fbpxΠενιχρά έσοδα σε λεωφορεία και τρόλεϊ παρά το ηλεκτρονικό εισιτήριο | Economistas.gr
Skip to main content

Πενιχρά έσοδα σε λεωφορεία και τρόλεϊ παρά το ηλεκτρονικό εισιτήριο

Πενιχρά έσοδα σε λεωφορεία και τρόλεϊ παρά το ηλεκτρονικό εισιτήριο
Φωτογραφία: Eurokinissi

Σε αγκάθι εξελίσσεται η πορεία των εσόδων της εταιρείας Οδικές Συγκοινωνίες Α.Ε., η οποία είναι η αρμόδια ΔΕΚΟ για τη διαχείριση και λειτουργία των λεωφορείων και των τρόλεϊ.

Η εταιρεία μπορεί να έχει σημειώσει αύξηση εσόδων που ανέρχεται σε περίπου τρία εκατομμύρια ευρώ τους πρώτους οκτώ μήνες του 2019 συγκριτικά με την αντίστοιχη περίοδο το 2018, οι εισπράξεις όμως από εισιτήρια είναι πολύ χαμηλότερες σε σχέση με το 2017.

Το πιο εντυπωσιακό στοιχείο είναι ότι το ηλεκτρονικό εισιτήριο δεν είχε καν τεθεί σε εφαρμογή το πρώτο οκτάμηνο του 2017, δεδομένου ότι αυτό συνέβη σταδιακά από το φθινόπωρο εκείνου του έτους.

Τα έσοδα της εταιρείας από πωλήσεις εισιτηρίων και καρτών έως και το τέλος Αυγούστου του 2019 ανήλθαν σε 24,3 εκατομμύρια ευρώ, σημειώνοντας αύξηση πάνω από 10% σε σχέση με το 2018 όταν διαμορφώθηκαν σε 21,5 εκατομμύρια ευρώ.

Βουτιά στα έσοδα σε σχέση με το 2017

Ωστόσο, η σύγκριση με το 2017 καταδεικνύει το μέγεθος της μείωσης των εσόδων της ΟΣΥ την τελευταία διετία. Η εταιρεία εισέπραξε από πωλήσεις καρτών και εισιτηρίων 35,5 εκατομμύρια ευρώ το πρώτο οκτάμηνο του 2017, δηλαδή περισσότερα από 10 εκατομμύρια ευρώ συγκριτικά με το 2019 και πάνω από 13 εκατομμύρια σε σχέση με το 2018.

Τα στοιχεία των εσόδων μάλιστα αποκαλύπτουν ότι το ηλεκτρονικό εισιτήριο, το οποίο αποτελεί το σημαντικότερο εργαλείο για την οικονομική ανάταξη των αστικών συγκοινωνιών, δεν είχε θετική επίδραση στα λεωφορεία και τα τρόλεϊ.

Είναι ενδεικτικό ότι οι εισπράξεις από την πώληση εισιτηρίων και καρτών διαμορφώθηκαν το 2017 σε 49,3 εκατομμύρια ευρώ. Η σύγκριση με το 2018 αποκαλύπτει μία ζοφερή εικόνα, δεδομένου ότι η μείωση των εσόδων υπερβαίνει τα 14 εκατομμύρια, καθώς έφτασαν σε μόλις 35,2 εκατομμύρια ευρώ.

Σύμφωνα με πηγές που έχουν γνώση των αστικών συγκοινωνιών, η αρνητική πορεία των εσόδων στα λεωφορεία και τα τρόλεϊ οφείλεται σε δύο βασικούς λόγους.

Ο ένας αφορά στον αριθμό ελέγχων κομίστρου, ο οποίος εξακολουθεί να είναι χαμηλός παρά τους στόχους που έχουν τεθεί από την Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΥΠ) και τον ΟΑΣΑ. Ο έλεγχος εισιτηρίων στα λεωφορεία και τα τρόλεϊ είναι κομβικής σημασίας, δεδομένου ότι σε αντίθεση με τις σταθερές συγκοινωνίες, δεν υπάρχουν πύλες οι οποίες λειτουργούν αποτρεπτικά για πιθανούς παραβάτες.

Οι έλεγχοι και τα σημεία πώλησης

Το σώμα ελεγκτών κομίστρου στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας ανέρχεται σε μόλις 140 άτομα. Σύμφωνα με τις κατευθύνσεις της ΕΕΣΥΠ και του ΟΑΣΑ, ο κάθε εργαζόμενος θα πρέπει να κάνει μερικές εκατοντάδες ελέγχους καθημερινά. Αρκετοί από τους ελεγκτές ωστόσο, όπως αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές, είναι εξαιρετικά διστακτικοί να ασκήσουν τα καθήκοντά τους επικαλούμενοι συνήθως λόγους ασφαλείας.

