Τα σχέδια για την επέκταση του Μετρό στα δυτικά και νότια προάστια

Shutterstock

Σχέδια για την μελλοντική επέκταση του μετρό στα δυτικά και νότια προάστια της Αθήνας έχει ξεκινήσει να επεξεργάζεται η Αττικό Μετρό.

Όπως αναφέρουν στελέχη της εταιρείας, τα σχέδια που παρουσιάζουν τη μεγαλύτερη ωριμότητα αφορούν στην επέκταση της γραμμής 2 από την Ανθούπολη προς το Ίλιον την κατασκευή τριών νέων σταθμών.

Οι ίδιες πηγές τονίζουν ότι για την επέκταση της γραμμής 2 στη βορειοδυτική Αττική η Αττικό Μετρό έχει ήδη ολοκληρώσει την εκπόνηση συγκοινωνιακών, τοπογραφικών και γεωλογικών μελετών.

Σύμφωνα με το επικρατέστερο σενάριο, η γραμμή 2 θα επεκταθεί κατά περίπου 4 χιλιόμετρα από την Ανθούπολη με την κατασκευή τριών νέων σταθμών.

Πρόκειται για τους σταθμούς Παλατιανή, στη συμβολή των λεωφόρων Θηβών και Ανδρέα Παπανδρέου, Ίλιον και τον σταθμό του Αγίου Νικολάου ο οποίος θα κατασκευαστεί επί της ομώνυμης λεωφόρου. Το κόστος για την επέκταση της γραμμής 2 υπολογίζεται σε περίπου 350 εκατομμύρια ευρώ.

Η μεγάλη πρόκληση για την υλοποίηση του έργου αφορά στην κατάσταση του υπεδάφους. Στην περιοχή υπάρχουν στοές που εξαπλώνονται σε απόσταση χιλιομέτρων, δεδομένου ότι έως και τα τέλη της δεκαετίας του 1950 λειτουργούσαν εκεί λιγνιτωρυχεία.

Αυτός άλλωστε ήταν και ο βασικός λόγος που στην Ανθούπολη σημειώθηκαν εκτεταμένες καταστροφές στο σεισμό του 1999 με πολλά κτήρια να κρίνονται κατεδαφιστέα.

Για να ξεπεράσουν τα προβλήματα με το υπέδαφος, οι μηχανικοί της Αττικό Μετρό επεξεργάζονται εναλλακτικές χαράξεις προκειμένου να παρακάμψουν τα επικίνδυνα σημεία.

Η Αττικό Μετρό εξετάζει σοβαρά και το ενδεχόμενο επέκτασης της γραμμής 2 προς τη Γλυφάδα και για το λόγο αυτό έχει ξεκινήσει η εκπόνηση των απαραίτητων συγκοινωνιακών μελετών και μελετών βιωσιμότητας.

Ένα από τα σενάρια που εξετάζονται προβλέπει την κατασκευή τριών νέων σταθμών από οι οποίοι θα συνδέουν τη Γλυφάδα με το νότιο τερματικό σταθμό της γραμμής 2 στο Ελληνικό.

Σύμφωνα με πληροφορίες, δύο από τους τρεις νέους σταθμούς θα κατασκευαστούν επί της λεωφόρου Βουλιαγμένης, ενώ το τέρμα της γραμμής θα βρίσκεται στην πλατεία Γλυφάδας (πλατεία Αγίου Κωνσταντίνου).

Στελέχη της Αττικό Μετρό τονίζουν ότι τα τελευταία έτη η εταιρεία εξετάζει το ενδεχόμενο να κατασκευαστεί ένας επιπλέον σταθμός στην περιοχή της Άνω Γλυφάδας, καθώς ότι έχουν υποβληθεί αρκετά αιτήματα για το έργο αυτό.

Ωστόσο, η κατασκευή σταθμού στην περιοχή παρουσιάζει πολλές τεχνικές δυσκολίες δεδομένου ότι οι εκσκαφές για την κατασκευή των σηράγγων θα πρέπει να γίνουν κάτω από σπίτια και όχι κάτω από τη λεωφόρο Βουλιαγμένης.

Ένα ακόμα έργο υπό εξέταση είναι η επέκταση του μετρό έως την Καλλιθέα και συγκεκριμένα έως το ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Για το έργο αυτό η Αττικό Μετρό επεξεργάζεται δύο σενάρια.

Τα πρώτο προβλέπει την επέκταση της γραμμής 1 των ΗΣΑΠ από το σταθμό Πετράλωνα ή από το Θησείο, με χάραξη μέσα από την Καλλιθέα έως το Σταύρος Νιάρχος, είτε μέσω της λεωφόρου Αμφιθέας, είτε μέσω της λεωφόρου Θησέως.

Η εναλλακτική επιλογή προβλέπει την επέκταση της γραμμής 4 προς την Καλλιθέα από το σταθμό της Ακαδημίας, ο οποίος αναμένεται να κατασκευαστεί επί της αφετηρίας των λεωφορείων στην ομώνυμη οδό στο πλαίσιο της πρώτης φάσης της νέας γραμμής 4.

Εξελίξεις αναμένονται τις επόμενες εβδομάδες σε ό,τι αφορά το διαγωνισμό για τη γραμμή 4 του μετρό, η οποία με προϋπολογισμό 1,8 δισ. ευρώ θα αποτελέσει το μεγαλύτερο δημόσιο έργο της επόμενης δεκαετίας.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η κοινοπραξία της οποίας ηγείται η ΑΚΤΩΡ (ΑΚΤΩΡ – Ansaldo – Hitachi Rail Italy) απέσυρε την αίτηση ακύρωσης που είχε υποβάλει στο ΣτΕ με την οποία ζητούσε την ακύρωση της αξιολόγησης του τεχνικού φακέλου του έτερου διεκδικητή του έργου (ΑΒΑΞ – Ghella – Alstom Transport).

Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι το ίδιο αναμένεται να πράξει και η κοινοπραξία της ΑΒΑΞ. Στην περίπτωση που τα δύο σχήματα αποσύρουν τις προσφυγές τους τότε η διαγωνιστική διαδικασία θα περάσει στην επόμενη φάση, με την αποσφράγιση των οικονομικών προσφορών.

Ο διαγωνισμός για την πρώτη φάση της γραμμής 4 του μετρό της Αθήνας ξεκίνησε το καλοκαίρι του 2017 και εξελίσσεται με μεγάλες καθυστερήσεις.

Ενδεικτικό του χρόνου που απαιτείται για το σχεδιασμό, τη δημοπράτηση και την κατασκευή έργων μετρό είναι το γεγονός ότι η Αττικό Μετρό ξεκίνησε την εκπόνηση σχεδίων για τη γραμμή 4 το 1998.

ΣΧΕΤΙΚΑ