον ΟΑΣΘ
Στις 13 Νοεμβρίου η Κοινωνία της Πληροφορίας θα αποσφραγίσει τη μοναδική προσφορά που έχει υποβληθεί για το έργο, προϋπολογισμού 40 εκατομμυρίων ευρώ, από την ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή.
Στην τελική ευθεία το ηλεκτρονικό εισιτήριο και η τηλεματική στον ΟΑΣΘ