Τα μέτρα που εξετάζονται για τις πτήσεις-Τι θα γίνει με τα δρομολόγια εσωτερικού

Το αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος» στην εποχή του κορωνοϊού / Eurokinissi

Την ανάγκη λήψης μέτρων σε ευρωπαϊκό επίπεδο για τη στήριξη των αεροπορικών και ακτοπλοϊκών εταιρειών που πλήττονται από την πανδημία του κορωνοϊού τόνισε στην άτυπη σύνοδο των υπουργών Μεταφορών της ΕΕ ο Κώστας Καραμανλής μαζί με τους ομολόγους του από την Ιταλία, τη Γαλλία, την Κύπρο και τη Μάλτα.

Στη σύνοδο, η οποία διήρκησε περισσότερες από πέντε ώρες, συζητήθηκαν οι παρεμβάσεις που θα πρέπει να γίνουν το επόμενο διάστημα προκειμένου να αποκατασταθούν οι μεταφορές, πρωτίστως τα αεροπορικά δρομολόγια.

Οι υπουργοί τουλάχιστον 14 κρατών-μελών τοποθετήθηκαν υπέρ της έκδοσης voucher για τους κατόχους αεροπορικών εισιτηρίων οι οποίοι αναγκάστηκαν να ματαιώσουν τα προγραμματισμένα ταξίδια τους λόγω του Covid – 19. Το voucher αποτελεί ουσιαστικά μέτρο στήριξης της ρευστότητας των αεροπορικών εταιρειών δεδομένου ότι δεν αναγκάζονται να αποζημιώνουν τους επιβάτες οι οποίοι διατηρούν το δικαίωμα επιστροφής χρημάτων.

Στην τηλεδιάσκεψη τέθηκε επίσης το θέμα της σύστασης από τα κράτη μέλη μηχανισμού εγγυήσεων σε περίπτωση πτώχευσης αεροπορικών εταιρειών, με ορισμένους υπουργούς μάλιστα να προτείνουν τη δημιουργία ενός παρόμοιου εργαλείου για τις μεταφορές όλων των ειδών.

Ο υπουργός Υποδομών, Κώστας Καραμανλής, πρότεινε την έκδοση υγειονομικού πιστοποιητικού της Ευρωπαϊκής Ένωσης με το οποίο θα μπορούν οι πολίτες να ταξιδεύουν σε άλλες χώρες. Σύμφωνα με πληροφορίες, το υγειονομικό πιστοποιητικό που θα αποτελεί ενιαίο ευρωπαϊκό έγγραφο θα έχει διάρκεια λίγων ημερών και θα καλύπτει τη διάρκεια του ταξιδιού.

Αρκετοί υπουργοί τόνισαν ότι θα πρέπει να στηριχθούν οι φορείς παροχής υπηρεσιών αεροναυτιλίας ακόμα και με την παροχή δανείων προκειμένου να συνεχίσουν να λειτουργούν δίχως προβλήματα και να καταφέρουν να καλύψουν τις απώλειες που έχουν υποστεί.

Όπως αναφέρουν αξιόπιστες πηγές, στην τηλεδιάσκεψη επικράτησε ένταση όταν η αρμόδια επίτροπος Μεταφορών, Αντίνα Βαλεάν, έκανε λόγο για καθυστερήσεις σε ό,τι αφορά την υποβολή προτάσεων για την αντιμετώπιση της κρίσης με ενιαία στρατηγική.

Οι ίδιες πηγές τονίζουν ότι η τοποθέτηση της επιτρόπου προκάλεσε την αντίδραση των περισσότερων υπουργών που απέδωσαν την καθυστέρηση στους αργούς ρυθμούς των ευρωπαϊκών υπηρεσιών.

Όπως μάλιστα προσθέτουν η χάραξη κοινής στρατηγικής σε ευρωπαϊκό επίπεδο αποτελεί δύσκολη υπόθεση όταν ορισμένα από τα κράτη μέλη όπως η Γαλλία, η Ολλανδία και η Γερμανία λαμβάνουν αποφάσεις για τη στήριξη αεροπορικών εταιρειών με μέτρα που ενδεχομένως να παραβιάζουν τους κανόνες περί κρατικών ενισχύσεων.

