«Φωτιές» άναψαν οι συστάσεις της Κομισιόν για τα ταξιδιωτικά vouchers

Shutterstock

Ένα από τα ελάχιστα θέματα που διατυπώθηκαν με σχετική σαφήνεια από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ήταν η υποχρέωση των κρατών- μελών να καταστήσουν πιο ελκυστικά τα vouchers, χωρίς αυτό να καταργεί, όμως, το δικαίωμα των καταναλωτών- ταξιδιωτών να ζητάνε τα λεφτά τους πίσω εδώ και τώρα.

Η Κομισιόν αναγνώρισε- και πώς θα μπορούσε αλλιώς- ότι το κλείσιμο των συνόρων και οι απαγορεύσεις μετακινήσεων από χώρα σε χώρα ή και εντός των χωρών, προκάλεσε οξύ πρόβλημα ρευστότητας ή μάλλον ασφυξία σε όλους τους φορείς είτε πρόκειται για αεροπορικές εταιρίες είτε για λεωφορεία είτε για πλοία είτε για τρένα. Το πρόβλημα διογκώθηκε, δε, από τη στιγμή που όλοι αυτοί κλήθηκαν να επιστρέψουν τα ναύλα ή ολόκληρα ταξιδιωτικά “πακέτα”, χωρίς να είναι σε θέση να πάρουν πίσω πληρωμές που είχαν κάνει οι ίδιοι σε άλλους κρίκους της τουριστικής αλυσίδας. Η Κομισιόν ξεκαθάρισε, όμως, ότι ακόμα κι έτσι οι καταναλωτές διατηρούν να πάρουν πίσω όσα έχουν πληρώσει.

Το επίσημο κείμενο των συστάσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής δεν αφήνει κανένα περιθώριο παρερμηνείας, καθώς ξεκαθαρίζει ότι στην περίπτωση ματαίωσης ταξιδιού λόγω αναπόφευκτων και έκτακτων περιστάσεων, οι ταξιδιώτες έχουν το δικαίωμα να πάρουν πίσω πλήρως τα ναύλα, χωρίς καθυστερήσεις, ενώ ο οργανωτής (π.χ. η αεροπορική εταιρία) μπορεί να προτείνει voucher, χωρίς αυτό να δεσμεύει τον ταξιδιώτη.

Η Αντιπρόεδρος Βεστάγκερ επιβεβαίωσε ότι 12 χώρες έχουν ζητήσει την παράκαμψη αυτών των κανόνων, αλλά αποκάλυψε ότι η Κομισιόν έχει απαντήσει με επιστολή ζητώντας συμμόρφωση με το Κοινοτικό Δίκαιο. Αν και είναι προφανές ότι μέχρι να κινηθούν διαδικασίες κυρώσεων, θα έχει βρεθεί... εμβόλιο για τον κορωνοϊό, το ζήτημα είναι ότι οι Βρυξέλλες πιέζουν τις κυβερνήσεις να λάβουν μέτρα, έτσι ώστε τα vouchers να γίνουν πιο ελκυστικά για τους ταξιδιώτες. Πώς θα μπορούσε να γίνει αυτό; Βασικά με ένα Ταμείο Εγγυήσεων, που θα καλύπτει τους ταξιδιώτες εάν βαρέσει “κανόνι” ο φορέας που εξέδωσε το voucher.

Σύμφωνα με αρμόδιες κυβερνητικές πηγές, η δημιουργία ενός τέτοιου Ταμείου εξετάζεται ως μέρος των παρεμβάσεων που σχεδιάζονται για τη στήριξη του “ευαίσθητου” κλάδου του Τουρισμού και φυσικά των μεταφορών.

Αυτό που έχει, πάντως, ενδιαφέρον είναι πώς θα κινηθεί η κυβέρνηση με τις διατάξεις που έχουν ήδη περάσει στην ΠΝΠ της 13ης Απριλίου, με βάση τις οποίες “κατά παρέκκλιση των κείμενων διατάξεων, ισχύουν αναγκαστικά τα εξής: α) Απαιτήσεις επιστροφής του αντιτίμου αεροπορικών εισιτηρίων προς επιβάτες, λόγω ματαιώσεων πτήσεων, εφόσον προβλέπονται από την ενωσιακή ή εθνική νομοθεσία, ικανοποιούνται με την παροχή προς τους δικαιούχους πιστωτικού σημειώματος ίσης αξίας με το αντίτιμο του εισιτηρίου της ματαιωθείσας πτήσης. Το πιστωτικό σημείωμα εκδίδεται από τον αερομεταφορέα και έχει ημερομηνία λήξης δεκαοκτώ (18) μήνες από την έκδοσή του. Κατά τη διάρκεια του δεκαοκτάμηνου, ο δικαιούχος του πιστωτικού σημειώματος μπορεί οποτεδήποτε να κάνει χρήση αυτού σε οποιονδήποτε προορισμό του δικτύου του αερομεταφορέα. Μέχρι τη λήξη του πιστωτικού σημειώματος, η οφειλή δεν καθίσταται ληξιπρόθεσμη και απαιτητή. Η οφειλή καθίσταται ληξιπρόθεσμη και απαιτητή, εφόσον παρέλθουν δεκαοκτώ μήνες από την έκδοση του πιστωτικού σημειώματος και αυτό δεν έχει χρησιμοποιηθεί”. Ανάλογη πρόβλεψη υπάρχει για τις οφειλές από ματαίωση θαλάσσιου ταξιδιού, ενώ θα πρέπει να επισημανθεί ότι οι δύο διατάξεις καλύπτουν ματαιώσεις ως το τέλος Σεπτεμβρίου και Οκτωβρίου αντιστοίχως.

Η Κομισιόν συν τοις άλλοις συστήνει 12μηνα vouchers, τη δυνατότητα μεταβίβασης τους σε άλλο πρόσωπο, ακόμα και την προσφορά μεγαλύτερης αξίας από το αρχικό ποσό για να γίνουν πιο ελκυστικά. Όσον αφορά στο επιχείρημα των κυβερνήσεων περί έλλειψης ρευστότητας αυτών των φορέων, οι Βρυξέλλες “έδειξαν” ´προς τα διαθέσιμα ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά “εργαλεία” αλλά και την χαλάρωση των κανόνων περί κρατικών εγγυήσεων/ενισχύσεων.

ΣΧΕΤΙΚΑ