fbpxΤο προσχέδιο του νέου Πτωχευτικού στους Θεσμούς | Economistas.gr
Skip to main content

Το προσχέδιο του νέου Πτωχευτικού στους Θεσμούς

Το προσχέδιο του νέου Πτωχευτικού στους Θεσμούς
Φωτο: Shutterstock

Περί τα 244,5 δις ευρώ είναι το σύνολο του ιδιωτικού Χρέους, που θα έρθει να «τακτοποιήσει» ο νέος Πτωχευτικός, αντικαθιστώντας ή καταργώντας όλες τις υπόλοιπες επιμέρους ρυθμίσεις.

Όπως αποκαλύπτει η 5η Έκθεση Αξιολόγησης της Κομισιόν, προσχέδιο του νέου Πτωχευτικού βρίσκεται στα χέρια των Θεσμών και ο βασικός στόχος του είναι να αντιμετωπίσει οφειλές επιχειρήσεων που ξεπερνούν τα 158 δις ευρώ και χρέη ιδιωτών που ανέρχονται στα 86,3 δις ευρώ! Το «κλειδί» για την επιτυχία του νέου πλαισίου είναι να μπορέσει να ξεπεράσει όλα τα σημερινά γραφειοκρατικά εμπόδια και τις καθυστερήσεις στις εξωδικαστικές και πολύ περισσότερο στις δικαστικές διαδικασίες.

Ιδιωτικό χρέος: Σχέδιο δράσης ετοιμάζει η κυβέρνηση

Ενδεικτικό του κατεπείγοντος του θέματος για τους Ευρωπαίους είναι η κίτρινη, σχεδόν κόκκινη, κάρτα για το stock των εκκρεμών υποθέσεων στο νόμο Κατσέλη, που ενώ θα έπρεπε να έχουν περιοριστεί στις 61.910, το… κοντέρ γράφει 86.174, με την κυβέρνηση να υπόσχεται ότι θα φέρει σχέδιο δράσης, το οποίο θα περιλαμβάνει μεταξύ άλλων την κατάργηση της ακροαματικής διαδικασίας, την αλλαγή δικάσιμων για υποθέσεις πέρα από τον Ιανουάριο του 2021, την εισαγωγή μηχανισμού υπολογισμού της εμπορικής αξίας των επίδικων πρώτων κατοικιών.

Το προσχέδιο του νέου Πτωχευτικού, που έχει σταλεί στους Θεσμούς, είναι αρκούντως διαφωτιστικό για τις προθέσεις των συναρμόδιων υπουργείων, προκειμένου να αποφευχθούν οι κοινωνικές εντάσεις μετά την εκπνοή του πλαισίου προστασίας για την α’ κατοικία, η οποία σε κάθε περίπτωση δεν θα πάει πέραν της 30ης Απριλίου. Αν και υπάρχουν ακόμα προς διευκρίνιση πολλές «ζώνες» του υπό κατάρτιση πλαισίου, τα βασικά του στοιχεία θα είναι τα εξής:

  • Θα βασίζεται κατ’ αρχάς σε μια προδικαστική διαδικασία ανεύρεσης λύσης μεταξύ οφειλέτη- πιστωτή, η οποία θα υποστηρίζεται ηλεκτρονικά (πλατφόρμα)
  • Οι προτεινόμενες λύσεις (ρυθμίσεις) θα είναι κομμένες και ραμμένες στα μέτρα των οφειλετών: μεγάλες επιχειρήσεις, μικρομεσαίες επιχειρήσεις, μικροί έμποροι (αυταπασχολούμενοι, ατομικές επιχειρήσεις), φυσικά πρόσωπα. Υπό εξέταση είναι η πρόβλεψη «φιξαρισμένων» προτάσεων ρύθμισης για οφειλέτες με μικρά χρέη, ενώ οι μεγάλοι οφειλέτες θα οδηγούνται σε απευθείας διαπραγμάτευση με τους πιστωτές, με τη συνδρομή διαμεσολαβητή
  • Εάν αυτή η προδικαστική διαδικασία αποτυγχάνει, τότε θα ενεργοποιείται η πτωχευτική διαδικασία, που θα καταλήγει στη ρευστοποίηση των περιουσιακών στοιχείων και στη διανομή στους πιστωτές με τη συνδρομή πτωχευτικού διαμεσολαβητή
  • Θα προβλεφθεί μηχανισμός εντοπισμού των στρατηγικών κακοπληρωτών, καθώς και εκ των υστέρων έλεγχοι (μετά την πτώχευση).