Την ίδια ώρα η Κομισιόν είναι διστακτική να εγκρίνει αιτήματα της Ελλάδας για την εξαίρεση από τους κανόνες περί κρατικών ενισχύσεων κρίσιμων έργων υποδομών.

Μπροστά στην έλλειψη κοινών κανόνων για τις αερομεταφορές, ολοένα και περισσότερες αεροπορικές εταιρείες ανακοινώνουν μέτρα για την προστασία των πληρωμάτων και των επιβατών.

Το απόγευμα της Τετάρτης, η ελβετική Swiss ανακοίνωσε ότι προτείνει τη χρήση προστατευτικής μάσκας για όλους τους επιβάτες από τις 4 Μαΐου.

Όπως τονίζει στην ανακοίνωσή της, όλοι οι επιβάτες της εταιρείας θα πρέπει να έχουν μαζί τους τη δική τους προστατευτική μάσκα η οποία θα καλύπτει το στόμα και τη μύτη τους. Η Swiss ενθαρρύνει επίσης τους επιβάτες να φοράνε μάσκα και στους χώρους των αεροδρομίων πριν ή μετά από τις πτήσεις, σε περίπτωση που δεν εφαρμόζονται κατάλληλα μέτρα κοινωνικής απόστασης.

Η Swiss αποφάσισε να ακολουθήσει το παράδειγμα πολλών ευρωπαϊκών χωρών στις οποίες η χρήση μάσκας είναι υποχρεωτική σε δημόσιους χώρους. Σύμφωνα με την εταιρεία η σύσταση για χρήση μάσκας θα ισχύσει έως τις 31 Αυγούστου.

Τη λήψη αντίστοιχων μέτρων έχουν ανακοινώσει η American Airlines και η United Airlines, σύμφωνα με τα οποία όλα τα μέλη του πληρώματος θα πρέπει να φοράνε μάσκες κατά τη διάρκεια των πτήσεων.

Υποχρεωτική είναι η χρήση μάσκας και για τα πληρώματα της Delta Airlines, όταν δεν είναι εφικτό να τηρηθούν μέτρα κοινωνικής απόστασης. Η εταιρεία έχει μειώσει επίσης την πληρότητα των αεροσκαφών κατά 35% αφήνοντας κενά τα μεσαία καθίσματα ενώ η επιβίβαση στο αεροσκάφος και η αποβίβαση από αυτό γίνεται από ομάδες των 10 επιβατών.

Τουλάχιστον έως τις 18 Μαΐου αναμένεται να συνεχιστεί η απαγόρευση των πτήσεων εσωτερικού, σύμφωνα με πληροφορίες. Κατά τις ίδιες πηγές η απόφαση είναι ειλημμένη με κριτήριο την προστασία της δημόσιας υγείας, παρά το γεγονός ότι οι ελληνικές αεροπορικές εταιρείες είχαν προτείνει να ξεκινήσουν νωρίτερα τα δρομολόγια εσωτερικού.

Σε ό,τι αφορά τις εταιρείες αεροδρομίων, η κυβέρνηση αναμένεται να αναλάβει τις επόμενες ημέρες πρωτοβουλίες για την ενίσχυση της ρευστότητάς τους.

Με νομοθετική ρύθμιση των αρμόδιων υπουργείων Οικονομικών και Υποδομών, θα δοθεί η δυνατότητα αναστολής της πληρωμής των αμοιβών παραχώρησης για το 2019 στην εταιρεία Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ) που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο της Αθήνας και στη Fraport Greece, στην οποία έχουν παραχωρηθεί 14 περιφερειακά αεροδρόμια.

Η Fraport Greece με επιστολή τον περασμένο μήνα είχε ζητήσει από τους υπουργούς Οικονομικών, Υποδομών και Ανάπτυξης και από το ΤΑΙΠΕΔ, την αναστολή πληρωμής της εισφοράς προς το Δημόσιο και της αμοιβής παραχώρησης για το 2019 οι οποίες ανέρχονται συνολικά σε 44 εκατομμύρια ευρώ.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η εταιρεία κατέβαλε πριν από λίγες ημέρες την εισφορά προς το Δημόσιο ενώ η πληρωμή της αμοιβής παραχώρησης αναμένεται να γίνει το Σεπτέμβριο.

ΣΧΕΤΙΚΑ