fbpxΑποζημίωση 68,6 εκατ. σε ΟΑΣΑ και ΟΑΣΘ για κοινωνική πολιτική | Economistas.gr
Skip to main content

Αποζημίωση 68,6 εκατ. σε ΟΑΣΑ και ΟΑΣΘ για κοινωνική πολιτική

Αποζημίωση 68,6 εκατ. σε ΟΑΣΑ και ΟΑΣΘ για κοινωνική πολιτική
Φωτογραφία: Eurokinissi

Αποζημίωση ύψους 68,6 εκατομμυρίων ευρώ θα καταβάλει το υπουργείο Υποδομών στον ΟΑΣΑ και τον ΟΑΣΘ, για την κάλυψη μέρους του κόστους που είχαν οι δύο οργανισμοί το 2020 από τις μετακινήσεις πολιτών, οι οποίοι δικαιούνται να χρησιμοποιούν τα μέσα μεταφοράς δωρεάν ή με μειωμένο εισιτήριο. 

Από το σύνολο της αποζημίωσης, στην οποία δεν περιλαμβάνεται ο ΦΠΑ, ο ΟΑΣΑ θα εισπράξει 55,4 εκατομμύρια ευρώ και ο ΟΑΣΘ 13,2 εκατομμύρια ευρώ. 

Η καταβολή της αποζημίωσης στους συγκοινωνιακούς φορείς για τις μετακινήσεις ανέργων, φοιτητών, στρατιωτικών, πολυτέκνων και ΑμεΑ, προβλέπεται στο φορολογικό νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών το οποίο ψηφίστηκε τον περασμένο Ιούλιο. 

Τί ίσχυε στο παρελθόν

Όπως αναφέρουν πηγές που γνωρίζουν καλά το θέμα, η πληρωμή του συνόλου της αποζημίωσης από ένα υπουργείο αποτελεί σημαντική αλλαγή σε σχέση με ό,τι ίσχυε τα προηγούμενα έτη. 

Κατά τις ίδιες πηγές, οι συγκοινωνιακοί φορείς έπρεπε στο παρελθόν να υποβάλουν ξεχωριστά αιτήματα στα υπουργεία Εργασίας, Παιδείας και Άμυνας προκειμένου να αποζημιωθούν, τα οποία με τη σειρά τους έπρεπε να εκδώσουν αποφάσεις με την έγκριση του υπουργείου Οικονομικών. 

Στις περισσότερες περιπτώσεις τα αιτήματα έπεφταν στο κενό και η αποζημίωση των οργανισμών αστικών συγκοινωνιών – κυρίως του ΟΑΣΑ που διεκδικούσε δεκάδες εκατομμύρια κάθε χρόνο από τα υπουργεία – γινόταν συνήθως με καθυστέρηση μέσω έκτακτης επιχορήγησης. 

Είναι ενδεικτικό ότι από τα περίπου 75 εκατομμύρια ευρώ που ζήτησε ο ΟΑΣΑ ως αποζημίωση το 2019, έλαβε μόλις 12 εκατομμύρια ευρώ από τα υπουργεία ενώ άλλα επιπλέον 40 εκατομμύρια ευρώ δόθηκαν στον οργανισμό ως έκτακτη επιχορήγηση.   

Προβλήματα σημειώθηκαν και με την καταβολή αποζημίωσης ύψους περίπου 40 εκατομμυρίων ευρώ στον ΟΑΣΑ για το 2018. Ο οργανισμός μάλιστα προσέφυγε στη δικαιοσύνη με αίτηση ασφαλιστικών μέτρων κατά του υπουργείου Εργασίας, την οποία κέρδισε, προκειμένου να εισπράξει 32 εκατομμύρια ευρώ που είχαν παραμείνει σε εκκρεμότητα. 

Ο νέος τρόπος αποζημίωσης

Με την ψήφιση του νέου νόμου οι συγκοινωνιακοί φορείς αποζημιώνονται απρόσκοπτα με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τον οικονομικό τους προγραμματισμό. 

Ο νόμος που τέθηκε σε ισχύ το περασμένο καλοκαίρι, προβλέπει ότι η αποζημίωση η οποία χορηγείται ετησίως και αφορά το επόμενο οικονομικό έτος, διαμορφώνεται έπειτα από την αποστολή στο υπουργείο Υποδομών απολογιστικών στοιχείων μετακινήσεων του προηγούμενου έτους από τους συγκοινωνιακούς φορείς.  

Το ύψος της αποζημίωσης καθορίζεται με κοινή απόφαση των υπουργών Οικονομικών και Υποδομών που εκδίδεται μέχρι τις 15 Σεπτεμβρίου κάθε έτους και αποτελεί σύμβαση ετήσιας διάρκειας μεταξύ του Δημοσίου και του αρμόδιου φορέα παροχής συγκοινωνιακού έργου. 