Τι θα ισχύσει για τις περιπτώσεις της πρώτης κατοικίας

Φως πέφτει και στις περιπτώσεις που θα αφορούν στην πρώτη κατοικία, καθώς είναι «κλειδωμένο» ότι όλες νέες οι πτωχευτικές διαδικασίες θα διασφαλίζουν το δικαίωμα των πιστωτών να ρευστοποιούν τα περιουσιακά στοιχεία του οφειλέτη, χωρίς να εξαιρείται η κύρια κατοικία. Ωστόσο, προκύπτει και από αυτό το προσχέδιο ότι το οικονομικό επιτελείο αναζητά δίχτυ προστασίας για τα πλέον ευάλωτα νοικοκυριά, με τη διαφορά ότι αυτό το δίχτυ θα αποτελέσει μέρος της Κοινωνικής Πολιτικής, ΔΕΝ θα αποτελεί μέρος του νέου Πτωχευτικού και ΔΕΝ θα επηρεάζει τα δικαιώματα των πιστωτών.

Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι πέρα από την πρόβλεψη επιδόματος, που θα καλύπτει βασικές στεγαστικές ανάγκες όσων χάνουν την κατοικία τους, στο τραπέζι υπάρχει μια ακόμα πρόταση, η οποία έχει νομοτεχνικές δυσκολίες. Συγκεκριμένα, υπάρχει εισήγηση για διατήρηση συστήματος επιδότησης από τον Κρατικό Προϋπολογισμό- όπως προβλέπει το ισχύον πλαίσιο για την α’ κατοικία- έτσι ώστε στην προδικαστική διαδικασία να βρίσκεται κοινά αποδεκτή λύση και να μη βγαίνει στο «σφυρί» η πρώτη κατοικία αδύναμων νοικοκυριών. Ένα από τα μειονεκτήματα αυτής της πρότασης είναι ότι εκ των πραγμάτων δεν μπορεί να καλύψει νοικοκυριά που έχουν χρέη σε περισσότερες από μία τράπεζες, όπως επίσης οφειλές στο Δημόσιο, συνεπώς δεν μπορεί να αποτρέψει τη λήψη μέτρων αναγκαστικής εκτέλεσης από κάποιον εκ των πιστωτών.

Γκρίνια των Ευρωπαίων για τους πλειστηριασμούς

Μπαίνοντας στην τελική ευθεία για την κατάργηση όλων των προστατευτικών διατάξεων, οι Ευρωπαίοι βγάζουν… γκρίνια και για τη χαμηλή απόδοση των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών. Παρατηρούν, κατ’ αρχάς, ότι το 75% εξακολουθεί να ματαιώνεται ή να κηρύσσεται άγονο, επικεντρώνοντας στο γεγονός ότι στο 55% αυτών δεν υπάρχουν καν προσφορές, κάτι που σημαίνει ότι οι τιμές εκκίνησης είναι πολύ υψηλές. Με αυτό το σκεπτικό, επαναφέρουν στο τραπέζι έναν αυτόματο μηχανισμό μείωσης των ζητούμενων τιμών.

Μια ενόχληση των Ευρωπαίων αναδύεται, επίσης, από την παρατήρηση ότι αν και οι Αρχές γνωρίζουν τα προβλήματα, δεν έχουν παρουσιάσει ακόμα μια συνολική και εμπεριστατωμένη ανάλυση, με προτάσεις. Αυτό που υπάρχει επί του παρόντος, είναι το σχέδιο των Αρχών να κάνουν πιο… φιλική την πλατφόρμα των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών, ανεβάζοντας φωτογραφίες των ακινήτων που πρόκειται να βγουν στο «σφυρί», όπως επίσης αναλυτικές περιγραφές για τους μη ειδικούς ενδιαφερόμενους…

