fbpxΕπενδύσεις: Καταργείται το ανταποδοτικό τέλος στα περιφερειακά λιμάνια | Economistas.gr Skip to main content

Επενδύσεις: Καταργείται το ανταποδοτικό τέλος στα περιφερειακά λιμάνια

Επενδύσεις: Καταργείται το ανταποδοτικό τέλος στα περιφερειακά λιμάνια
Στιγμιότυπο από το λιμάνι Αλεξανδρούπολης / Eurokinissi

Στην κατάργηση του ανταποδοτικού τέλους που προβλέπεται να αποδίδουν υπέρ του οικείου οργανισμού λιμένος οι επενδυτές στους οποίους θα παραχωρηθούν δραστηριότητες στα 10 περιφερειακά λιμάνια, αναμένεται να προχωρήσει η κυβέρνηση σύμφωνα με πληροφορίες.

Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι η θέσπιση του ανταποδοτικού τέλους από την προηγούμενη κυβέρνηση δεν είχε λογική, δεδομένου ότι ο νόμος που ψηφίστηκε τον περασμένο Φεβρουάριο προβλέπει ότι μπορεί να υπερβαίνει το 5% των ετήσιων ακαθάριστων εισπράξεων του παραχωρησιούχου, εφόσον τεκμηριώνεται αντικειμενικά ότι διακυβεύεται η βιωσιμότητα του οικείου οργανισμού λιμένος.

Η πρόβλεψη αυτή σε συνδυασμό με τη μέθοδο των παραχωρήσεων επιμέρους δραστηριοτήτων, στην οποία κατέληξε η προηγούμενη κυβέρνηση, λειτουργεί αποτρεπτικά για την αξιοποίηση των περιφερειακών λιμανιών καθώς έχει προκαλέσει σύγχυση σε υποψήφιους επενδυτές.

Όπως αναφέρουν πηγές του economistas, εάν στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης για παράδειγμα παραχωρηθεί ο σταθμός εμπορευματοκιβωτίων – στον οποίο εστιάζεται το ενδιαφέρον των επενδυτών – το πιθανότερο είναι οι υπόλοιπες χρήσεις που θα παραμείνουν υπό δημόσιο έλεγχο να είναι ελλειμματικές, με αποτέλεσμα να διακυβεύεται η βιωσιμότητα του οργανισμού λιμένος.

Ως εκ τούτου, ο επενδυτής θα πρέπει να καταβάλλει στον οργανισμό ανταποδοτικό τέλος πάνω από 5%, το οποίο καθορίζεται με απόφαση των υπουργών Οικονομικών και Ναυτιλίας.

Η κυβέρνηση επιθυμεί να διατηρήσει ανοιχτές τις επιλογές της σε ό,τι αφορά τον τρόπο αξιοποίησης των 10 περιφερειακών λιμένων, εξετάζοντας ξεχωριστά την κάθε περίπτωση.

Εν αναμονή της μελέτης για τα 10 λιμάνια

Η νέα προσέγγιση θα αποτυπωθεί σε νομοσχέδιο που θα ετοιμάσει το υπουργείο Ναυτιλίας, το οποίο περιμένει να λάβει έως το τέλος του μήνα την επικαιροποίηση της μελέτης για το βέλτιστο τρόπο αξιοποίησης των 10 λιμανιών που ετοιμάζει η Ernst & Young, ο σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ για τις λιμενικές υποδομές.

Ο νέος νόμος θα δίνει τη δυνατότητα αξιοποίησης των περιφερειακών λιμένων με διαφορετικούς τρόπους, όπως πώληση μετοχών και παραχώρηση ορισμένων ή ακόμα και του συνόλου των χρήσεων.

Το μοντέλο αυτό φαίνεται πως βρίσκει πιο πρόσφορο έδαφος σε δυνητικούς επενδυτές, δεδομένου ότι το κάθε λιμάνι έχει τα δικά του χαρακτηριστικά.

Στα λιμάνια της Ηγουμενίτσας, του Ηρακλείου και της Κέρκυρας για παράδειγμα οι χρήσεις είναι πολλαπλές, όπως ακτοπλοΐα, κρουαζιέρα, αλιεία και yachting.

Στο Βόλο εκτός από την ακτοπλοΐα είναι πιθανό να προκύψει ενδιαφέρον και για τη δημιουργία κέντρου logistics, λόγω της εγγύτητας του λιμανιού στην σιδηροδρομική γραμμή, ενώ το ενδιαφέρον για την Αλεξανδρούπολη και την Καβάλα επικεντρώνεται στα container terminals.

