fbpxΟ κορωνοϊός άλλαξε το τοπίο στο λιανεμπόριο | Economistas.gr
Skip to main content

Ο κορωνοϊός άλλαξε το τοπίο στο λιανεμπόριο

Ο κορωνοϊός άλλαξε το τοπίο στο λιανεμπόριο
Φωτο: Shutterstock

Ξεκάθαρη είναι πλέον η επιρροή της εμφάνισης του κορωνοϊού στο λιανεμπόριο τροφίμων, σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία που έχει στη διάθεσή της η Nielsen, με τους Έλληνες καταναλωτές να προμηθεύoνται μεγάλες ποσότητες τροφίμων αλλά και υγρών καθαριστικών και απολυμαντικών υπό τον φόβο της εξάπλωσης της πανδημίας.

Συγκρίνοντας τις συνολικές πωλήσεις της εβδομάδας πριν την Καθαρά Δευτέρα (24/02/20-01/03/20) με την αντίστοιχη περυσινή (04/03/19-10/03/19) η συνολική αγορά του οργανωμένου λιανεμπορίου (καταστήματα τροφίμων άνω των 100 τ.μ., Ηπειρωτική Ελλάδα & Κρήτη, εξαιρούμενων των Νησιών) αναπτύχθηκε με διψήφιο ρυθμό ανάπτυξης σε αξία, στο +23,9%.

Εξετάζοντας τις επιμέρους περιοχές της Ελλάδας το μεγαλύτερο ποσοστό αύξησης το παρουσίασε, όπως ήταν και αναμενόμενο η Θεσσαλονίκη, με 36,4%, καθώς εκεί εμφανίστηκε και το πρώτο κρούσμα του κορονοϊού, ενώ ακολουθεί η ευρύτερη περιοχή της Μακεδονίας-Θράκης με 29,4%, καθώς και η Αττική με 29,1%.

Ποια προϊόντα αγοράζουν οι καταναλωτές

Η μέτρηση της Nielsen καταγράφει σημαντική αύξηση των πωλήσεων σε αξία σε πέντε κατηγορίες προϊόντων και συγκεκριμένα: υγρά καθαριστικά/απολυμαντικά (αύξηση 721%), μαντηλάκια και αντιβακτηριδιακά (αύξηση 709,3%), αντισηπτικά υγρά (αύξηση 495,5%), σαπούνια (αύξηση 204%) και χλωρίνη (αύξηση 85,5%).

Αντίστοιχα, στα τρόφιμα το πρώτο στις προτιμήσεις των καταναλωτών είναι το αλεύρι που παρουσιάζει αύξηση των πωλήσεων σε αξία 141,9% και ακολουθούν τα ζυμαρικά με αύξηση 140,1%, τα όσπρια με αύξηση 136,4%, το ρύζι με αύξηση 126,2% και το γάλα εβαπορέ με αύξηση 90,7%.

Όσον αφορά στις επιμέρους κατηγορίες των ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων, τις πιο θετικές τάσεις παρουσίασαν οι κατηγορίες που αφορούν στα προϊόντα οικιακής χρήσης, καθώς και τα προϊόντα προσωπικής περιποίησης, οι οποίες κινήθηκαν στο +44,2% και 40,4% αντίστοιχα. Τα τρόφιμα & ποτά στο σύνολό τους αναπτύχθηκαν κατά 23,9%, τα φρέσκα και επί ζυγίω προϊόντα παρουσίασαν επίσης διψήφια τάση στο +15,2%, όπως επίσης και το σύνολο των κατηγοριών Bazaar (ένδυση, ηλεκτρικές συσκευές, βιβλία, εργαλεία, είδη κήπου, είδη αυτοκινήτου, οικιακός εξοπλισμός κλπ), στο +17%.

Η αγοραστική συμπεριφορά παγκοσμίως

Σημειώνεται ότι Nielsen, παρακολουθώντας συστηματικά την αγοραστική συμπεριφορά σε παγκόσμιο επίπεδο, έχει ήδη καταγράψει την τάση των καταναλωτών σε πολλές χώρες του κόσμου να αποθεματοποιούν είδη προληπτικής προστασίας, όπως μάσκες προστασίας και απολυμαντικά τζελ, καθώς επίσης και βασικά προϊόντα διατροφής, όπως είναι τα κονσερβοποιημένα τρόφιμα, το αλεύρι, η ζάχαρη και το εμφιαλωμένο νερό. Ταυτόχρονα οι καταναλωτές προσπαθούν να θωρακίσουν την υγεία τους αυξάνοντας τις αγορές φρέσκων φρούτων και λαχανικών, βιταμινών, καθώς και συμπληρωμάτων διατροφής.

Ειδικότερα σε χώρες όπως η Κίνα, οι ΗΠΑ και η Ιταλία οι καταναλωτές φαίνεται να δημιουργούν αποθεματικά, έχοντας πλέον περισσότερο έντονο τον φόβο μιας πανδημίας, ενώ αναμένεται να επηρεαστεί θετικά και το ηλεκτρονικό εμπόριο, στα πλαίσια της προσπάθειας των καταναλωτών να ελαχιστοποιήσουν την επαφή με άλλους ανθρώπους.