Ο δεύτερος λόγος για τα πενιχρά έσοδα της ΟΣΥ, αφορά στην έλλειψη σημείων πώλησης εισιτηρίων και καρτών. Οι επιβάτες που χρησιμοποιούν τα περίπου 900 λεωφορεία που εκτελούν καθημερινά δρομολόγια, μπορούν να προμηθευτούν εισιτήρια σε ελάχιστα εκδοτήρια της εταιρείας, τα οποία είναι περίπου 20.

Παρόμοιο πρόβλημα παρουσιάζεται και στο ΤΡΑΜ, στο οποίο υπάρχουν μόλις 3 σημεία πώλησης εισιτηρίων και ελάχιστα αυτόματα μηχανήματα σε όλο το δίκτυο. Είναι χαρακτηριστικό ότι το σύνολο των μηνιαίων εισπράξεων του ΤΡΑΜ κυμαίνεται μεταξύ 200.000 και 250.000 ευρώ, όταν στις γραμμές 1 και 3 του μετρό είναι περίπου τέσσερα εκατομμύρια ευρώ και στη γραμμή 2 πάνω από πέντε εκατομμύρια ευρώ το μήνα.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Στην τελική ευθεία το ηλεκτρονικό εισιτήριο και η τηλεματική στον ΟΑΣΘ
Στην τελική ευθεία το ηλεκτρονικό εισιτήριο και η τηλεματική στον ΟΑΣΘ
Στις 13 Νοεμβρίου η Κοινωνία της Πληροφορίας θα αποσφραγίσει τη μοναδική προσφορά που έχει υποβληθεί για το έργο, προϋπολογισμού 40 εκατομμυρίων ευρώ, από την ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή.
Στην τελική ευθεία το ηλεκτρονικό εισιτήριο και η τηλεματική στον ΟΑΣΘ
Αλλαγές στους όρους ανάθεσης έργου των αστικών συγκοινωνιών σε ιδιώτες
Αλλαγές στους όρους ανάθεσης έργου των αστικών συγκοινωνιών σε ιδιώτες
Με τις νέες διατάξεις προσδιορίζεται ότι ο χρόνος ανάθεσης συγκοινωνιακού έργου στα ΚΤΕΛ σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη δεν μπορεί να υπερβαίνει τα δύο χρόνια, ενώ δίνεται η δυνατότητα υπεκμίσθωσης μέρους των ανατιθέμενων συγκοινωνιακών υπηρεσιών και σε άλλα ΚΤΕΛ.
Αλλαγές στους όρους ανάθεσης έργου των αστικών συγκοινωνιών σε ιδιώτες
Νέος στόλος αστικών λεωφορείων: Τα σχέδια του Υπ. Υποδομών
Νέος στόλος αστικών λεωφορείων: Τα σχέδια του Υπ. Υποδομών
Ο διαγωνισμός για την απόκτηση τουλάχιστον 750 νέων λεωφορείων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας αναμένεται να ξεκινήσει έως τον επόμενο Σεπτέμβριο. Υπό εξέταση ο τελικός αριθμός των ηλεκτρικών οχημάτων.
Νέος στόλος αστικών λεωφορείων: Τα σχέδια του Υπ. Υποδομών
Ξηλώνουν το ΔΣ της ΟΣΥ - Εκτακτη Γενική Συνέλευση μετόχων
Ξηλώνουν το ΔΣ της ΟΣΥ - Εκτακτη Γενική Συνέλευση μετόχων
Tα καθήκοντα του εκτελεστικού διευθύνοντος συμβούλου αναμένεται να αναλάβει ο Στέφανος Αγιάσογλου. Για τη θέση του προέδρου, ακούγεται το όνομα του Σάκη Ιωαννίδη.
Ξηλώνουν το ΔΣ της ΟΣΥ - Εκτακτη Γενική Συνέλευση μετόχων
Βυθίζει τα έσοδα στις συγκοινωνίες ο κορωνοϊός
Βυθίζει τα έσοδα στις συγκοινωνίες ο κορωνοϊός
Μείωση της επιβατικής κίνησης η οποία ανέρχεται σε περίπου 15% τις τελευταίες ημέρες. Στο ποσό των 106 εκατομμυρίων ευρώ θα ανέλθει η κρατική επιδότηση του ομίλου ΟΑΣΑ και των θυγατρικών του (ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ) το 2020.
Βυθίζει τα έσοδα στις συγκοινωνίες ο κορωνοϊός