Στα λιμάνια που έχουν ικανοποιητικά έσοδα από πολλαπλές δραστηριότητες, το ενδεχόμενο να εφαρμοστεί το μοντέλο των λεγόμενων υποπαραχωρήσεων που είχε προκρίνει η προηγούμενη κυβέρνηση συγκεντρώνει μεγαλύτερες πιθανότητες.

Για τα λιμάνια που θα εκτιμηθεί πως υπάρχει επενδυτικό ενδιαφέρον για την απόκτηση του 100% των μετοχών, θα προχωρήσει η προκήρυξη διαγωνισμών για την πλήρη ιδιωτικοποίησή τους.

Τα 10 περιφερειακά λιμάνια τα οποία πρόκειται να αξιοποιηθούν είναι τα εξής: Βόλου, Ραφήνας, Ηγουμενίτσας, Πάτρας, Αλεξανδρούπολης, Ηρακλείου, Ελευσίνας, Λαυρίου, Κέρκυρας και Καβάλας.

Οι μετοχές των 10 οργανισμών λιμένων, οι οποίοι έχουν συνάψει μακροχρόνιες συμβάσεις παραχώρησης με το ελληνικό Δημόσιο έως το 2042, έχουν μεταβιβαστεί στο ΤΑΙΠΕΔ σε ποσοστό 100%.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Έρχονται έργα 2 δισ. για τους σιδηροδρόμους
Έρχονται έργα 2 δισ. για τους σιδηροδρόμους
Αναβαθμίζεται και επεκτείνεται το σιδηροδρομικό δίκτυο με έργα αξίας που θα ξεπεράσουν τα 2 δισ. ευρώ και θα αφορούν κυρίως παρεμβάσεις στην Πελοπόννησο, τη Μακεδονία και τη Θράκη.
Έρχονται έργα 2 δισ. για τους σιδηροδρόμους
Η πρώτη μεγάλη σύσκεψη για το Ελληνικό της νέας κυβέρνησης
Η πρώτη μεγάλη σύσκεψη για το Ελληνικό της νέας κυβέρνησης
Η έναρξη της επένδυσης στο Ελληνικό, η οποία θα αποτελέσει το μεγαλύτερο έργο αστικής ανάπλασης που θα γίνει στην Ελλάδα και ένα από τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη, αποτελεί μία από τις βασικές προτεραιότητες της κυβέρνησης.
Η πρώτη μεγάλη σύσκεψη για το Ελληνικό της νέας κυβέρνησης
Ξεμπλοκάρει μεγάλη τουριστική επένδυση στην Ιθάκη
Ξεμπλοκάρει μεγάλη τουριστική επένδυση στην Ιθάκη
Το δρόμο της υλοποίησης παίρνει μία από τις μεγαλύτερες τουριστικές επενδύσεις που θα υλοποιηθεί στο νότιο τμήμα της Ιθάκης, ύψους 650 εκατ. ευρώ, η οποία έχει κολλήσει στα γρανάζια της γραφειοκρατίας εδώ και αρκετά έτη.
Ξεμπλοκάρει μεγάλη τουριστική επένδυση στην Ιθάκη
Πατάει γκάζι το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων
Πατάει γκάζι το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων
Σημαντικέ αποφάσεις εν όψει για την πώληση μετοχών σε επιχειρήσεις που διατηρεί ποσοστά το Δημόσιο, όπως τα Ελληνικά Πετρέλαια (ΕΛΠΕ), τη ΔΕΠΑ και τα περιφερειακά λιμάνια.
Πατάει γκάζι το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων
Προτεραιότητα η σύνδεση λιμανιών με τον σιδηρόδρομο
Προτεραιότητα η σύνδεση λιμανιών με τον σιδηρόδρομο
Προσπάθειες να εξασφαλιστεί χρηματοδότηση για τη σύνδεση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης με τα λιμάνια Καβάλας και Αλεξανδρούπολης. Υπό εξέταση η αναβάθμιση της γραμμής Πάτρα – Πύργος – Καλαμάτα.
Προτεραιότητα η σύνδεση λιμανιών με τον σιδηρόδρομο
Αξιόπιστες επενδύσεις αναζητούν οι τράπεζες - Οι κίνδυνοι παραμένουν
Αξιόπιστες επενδύσεις αναζητούν οι τράπεζες - Οι κίνδυνοι παραμένουν
Στις επενδυτικές ευκαιρίες που προσφέρει η Ελλάδα αποδίδεται και η έλευση στη χώρα μεγάλων τραπεζών του εξωτερικού. Ακόμη και από τη Βρετανία μεταφέρονται κεφάλαια στις ελληνικές τράπεζες.
Αξιόπιστες επενδύσεις αναζητούν οι τράπεζες - Οι κίνδυνοι παραμένουν