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΑΑΔΕ: Οι προϋποθέσεις για να χαρακτηρίζεται χρέος ανεπίδεκτο είσπραξης -Πότε διαγράφεται οριστικά
ΑΑΔΕ: Οι προϋποθέσεις για να χαρακτηρίζεται χρέος ανεπίδεκτο είσπραξης -Πότε διαγράφεται οριστικά
Από εξονυχιστικό έλεγχο θα υποχρεώνονται να περνούν οφειλέτες προκειμένου να πάψει να τους... κυνηγάει η εφορία, χαρακτηρίζοντας τα χρέη τους ανεπίδεκτα είσπραξης.
ΑΑΔΕ: Οι προϋποθέσεις για να χαρακτηρίζεται χρέος ανεπίδεκτο είσπραξης -Πότε διαγράφεται οριστικά
ΑΑΔΕ: Σημαντική μείωση 49% το νέο ληξιπρόθεσμο χρέος τον Σεπτέμβριο
ΑΑΔΕ: Σημαντική μείωση 49% το νέο ληξιπρόθεσμο χρέος τον Σεπτέμβριο
Σημαντική μείωση κατά 49% παρουσίασε τον Σεπτέμβριο το νέο ληξιπρόθεσμο χρέος, στο οποίο συμπεριλαμβάνονται και οι μη φορολογικές κατηγορίες, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΑΑΔΕ.
ΑΑΔΕ: Σημαντική μείωση 49% το νέο ληξιπρόθεσμο χρέος τον Σεπτέμβριο
Με διαγραφή χρέους έως και 75% οι πρώτες ρυθμίσεις του Εξωδικαστικού
Με διαγραφή χρέους έως και 75% οι πρώτες ρυθμίσεις του Εξωδικαστικού
Oι πρώτες 25 περιπτώσεις ρύθμισης οφειλών μέσω του νέου εξωδικαστικού μηχανισμού ολοκληρώθηκαν με κούρεμα της οφειλής που φθάνει έως και το 75%.
Με διαγραφή χρέους έως και 75% οι πρώτες ρυθμίσεις του Εξωδικαστικού
Ιδιωτικό χρέος: Ρυθμίστηκαν 632.998 δάνεια ύψους 35,85 δισ. από τον Ιούλιο του 2019 και έως το τέλος Ιανουαρίου 2022
Ιδιωτικό χρέος: Ρυθμίστηκαν 632.998 δάνεια ύψους 35,85 δισ. από τον Ιούλιο του 2019 και έως το τέλος Ιανουαρίου 2022
Δάνεια συνολικού ύψους 35,85 δισ. ευρώ, έχουν ρυθμιστεί επιτυχώς από τον Ιούλιο τον 2019 έως τα τέλη Ιανουαρίου 2022, με τον αριθμό των δανείων να ανέρχεται σε 632.998 δάνεια (στεγαστικά, καταναλωτικά και επιχειρηματικά), όπως αναφέρεται στην 6η Έκθεση Προόδου, που δόθηκε στην δημοσιότητα από το υπουργείο Οικονομικών.
Ιδιωτικό χρέος: Ρυθμίστηκαν 632.998 δάνεια ύψους 35,85 δισ. από τον Ιούλιο του 2019 και έως το τέλος Ιανουαρίου 2022
Handelsblatt: Το ελληνικό χρέος σε τροχιά συρρίκνωσης
Handelsblatt: Το ελληνικό χρέος σε τροχιά συρρίκνωσης
«Υπήρξε η πιο ακριβή διάσωση στη διεθνή οικονομική ιστορία. Με πιστώσεις 289 δισεκατομμυρίων ευρώ, Ευρωζώνη και Διεθνές Νομισματικό Ταμείο έσωσαν την Ελλάδα από την χρεοκοπία την περίοδο 2010 - 2018. Με αποτέλεσμα η Ελλάδα να επωμίζεται σήμερα το υψηλότερο χρέος από κάθε άλλη χώρα της ΕΕ», γράφει η Handelsblatt με τίτλο «Το ελληνικό χρέος σε τροχιά συρρίκνωσης»
Handelsblatt: Το ελληνικό χρέος σε τροχιά συρρίκνωσης