Φοροαπαλλαγές αντί της διάσωσης των συντάξεων ζητεί ο ΣΕΒ

NEWSROOM
Θεόδωρος Φέσσας

Η χώρα έχει εισέλθει σε φάση ισχυρότερης και πιο ισορροπημένης ανάκαμψης, με την ιδιωτική κατανάλωση να στηρίζεται περισσότερο σε επέκταση της απασχόλησης και των μισθών, σε αρμονία με την αύξηση της παραγωγικότητας, σημειώνει ο ΣΕΒ στο μηνιαίο δελτίο του. Τονίζει, ωστόσο, πως είναι δύσκολο να εδραιωθούν η επέκταση των μεταρρυθμίσεων και η επίτευξη ενός ρυθμού ανάπτυξης υψηλότερου του -ανεπαρκούς, όπως το χαρακτηρίζει- 2%-2,5% αν δεν υπάρξει ενίσχυση και επιτάχυνση των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων.

Επιπλέον, σε ένα ασταθές διεθνές περιβάλλον με αυξανόμενη μεταβλητότητα που ενισχύεται από τους εμπορικούς πολέμους, το Brexit, την κατάσταση στην Ιταλία και άλλους παράγοντες, λείπει μια ξεκάθαρη γραμμή πλεύσης που να συνοδεύει με πράξεις το αφήγημα μιας οικονομίας που ανακάμπτει με σταθερά βήματα, ώστε να ηρεμήσουν οι αγορές.

Αναφερόμενος στο εναλλακτικό σχέδιο Προϋπολογισμού για το 2019, στο οποίο δεν περιλαμβάνεται η περικοπή των συντάξεων ο ΣΕΒ επισημαίνει ότι με τον τρόπο αυτό εξαντλείται όλος ο διαθέσιμος δημοσιονομικός χώρος πέραν της επίτευξης του στόχου πρωτογενούς πλεονάσματος ύψους 3,5 π.μ. του ΑΕΠ, χωρίς να συντηρείται κάποιο απόθεμα πόρων για το μέλλον. Ακόμη και αυτό το αποτέλεσμα όμως απαιτεί επιπρόσθετους πόρους, που παραμένουν ασαφείς, προκειμένου να χρηματοδοτηθούν προγράμματα κοινωνικών παροχών που παρουσιάστηκαν από τον πρωθυπουργό στη ΔΕΘ τον Σεπτέμβριο.

Επιπλέον, σημειώνει ο ΣΕΒ το εναλλακτικό σχέδιο του Προϋπολογισμού δεν περιλαμβάνει τη μείωση κατά 3 ποσοστιαίες μονάδες στους συντελεστές φορολογίας εταιρικών κερδών (από 29% σε 26%), ή τις μειώσεις στο φόρο εισοδήματος φυσικών προσώπων και τη μείωση του ειδικού φόρου αλληλεγγύης, που είχαν ήδη γίνει νόμος με την προϋπόθεση ότι θα υπάρξει δημοσιονομικός χώρος πέραν της επίτευξης του στόχου πρωτογενούς πλεονάσματος 3,5% του ΑΕΠ.

Αντ’ αυτών, η κυβέρνηση προτείνει πλέον, μεταξύ άλλων, μείωση του συντελεστή φορολογίας των εταιρικών κερδών κατά 1 ποσοστιαία μονάδα το 2019. καθώς και μια μείωση κατά 10% στον ΕΝΦΙΑ για τα χαμηλής αξίας ακίνητα.

Αυτού του είδους οι αλλαγές υποσκάπτουν τη σταθερότητα του φορολογικού συστήματος, και την εμπιστοσύνη των αγορών στις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας, υποστηρίζει ο ΣΕΒ. Αν δεν εφαρμοστεί ούτε η συμφωνηθείσα μείωση του αφορολόγητου από το 2020, που αναμένεται να συνεισφέρει 2 δισ. ευρώ ετησίως σε μόνιμη βάση, το συνολικό πακέτο των φορολογικών ελαφρύνσεων και των φιλοαναπτυξιακών μέτρων των 4 δισ. ευρώ για την περίοδο 2020-2022 είναι μάλλον απίθανο να υιοθετηθεί. Έτσι,η χώρα θα έχει καταδικαστεί σε ένα μέλλον εσαεί υπερφορολόγησης και αποεπένδυσης, πέραν των ζητημάτων σταθερότητας που έχουν ήδη αναφερθεί.

Συνολικά, η ελληνική οικονομία, που βρίσκεται ήδη υπό την πίεση των αναδυόμενων αρνητικών εξελίξεων στο παγκόσμιο πεδίο, έχει αρχίσει σταδιακά να επηρεάζεται και από τις τεκταινόμενες εγχώριες πολιτικές εξελίξεις, καθώς η χώρα εισέρχεται σε μία παρατεταμένη προεκλογική περίοδο. Αυτό θέτει σε κίνδυνο την μακροοικονομική σταθερότητα, που κατακτήθηκε με τεράστιο κόστος για την ελληνική κοινωνία, καταλήγει ο ΣΕΒ.

TAGS
ΣΧΕΤΙΚΑ