Επανεκκίνηση του διαγωνισμού για το έργο - φάντασμα των 180 εκατ.

Μέχρι τον Μάιο αναμένεται να σταλεί στις αρμόδιες υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής η προκήρυξη του διαγωνισμού για το πολύπαθο οδικό έργο Άκτιο – Αμβρακία, σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Υποδομών.

Πρόκειται για έργο το οποίο έχει καθυστερήσει σημαντικά, δεδομένου ότι ο αρχικός διαγωνισμός για την κατασκευή του οδικού άξονα των 48,5 χιλιομέτρων ολοκληρώθηκε πριν από 10 χρόνια. Τον Μάρτιο του 2010 ανατέθηκαν τέσσερις εργολαβίες για την αναβάθμιση του οδικού άξονα με προϋπολογισμό 142 εκατομμύρια ευρώ, οι οποίες ωστόσο ουδέποτε υλοποιήθηκαν.

Το έργο δημοπρατήθηκε ξανά το Μάιο του 2018, με αρχικό προϋπολογισμό ύψους 130 εκατομμυρίων ευρώ και πέντε μήνες αργότερα κηρύχθηκε προσωρινός ανάδοχος η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ – ΤΕΡΝΑ.

Ωστόσο, η διαδικασία ανάθεσης πάγωσε μετά από προσφυγές που κατέθεσε τόσο στην Αρχή Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών (ΑΕΠΠ) όσο και στο ΣτΕ, η ιταλική εταιρεία GD Infrastrutture, συμφερόντων της οικογένειας Εμφιετζόγλου. Η ιταλική εταιρεία είχε προσφύγει κατά της ανάδειξης ως προσωρινού αναδόχου του σχήματος ΑΚΤΩΡ – ΤΕΡΝΑ, με το επιχείρημα ότι και οι δύο εταιρείες είχαν ενταχθεί εθελοντικά σε καθεστώς διευθέτησης με την επιτροπή ανταγωνισμού το 2017.

Το υπουργείο Υποδομών ενημέρωσε τον περασμένο Ιανουάριο τους συμμετέχοντες ότι ματαιώνει τα αποτελέσματα της διαδικασίας ανάθεσης του έργου με σκοπό να προκηρύξει εκ νέου τον διαγωνισμό, λόγω της λήξης της ισχύος των προσφορών και των εγγυητικών επιστολών στο τέλος του 2019.

Η απόφαση αυτή προκάλεσε την έντονη αντίδραση της ιταλικής εταιρείας, η οποία ήταν η δεύτερη μειοδότρια στο διαγωνισμό του 2018, με αποτέλεσμα να προσφύγει εκ νέου στην ΑΕΠΠ ζητώντας την αναστολή εκτέλεσης της απόφασης.

Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Υποδομών, η ανεξάρτητη αρχή εξέτασε δύο ζητήματα μετά από την προσφυγή της GD Infrastrutture. Το πρώτο αφορούσε στην απόφαση του υπουργείου Υποδομών να μην παρατείνει την προσφορά της ιταλικής εταιρείας, καθώς οι υπόλοιποι συμμετέχοντες είχαν αποσυρθεί από το διαγωνισμό.

Κατά τις ίδιες πηγές, με την πρόσφατη απόφασή της η ΑΕΠΠ δικαίωσε το υπουργείο Υποδομών δεδομένου ότι κατέληξε στο συμπέρασμα ότι σωστά δεν παρατάθηκε η ισχύς της προσφοράς της GD Infrastrutture.

Το δεύτερο ζήτημα που εξετάστηκε από την ΑΕΠΠ, αφορά στον τρόπο με τον οποίο το υπουργείο Υποδομών, ως αναθέτουσα αρχή, ακύρωσε το διαγωνισμό. Στο θέμα αυτό η ανεξάρτητη αρχή απεφάνθη ότι η διαδικασία δεν έπρεπε να ακυρωθεί με τον τρόπο που αποφάσισε το υπουργείο.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η απόφαση της ΑΕΠΠ για το δεύτερο ζήτημα αποτελεί τυπικό θέμα, δεδομένου ότι οι υπόλοιποι συμμετέχοντες πλην της εταιρείας συμφερόντων της οικογένειας Εμφιετζόγλου έχουν αποσύρει τις προσφορές τους. Ως εκ τούτου, η ακύρωση του διαγωνισμού αποτελούσε μονόδρομο καθώς δεν θα ήταν εφικτό να συνεχιστεί με ένα μόνο διαγωνιζόμενο.

Καλά πληροφορημένες πηγές αναφέρουν ότι το υπουργείο Υποδομών θα προσφύγει στο ΣτΕ κατά του μέρους της απόφασης της ΑΕΠΠ που αναφέρει ότι δεν έπρεπε να ακυρωθεί με αυτή τη διαδικασία ο διαγωνισμός.

Για να ξεκινήσει νέος διαγωνισμός δεν χρειάζεται το ΣτΕ να έχει βγάλει απόφαση, αρκεί να έχει απορρίψει την αίτηση αναστολής της διαγωνιστικής διαδικασίας. Αυτό εκτιμάται ότι θα συμβεί, βάσει των προβλεπόμενων από τον νόμο προθεσμιών, έως τα μέσα Απριλίου.

Στελέχη του υπουργείου Υποδομών τονίζουν ότι η κατασκευή του οδικού άξονα, για την οποία γίνονται προσπάθειες δημοπράτησης εδώ και 10 έτη, αποτελεί προτεραιότητα. Προσθέτουν ότι με την προκήρυξη εκ νέου της διαγωνιστικής διαδικασίας, ο στόχος είναι το έργο να ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2023 όταν και θα λήξει η τριετής παράταση για την χρηματοδότηση επενδύσεων από την υφιστάμενη προγραμματική περίοδο (2014 – 2020). Σε διαφορετική περίπτωση υπάρχει ο κίνδυνος απώλειας της ευρωπαϊκής χρηματοδότησης του έργου.

ΣΧΕΤΙΚΑ