Με τις νέες διατάξεις τερματίζεται η διαμάχη αρκετών ετών μεταξύ των συγκοινωνιακών φορέων και αρκετών υπουργείων η οποία αφορούσε στο κόστος της κοινωνικής πολιτικής στα μέσα μεταφοράς. 
Σύμφωνα με πληροφορίες, η κοινωνική πολιτική για τις μετακινήσεις ορισμένων κατηγοριών πολιτών με μηδενικό ή μειωμένο κόμιστρο κόστισε περίπου 150 εκατομμύρια ευρώ στον ΟΑΣΑ το 2019. 

Εξορθολογισμός της κοινωνικής πολιτικής

Μάλιστα εδώ και αρκετούς μήνες έχουν ξεκινήσει συζητήσεις μεταξύ των αρμόδιων υπουργείων για τον εξορθολογισμό της κοινωνικής πολιτικής, δεδομένου ότι είχαν εντοπιστεί ενδείξεις στρεβλώσεων κυρίως σε ό,τι αφορά τους ανέργους οι οποίοι δικαιούνται δωρεάν μετακινήσεις. 

Πριν από λίγες ημέρες με απόφαση των υπουργών Οικονομικών, Εργασίας και Υποδομών, καθορίστηκε ότι μόνο οι άνεργοι που είναι μόνιμοι κάτοικοι Αττικής και Θεσσαλονίκης μπορούν να μετακινούνται δωρεάν με τα μέσα μεταφοράς αρμοδιότητας του ΟΑΣΑ και του ΟΑΣΘ αντίστοιχα. 

Για την εφαρμογή του νέου μέτρου η Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση Κοινωνικής Ασφάλισης (ΗΔΙΚΑ), μαζί με τις κάρτες ανέργων για δωρεάν μετακινήσεις στα μέσα μεταφοράς εκδίδει και πιστοποίηση μόνιμης κατοικίας. 
 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Διαγωνισμός μαμούθ για 1.000 λεωφορεία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
Διαγωνισμός μαμούθ για 1.000 λεωφορεία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
Τη διενέργεια μεγάλου διεθνούς διαγωνισμού για την προμήθεια έως και 1.000 λεωφορείων για την ενίσχυση των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, εξετάζει το υπουργείο Υποδομών.
Διαγωνισμός μαμούθ για 1.000 λεωφορεία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
Αποσύρεται η ΣΤΑΣΥ από έργο 2 δισ. στο Τελ Αβίβ
Αποσύρεται η ΣΤΑΣΥ από έργο 2 δισ. στο Τελ Αβίβ
Η ΣΤΑΣΥ συμμετείχε σε κοινοπρακτικό σχήμα που διεκδικεί το έργο ύψους 2 δισ. ευρώ μαζί με δύο από τις μεγαλύτερες ισραηλινές εταιρείες. Οι λόγοι που οδήγησαν το υπερταμείο στην απόφαση για την απόσυρση από τον διαγωνισμό.
Αποσύρεται η ΣΤΑΣΥ από έργο 2 δισ. στο Τελ Αβίβ
Από το «κόσκινο» του Υπερταμείου οι διοικήσεις των αστικών συγκοινωνιών
Από το «κόσκινο» του Υπερταμείου οι διοικήσεις των αστικών συγκοινωνιών
Ξεκίνησε η αξιολόγηση των Διοικητικών Συμβουλίων των αστικών συγκοινωνιών από το Υπερταμείο. Με την έγκριση της κυβέρνησης τα νέα στελέχη που θα τοποθετηθούν. Μέχρι ποιο ποσό μπορεί να φτάνουν οι αποδοχές τους.
Από το «κόσκινο» του Υπερταμείου οι διοικήσεις των αστικών συγκοινωνιών
Με 203 ΚΤΕΛ ενισχύονται οι αστικές συγκοινωνίες για αποφυγή συγχρωτισμού
Με 203 ΚΤΕΛ ενισχύονται οι αστικές συγκοινωνίες για αποφυγή συγχρωτισμού
Από τέλος Οκτωβρίου 203 ΚΤΕΛ στις γραμμές του ΟΑΣΑ για περιορισμό των φαινομένων συγχρωτισμού. Η συχνότητα σε ποσοστό περίπου 20% των δρομολογίων αναμένεται να πέσει σε λιγότερο από 10 λεπτά.
Με 203 ΚΤΕΛ ενισχύονται οι αστικές συγκοινωνίες για αποφυγή συγχρωτισμού