Προβληματισμός για τον συνωστισμό στο αεροδρόμιο της Αθήνας

Η διαδικασία ελέγχου από μονάδα του ΕΟΔΥ στο «Ελ. Βενιζέλος» / Eurokinissi

Φαινόμενα συνωστισμού έχουν αρχίσει να παρατηρούνται στο αεροδρόμιο της Αθήνας τις τελευταίες ημέρες λόγω της σταδιακής αύξησης της επιβατικής κίνησης, δεδομένου ότι έως τις 15 Ιουνίου οι ταξιδιώτες που φτάνουν στην Ελλάδα υποβάλλονται υποχρεωτικά σε μοριακό τεστ ανίχνευσης του Covid – 19.

Όπως αναφέρουν στο economistas καλά πληροφορημένες πηγές, οι χώροι στους οποίους τα κλιμάκια του ΕΟΔΥ ελέγχουν τους επιβάτες που φτάνουν στην Αθήνα είναι περιορισμένοι, με αποτέλεσμα να υπάρχει συχνά συγχρωτισμός με ό,τι αυτό συνεπάγεται για το ενδεχόμενο μετάδοσης του κορωνοϊού.

Το φαινόμενο είναι έντονο στην περίπτωση που περισσότερα από δύο αεροσκάφη προσγειωθούν στο «Ελευθέριος Βενιζέλος» την ίδια ώρα, καθώς τα κλιμάκια του ΕΟΔΥ πρέπει να εξετάσουν εκατοντάδες επιβάτες.

Στην περίπτωση αυτή, σε συνδυασμό με το συχνό φαινόμενο της έλλειψης δωματίων καραντίνας, οι επιβάτες είναι υποχρεωμένοι να περιμένουν για μεγάλο χρονικό διάστημα στο αεροδρόμιο ή και εντός των αεροσκαφών, το οποίο ενδέχεται να φτάσει έως και τις δύο ώρες μέχρι να ολοκληρωθεί η διαδικασία ελέγχου.

Σύμφωνα με πληροφορίες, για την επίσπευση της διαδικασίας τα κλιμάκια του ΕΟΔΥ δεν ελέγχουν όσους επιβάτες έχουν υποβληθεί σε μοριακό έλεγχο (PCR) 48 ώρες πριν από το ταξίδι τους στην Αθήνα και είναι αρνητικοί στον ιό.

Πηγές που συμμετέχουν στην προετοιμασία για την επανεκκίνηση των πτήσεων τονίζουν ότι το μέτρο αυτό θα μπορούσε να αποδειχθεί ιδιαίτερα χρήσιμο ενόψει της άρσης των περιορισμών για τα αεροπορικά δρομολόγια, αναφέροντας ως θετικό παράδειγμα την περίπτωση της Κύπρου.

Οι αρχές της Κυπριακής Δημοκρατίας επιτρέπουν την είσοδο στη χώρα σε ταξιδιώτες οι οποίοι έχουν υποβληθεί σε μοριακό τεστ πριν ταξιδέψουν στη Λάρνακα, ενώ δίνουν τη δυνατότητα σε υπηκόους 22 χώρων που έχουν θετικά επιδημιολογικά δεδομένα να εξεταστούν κατά την άφιξή τους στο αεροδρόμιο με κόστος 60 ευρώ.

Από την πρώτη Ιουλίου θα ξεκινήσει η σταδιακή άρση των ταξιδιωτικών περιορισμών για τις αφίξεις επιβατών στα ελληνικά αεροδρόμια από χώρες εκτός ΕΕ, μετά και από τη σχετική σύσταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προς τα κράτη μέλη της συνθήκης Σένγκεν.

Η Κομισιόν καλεί τα κράτη μέλη να υιοθετήσουν μία κοινή προσέγγιση αναφορικά με τις πτήσεις από τρίτες χώρες με κριτήριο τα επιδημιολογικά δεδομένα, λαμβάνοντας υπόψη τα στοιχεία του Ευρωπαϊκού Κέντρου Πρόληψης και Ελέγχου Νόσων (ECDC) και του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (ΠΟΥ).

Όπως δήλωσε η επίτροπος Εσωτερικών Υποθέσεων, Ίλβα Γιούανσον, «μετά την άρση όλων των ελέγχων στα εσωτερικά σύνορα εντός της Ένωσης, προτείνουμε μια σαφή και ευέλικτη προσέγγιση για την άρση των περιορισμών στα ταξίδια προς την ΕΕ, αρχής γενομένης από την πρώτη Ιουλίου».

Πρόσθεσε ότι «ενώ πρέπει να παραμείνουμε προσεκτικοί, είναι ώρα να γίνουν συγκεκριμένες προετοιμασίες για την άρση των περιορισμών με χώρες όπου επικρατεί παρόμοια υγειονομική κατάσταση με την ΕΕ και για την επανέναρξη της χορήγησης θεωρήσεων».

Δεν αποκλείεται, σύμφωνα με πληροφορίες, να διατηρηθούν τα περιοριστικά μέτρα που ισχύουν τώρα με τον καθολικό έλεγχο όλων των ταξιδιωτών και την επιβολή καραντίνας και μετά την πρώτη Ιουλίου, για αφίξεις από χώρες με μεγάλο αριθμό κρουσμάτων όπως οι ΗΠΑ.

Παράλληλα με την χαλάρωση των περιορισμών, από την πρώτη Ιουλίου o Ευρωπαϊκός Οργανισμός για την Ασφάλεια της Αεροπορίας (EASA) θα ξεκινήσει ένα πιλοτικό πρόγραμμα με τη συμμετοχή εταιρειών αεροδρομίων και αεροπορικών εταιρειών.

Οι εταιρείες που έχουν συμφωνήσει να συμμετάσχουν στο πρόγραμμα θα παρέχουν πληροφορίες για την εφαρμογή των μέτρων ασφαλείας που προβλέπονται από το πρωτόκολλο του EASA για τα αεροπορικά ταξίδια.

Μεταξύ άλλων θα πρέπει να υποβάλλουν εβδομαδιαίες εκθέσεις στον EASA και στον ECDC με τα δεδομένα που συγκεντρώνουν προκειμένου να βελτιώνεται η αποτελεσματικότητα των μέτρων, ενώ θα προτείνουν τις βέλτιστες λύσεις για την υλοποίηση των πρωτοκόλλων ασφαλείας αναφέροντας παράλληλα και πιθανά προβλήματα.

Από ελληνικής πλευράς στο πρόγραμμα συμμετέχει η Aegean και οι εταιρείες Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ) και Fraport Greece, οι οποίες έχουν την ευθύνη για τη λειτουργία του «Ελευθέριος Βενιζέλος» και των 14 περιφερειακών αεροδρομίων αντίστοιχα.

Έως τώρα έχουν δηλώσει συμμετοχή 17 εταιρείες αεροδρομίων και οκτώ αεροπορικές εταιρείες. Μεταξύ αυτών είναι η easyJet, η ισπανική Iberia, η TUI Airways και η Wizz Air. Στο πρόγραμμα συμμετέχουν, ορισμένα από τα μεγαλύτερα αεροδρόμια της Ευρώπης, όπως η Ρώμη, το Μόναχο, τα αεροδρόμια Orly και Charles De Gaulle στο Παρίσι, το Schiphol στο Άμστερνταμ, η Βιέννη, σχεδόν το σύνολο των αεροδρομίων στη Ισπανία και οι αερολιμένες που ελέγχει ο όμιλος Fraport AG.

ΣΧΕΤΙΚΑ