Συγκεκριμένα στις ΗΠΑ, την περίοδο των 4 εβδομάδων μέχρι και τις 22 Φεβρουαρίου οι πωλήσεις των ιατρικών μασκών αυξήθηκαν σημαντικά (319% σε αξία και 378% σε τεμάχια). Οι πωλήσεις των απολυμαντικών τζελ για τα χέρια αυξήθηκαν κατά 73% την ίδια περίοδο, ωστόσο η ανάπτυξη αυτή αναμένεται να συνεχιστεί με πολλαπλάσιο ρυθμό.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μετά το lockdown οι καταναλωτές επέστρεψαν στα μαγαζιά: Μεγάλη αύξηση των πωλήσεων στην ΕΕ
Μετά το lockdown οι καταναλωτές επέστρεψαν στα μαγαζιά: Μεγάλη αύξηση των πωλήσεων στην ΕΕ
-Οι πωλήσεις στην Ευρωζώνη αυξήθηκαν κατά 17,8% τον Μάιο σε σχέση με τον Απρίλιο -Η ανάκαμψη, όμως, δεν ήταν πλήρης, καθώς οι πωλήσεις είναι μειωμένες σε σχέση με ένα χρόνο πριν -Οι πωλήσεις ρούχων και υποδημάτων σημείωσαν αύξηση 147%
Μετά το lockdown οι καταναλωτές επέστρεψαν στα μαγαζιά: Μεγάλη αύξηση των πωλήσεων στην ΕΕ
Grant Thornton: Πώς ο κορωνοϊός άλλαξε το τι και το πώς ψωνίζουν οι Ελληνες
Grant Thornton: Πώς ο κορωνοϊός άλλαξε το τι και το πώς ψωνίζουν οι Ελληνες
Τις τάσεις που διαμορφώθηκαν εν μέσω πανδημίας στον κλάδο του λιανικού εμπορίου κατέγραψε η Grant Thornton, αλλά και τις προκλήσεις που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι επιχειρήσεις στη μετά Covid-19 εποχή.
Grant Thornton: Πώς ο κορωνοϊός άλλαξε το τι και το πώς ψωνίζουν οι Ελληνες
Ερευνα: «Βουτιά» του δείκτη κατανάλωσης -Σε πίεση τα νοικοκυριά
Ερευνα: «Βουτιά» του δείκτη κατανάλωσης -Σε πίεση τα νοικοκυριά
Από την έρευνα του ΣΕΛΠΕ προκύπτει ότι ένα ποσοστό της τάξης του 9%, δηλαδή περίπου 1 στα 10 νοικοκυριά, δαπανά κάθε μήνα περισσότερα από το εισόδημά του -δηλαδή δανείζεται.
Ερευνα: «Βουτιά» του δείκτη κατανάλωσης -Σε πίεση τα νοικοκυριά
ΕΛΣΤΑΤ: Ανέκαμψε το λιανεμπόριο μετά την καραντίνα
ΕΛΣΤΑΤ: Ανέκαμψε το λιανεμπόριο μετά την καραντίνα
Οπως προκύπτει, οι πωλήσεις αυξήθηκαν, σε ετήσια βάση, σε: Μεγάλα καταστήματα τροφίμων (5,5%), Έπιπλα- ηλεκτρικά είδη- οικιακό εξοπλισμό (5%) και Φαρμακευτικά- καλλυντικά (1,6%).
ΕΛΣΤΑΤ: Ανέκαμψε το λιανεμπόριο μετά την καραντίνα
Λιανικό εμπόριο: Οι δύο κλάδοι που φρέναραν την πτώση τον Ιούνιο
Λιανικό εμπόριο: Οι δύο κλάδοι που φρέναραν την πτώση τον Ιούνιο
Πτώση 7,3% σημείωσε ο όγκος των πωλήσεων στο λιανικό εμπόριο της χώρας τον Ιούνιο εφέτος, καθώς μόνον σε δύο από τις επιμέρους κατηγορίες των καταστημάτων ο τζίρος είχε θετικό πρόσημο.
Λιανικό εμπόριο: Οι δύο κλάδοι που φρέναραν την πτώση τον Ιούνιο
Πτώση 5,8% σε μισθούς και ημερομίσθια του λιανεμπορίου το β' τρίμηνο
Πτώση 5,8% σε μισθούς και ημερομίσθια του λιανεμπορίου το β' τρίμηνο
O γενικός δείκτης απασχολούμενων ατόμων στο λιανικό εμπόριο παρουσίασε αύξηση 0,3% το β' τρίμηνο 2020 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του β' τριμήνου 2019, σύμφωνα με την ΕΣΛΤΑΤ.
Πτώση 5,8% σε μισθούς και ημερομίσθια του λιανεμπορίου το β' τρίμηνο