Μετρό Θεσσαλονίκης: «Ναι» από το ΚΑΣ στην απόσπαση των αρχαιοτήτων

Φωτογραφία από τον ολοκληρωμένο σταθμό «Ευκλείδης» / Eurokinissi

Σε μια μαραθώνια συνεδρίαση 14 ωρών, το ΚΑΣ αποφάσισε πριν από λίγο να δώσει το «πράσινο» φως στην απόσπαση των αρχαίων από τον σταθμό Βενιζέλου του Μετρό Θεσσαλονίκης και στη συνέχεια την επανατοποθέτησή τους μετά την ολοκλήρωση των εργασιών.

Σύμφωνα με πληροφορίες η πρόταση της Αττικό Μετρό πέρασε με 13 ψήφους «ναι». Υπήρξαν 2 αρνητικοί ψήφοι και 2 αποχές.

Έως τις πρώτες πρωινές ώρες συνεδρίαζε το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ) προκειμένου να καταλήξει σε γνωμοδότηση επί της πρότασης της Αττικό Μετρό για την απόσπαση και επανατοποθέτηση των σημαντικών αρχαιοτήτων που έχουν έρθει στο φως στο σταθμό Βενιζέλου του μετρό Θεσσαλονίκης.

Η γνωμοδότηση του ΚΑΣ είναι αποφασιστικής σημασίας για την τύχη του έργου, δεδομένου ότι το μετρό στη Θεσσαλονίκη θα πρέπει να ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2023. Σε διαφορετική περίπτωση είναι πιθανό το ενδεχόμενο να αναγκαστεί η Ελλάδα να επιστρέψει κονδύλια στην ΕΕ και μάλιστα εντόκως, δεδομένου ότι το έργο έχει χρηματοδοτηθεί από τρεις διαφορετικές προγραμματικές περιόδους.

Στη θυελλώδη συνεδρίαση, στην οποία το θέμα της προστασίας των αρχαιοτήτων ξεκίνησε να συζητείται στις έξι το απόγευμα, η διοίκηση της Αττικό Μετρό παρουσίασε πολυσέλιδη μελέτη με αναλυτικές λεπτομέρειες για τη λύση της απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων στο σταθμό Βενιζέλου.

Τη μελέτη των 172 σελίδων που περιγράφει την πρόταση της εταιρείας, υπογράφουν όλοι οι επικεφαλής των διευθύνσεων μελετών και έργων της Αττικό Μετρό.

Παρέμβαση ενώπιον του ΚΑΣ έκανε και ο γενικός γραμματέας υποδομών του υπουργείου Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης, ο οποίος μετέφερε την αγωνία της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου για το έργο.

Ο κ. Καραγιάννης τόνισε ότι το υπουργείο Υποδομών και η Αττικό Μετρό εξάντλησαν όλα τα περιθώρια κάθε εναλλακτικής λύσης, ενώ διαβεβαίωσε τα μέλη του Συμβουλίου ότι υπάρχει η βούληση, τα μέσα και τα χρήματα για την προστασία των αρχαίων ευρημάτων στο σταθμό Βενιζέλου.

Μεγάλο μέρος της συνεδρίασης, στην οποία επικράτησε ένταση μεταξύ των μελών του ΚΑΣ, αφιερώθηκε στη μελέτη που εγκρίθηκε από το Συμβούλιο στις αρχές του 2017 για την κατά χώρα διατήρηση των αρχαίων μνημείων στο σταθμό.

Σύμφωνα με τον επικεφαλής της διεύθυνσης αναστήλωσης αρχαίων μνημείων του υπουργείου Πολιτισμού, Δημοσθένη Σβολόπουλο, η μελέτη που παρουσιάστηκε στο ΚΑΣ το 2017 για την in situ διατήρηση των αρχαίων ήταν σε προκαταρκτικό στάδιο και είχε την έγκριση του διοικητικού συμβουλίου της Αττικό Μετρό.

Ωστόσο, όπως αναφέρθηκε στη συνεδρίαση τα σχέδια της μελέτης δεν ήταν υπογεγραμμένα από τη διεύθυνση μελετών της Αττικό Μετρό, κάτι που επιβεβαίωσε και ο διευθυντής μελετών της εταιρείας.

Οι μεγάλες καθυστερήσεις στην κατασκευή του μετρό Θεσσαλονίκης έχουν εκτοξεύσει το κόστος του έργου. Ο αρχικός προϋπολογισμός για τους 13 σταθμούς της βασικής γραμμής και τους πέντε σταθμούς της επέκτασης προς την Καλαμαριά ανερχόταν σε 1,4 δισ. ευρώ. Συνολικά, το κόστος του έργου αναμένεται να ξεπεράσει λόγω των προβλημάτων τα 2 δισ. ευρώ.

ΣΧΕΤΙΚΑ