Επενδύσεις άνω των 300 εκατ. για υδροπλάνα

Φωτο: Shutterstock

Σε εξέλιξη βρίσκεται η αδειοδότηση δεκάδων υδατοδρόμιων σε όλη την Ελλάδα δημιουργώντας ισχυρές προσδοκίες ότι περισσότερα από 20 υδατοδρόμια σε Ιόνιο, Κυκλάδες και Δωδεκάνησα μπορεί να είναι λειτουργικά το καλοκαίρι του 2019. Έτσι θα ξεκινήσουν ξανά εμπορικές πτήσεις υδροπλάνων, δέκα έτη μετά την άδοξη κατάρρευση του αρχικού εγχειρήματος λόγω γραφειοκρατικών προβλημάτων

Η επαναφορά των υδροπλάνων θα έχει σημαντικά οφέλη, δεδομένου πως θα ανοίξει το δρόμο για την προσέλκυση ιδιωτικών επενδύσεων που θα υπερβούν τα 300 εκατομμύρια ευρώ. Τα δρομολόγια υδροπλάνων αναμένεται επίσης να τονώσουν ακόμα περισσότερο τις προοπτικές του τουρισμού, να ενισχύσουν τα έσοδα των ΟΤΑ και να σταματήσουν τον αποκλεισμό ορισμένων νησιωτικών περιοχών.

Έως τώρα, έχουν αδειοδοτηθεί τρία υδατοδρόμια στη Δυτική Ελλάδα, στην Κέρκυρα, τους Παξούς και την Πάτρα. Σε εξέλιξη βρίσκεται από την Περιφέρεια Ιονίων Νήσων, η διαδικασία αδειοδότησης άλλων πέντε υδατοδρομίων στην Κεφαλονιά, την Ιθάκη, τη Λευκάδα, το Μεγανήσι και τη Ζάκυνθο.

Για τη διαδικασία αδειοδότησης, η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων συνεργάζεται με την εταιρεία Ελληνικά Υδατοδρόμια, μία από τις δύο ιδιωτικές εταιρείες που έχουν ιδρυθεί στην Ελλάδα για το σκοπό αυτό. Την αδειοδότηση του υδατοδρομίου Ζακύνθου έχει αναλάβει το Λιμενικό Ταμείο Ζακύνθου μαζί με την Περιφέρεια.

Πηγές που παρακολουθούν τη διαδικασία, τονίζουν πως η δημιουργία δικτύου οκτώ υδατοδρομίων στο Ιόνιο, θα κάνει το εγχείρημα των υδροπλάνων οικονομικά βιώσιμο, ενώ προσθέτουν πως ήδη υπάρχει διεθνές επενδυτικό ενδιαφέρον.

Έντονη κινητικότητα σε ό,τι αφορά την αδειοδότηση και λειτουργία υδατοδρομίων παρατηρείται και στο Νότιο Αιγαίο.

Η περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου έχει προχωρήσει από τις αρχές Σεπτεμβρίου στην προκήρυξη διαγωνισμού, αξίας 490.000 ευρώ δίχως ΦΠΑ, για την αδειοδότηση 11 υδατοδρομίων στα Δωδεκάνησα και 9 στις Κυκλάδες.

Για την ολοκλήρωση της διαδικασίας αναμένεται να συνεργαστούν οι δύο ιδιωτικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, η Ελληνικά Υδατοδρόμια, με βασικό μέτοχο την Άκτωρ Facility Management, θυγατρική του ομίλου Ελλάκτωρ και η Hellenic Seaplanes. Το πλάνο ανάπτυξης της τελευταίας έχει δεσμευθεί πως θα στηρίξει με το ποσό των 250 εκατομμυρίων ευρώ για την ανάπτυξη δικτύου υδατοδρομίων και την αγορά υδροπλάνων, η Petrichor Capital Partners, με έδρα το Λονδίνο που ειδικεύεται στην παροχή οικονομικών και επενδυτικών υπηρεσιών.

Εκτός από τα 20 υδατοδρόμια η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου έχει αναθέσει στις δύο εταιρείες την αδειοδότηση 8 ακόμα υδατοδρομίων στη Σύρο, τη Νάξο, την Πάρο, την Αμοργό, τη Μήλο, την Κάλυμνο, τους Λειψούς και τη Λέρο.

Στην προκήρυξη διαγωνισμού προχώρησε πριν από λίγες ημέρες και ο Οργανισμός Λιμένος Εύβοιας, για την αδειοδότηση υδατοδρομίων σε Χαλκίδα, Κάρυστο, Κύμη, Ερέτρια και Αλιβέρι.

Σε σύντομο χρονικό διάστημα η Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου αναμένεται να ξεκινήσει τη δική της διαγωνιστική διαδικασία προκειμένου να γίνει το πρώτο βήμα για τη λειτουργία 10 υδατοδρομίων.

Για να ξεκινήσουν πτήσεις τα υδροπλάνα απαιτείται η έκδοση σειράς ΚΥΑ που θα λειτουργούν ερμηνευτικά στον νόμο 4568/2018, ο οποίος ψηφίστηκε με μεγάλη καθυστέρηση τον περασμένο Οκτώβριο και διέπει τη λειτουργία υδατοδρομίων.

Για παράδειγμα, με κοινή απόφαση των υπουργών Υποδομών, Ναυτιλίας και Εσωτερικών, ορίζονται τα μέλη της Επιτροπής Υδατοδρομίων που θα εποπτεύουν τη λειτουργία τους. Σε αυτή θα μετέχουν στελέχη της ΥΠΑ, της Αστυνομίας και του υπουργείου Ναυτιλίας. Μία ακόμα σημαντική ΚΥΑ, αφορά στην τροφοδότηση των υδροπλάνων με καύσιμα.

Πηγές με γνώση του κλάδου τονίζουν πως τυχόν καθυστερήσεις στην έκδοση των αποφάσεων αυτών, μπορεί να τινάξει στον αέρα όλη την πρόοδο που έχει σημειωθεί έως τώρα. Οι άδειες λειτουργίας των υδατοδρομίων ανήκουν στα λιμενικά ταμεία με τις περιφέρειες να επωμίζονται το κόστος κατασκευής.

Τα κατά τόπους λιμενικά ταμεία, τα οποία ανήκουν στους Δήμους, διενεργούν διαγωνισμό μετά την αδειοδότηση του υδατοδρομίου για την εκμετάλλευσή τους από ιδιωτικές εταιρείες, οι οποίες εκτός από το ετήσιο μίσθωμα θα καταβάλλουν και ποσοστό επί του τζίρου, το οποίο μπορεί να ανέρχεται έως και 6%.

Η πρώτη προσπάθεια λειτουργίας υδροπλάνων ξεκίνησε το 2005, με το νόμο 3333. Το εγχείρημα κατέληξε σε παταγώδη αποτυχία τρία έτη αργότερα, καθώς ουδέποτε εκδόθηκαν οι απαραίτητες ερμηνευτικές διατάξεις του νόμου, με αποτέλεσμα οι εταιρείες υδροπλάνων να διακόψουν τη λειτουργία τους. Η αρνητική εμπειρία του παρελθόντος ενίσχυσε σημαντικά την κακή φήμη που συνοδεύει την Ελλάδα αναφορικά με την προσέλκυση επενδύσεων.

ΣΧΕΤΙΚΑ