Άρχισε το «χτίσιμο» του Μεσοπρόθεσμου

Ο Χρ. Σταϊκούρας και ο Θ. Σκυλακάκης / Eurokinissi

Ως τις 3 Μαρτίου θα πρέπει υπουργεία και φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα να έχουν συμπληρώσει τα… πινακάκια τους και να τα έχουν αποστείλει στο ΓΛΚ, που ήδη έχει ξεκινήσει να «χτίζει» το πιο δύσκολο Μεσοπρόθεσμο Σχέδιο των τελευταίων πολλών ετών.

Υπό κανονικές συνθήκες, οι υπηρεσίες θα δούλευαν πάνω σε ένα βασικό σενάριο, με την παραδοχή ότι δεν θα γίνουν αλλαγές πολιτικής ή και στόχων, καθώς και σε ένα εναλλακτικό όπου θα ενσωματώνονταν κάποιες πρόσθετες δημοσιονομικές παρεμβάσεις (δαπάνες και ελαφρύνσεις), με βάση π.χ. πιο αισιόδοξες μακροοικονομικές παραδοχές. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, όμως, δεν έχουμε να κάνουμε με κανονικές συνθήκες, αφού αν και το Μεσοπρόθεσμο θα υποβληθεί στις Βρυξέλλες πριν από τον Ιούνιο, δηλαδή πριν καν ξεκινήσουν οι διαβουλεύσεις για τη μείωση των πλεονασμάτων, θα πρέπει να ενσωματώνει τις προσδοκίες και τους στόχους της κυβέρνησης για την επόμενη 4ετία.

Η εγκύκλιος του καθ’ ύλην αρμόδιου υφυπουργού Θ. Σκυλακάκη έχει οδηγίες- μάλλον τις αυτονόητες- μόνο για το βασικό σενάριο και την κεντρική επισήμανση η χώρα, ως βασικό σενάριο, έχει δεσμευθεί στην υλοποίηση συγκεκριμένων δημοσιονομικών στόχων για την περίοδο 2021-2024, οι οποίοι στο πλαίσιο της ενισχυμένης εποπτείας προβλέπουν την επίτευξη πρωτογενών πλεονασμάτων της τάξης του 3,5% του ΑΕΠ σε επίπεδο Γενικής Κυβέρνησης μέχρι το 2022.

Αυτό που ενδεχομένως παρουσιάζει κάποιο ενδιαφέρον είναι ότι οι οροφές των δαπανών μετακινούνται προς τα πάνω κατά περίπου 2,5 δισ ευρώ μέσα σε αυτό το χρονικό διάστημα. Έτσι, από τα 57,16 δισ ευρώ του 2020, ανεβαίνουν στα 59,7 δισ ευρώ το 2024. Ειδική μνεία γίνεται, επίσης, στην «πληγή» των απλήρωτων υποχρεώσεων. Έτσι, πέραν των στοιχείων εσόδων-εξόδων θα καταγράφεται και το ύψος (stock) των συσσωρευμένων απλήρωτων υποχρεώσεων με διάκριση προς τρίτους και μη στο τέλος του προηγούμενου έτους, ακριβώς όπως κοινοποιείται και στην ΕΛΣΤΑΤ, ακόμα κι αν πρόκειται για μη ληξιπρόθεσμες οφειλές.

Φυσικά το ενδιαφέρον στρέφεται στο εναλλακτικό σενάριο, ωστόσο αυτό θα «χτιστεί» βήμα- βήμα και σε συνθήκες απόλυτης μυστικότητας, αλλά σε επικοινωνία με τους Θεσμούς. Σύμφωνα με πληροφορίες, το περιεχόμενο του εναλλακτικού σεναρίου, που ουσιαστικά θα αποκαλύπτει το σχεδιασμό της επόμενης χρονιάς και θα ρίχνει φως στα έτη 2022- 2024, θα είναι σε γνώση των Θεσμών, χωρίς βέβαια αυτό να σημαίνει ότι θα υπάρχει και συμφωνία.

Τα κομματάκια του παζλ θα αρχίσουν να μπαίνουν στη θέση τους όταν θα υπάρχει ασφαλέστερη εικόνα για την πορεία εκτέλεσης του φετινού Προϋπολογισμού άρα και του κατά πόσο επιβεβαιώνονται οι αρχικές εκτιμήσεις για την απόδοση συγκεκριμένων κωδικών, ενώ από τους πρόδρομους δείκτες που επεξεργάζονται οι υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών θα γίνει η πρώτη εκτίμηση για την τάση του ΑΕΠ, πριν φτάσουμε στις ανακοινώσεις της ΕΛΣΤΑΤ στις 4 Ιουνίου για το πρώτο 3μηνο του έτους.

ΣΧΕΤΙΚΑ