Ζημιά 500 εκατ. ευρώ στο ΑΕΠ από τους νέους περιορισμούς στο λιανεμπόριο!

Φωτογραφία: Eurokinissi

Η «έκρηξη» των κρουσμάτων τις προηγούμενες ημέρες, ειδικά στην Αττική, έβαλε τέλος στην περίοδο- σύντομη κατά γενική ομολογία- του «ανοικτού» εμπορίου και τα στοιχεία που φτάνουν σε καθημερινή βάση στις αρμόδιες υπηρεσίες, κάθε άλλο παρά καθησυχάζουν το οικονομικό επιτελείο, που πόνταρε σε ομαλοποίηση της κατάστασης στην αγορά από το Φεβρουάριο.

«Οι πολίτες πρέπει να αντιληφθούν ότι απαιτείται προσοχή και εγρήγορση» σημειώνουν χαρακτηριστικά αρμόδιες πηγές, αποκαλύπτοντας ότι η επιστροφή στο click away και μόνο κατ’ εξαίρεση στο click inside, «αφαιρεί» από το ΑΕΠ άλλα 500 εκατ. ευρώ σε μηνιαία βάση! Το νούμερο είναι εντυπωσιακό, αν λάβει κανείς υπόψιν ότι δεν πρόκειται για καθολική εφαρμογή του μέτρου σε όλη την Επικράτεια, κρούοντας έτσι τον κώδωνα του κινδύνου για ακόμα μεγαλύτερη ζημιά, αν οδηγηθούμε σε ένα τρίτο lockdown. «Τα λεφτά δεν είναι ατελείωτα» σημειώνει άλλη πηγή, δείχνοντας παράλληλα την άλλη πλευρά του ίδιου νομίσματος, δηλαδή την ανάγκη αύξησης και παράτασης των μέτρων στήριξης, για όσο επιχειρήσεις και νοικοκυριά «αιμορραγούν».

Τουρισμός, εστίαση και λιανεμπόριο, αποτελούν τρεις από το βασικούς πυλώνες του ΑΕΠ και είναι προφανές ότι τα πλήγματα σε αυτούς τους κλάδους έχουν δραματικό αντίκτυπο στο σύνολο της οικονομίας. Ο τουρισμός «μετρά» απώλειες εισπράξεων γύρω στα 13 δισ. ευρώ, η εστίαση έχει παγιδευθεί στη δίνη του κορωνοϊού, ενώ το λιανεμπόριο με το «άνοιξε- κλείσε» κλυδωνίζεται επικίνδυνα.

Οι απώλειες τζίρου στο περσινό 9μηνο, δηλαδή χωρίς να έχει καταγραφεί ακόμα η πλήρης ζημιά της δίμηνης καραντίνας Νοεμβρίου- Δεκεμβρίου, για το χονδρεμπόριο και το λιανικό εμπόριο είναι της τάξης των 7,8 δισ. ευρώ και ειδικά οι μικρότερες επιχειρήσεις δυσκολεύονται να απορροφήσουν τους κραδασμούς. Σημειωτέον ότι το 2019, ο τζίρος χονδρικού- λιανικού εμπορίου ήταν της τάξης των 19,4 δισ ευρώ, δηλαδή λίγο υψηλότερα από τον Τουρισμό, με τον κλάδο να συνεισφέρει στο 12,25% του ΑΕΠ, καθιστώντας σαφές γιατί «καίγεται» το οικονομικό επιτελείο.

Οι ίδιοι οι κλαδικοί φορείς του εμπορίου σημειώνουν, μάλιστα, ότι η εικόνα που αποτυπώνεται στις μετρήσεις της ΕΛΣΤΑΤ δεν είναι απολύτως κατατοπιστική του τι ακριβώς συμβαίνει στο χώρο του εμπορίου, καθώς η μεθοδολογία για την κατάρτιση του δείκτη λιανικών πωλήσεων στηρίζεται σε δείγμα (δεν είναι δηλαδή προϊόν απογραφής), το οποίο μάλιστα αφορά αποκλειστικά επιχειρήσεις σχετικά μεγάλου μεγέθους, με ετήσιο κύκλο εργασιών τουλάχιστον 140.000 ευρώ. Ως εκ τούτου, από το δείγμα απουσιάζουν οι “micro” εμπορικές επιχειρήσεις, οι οποίες αποτελούν και τη συντριπτική πλειονότητα των επιχειρήσεων του κλάδου.

ΣΧΕΤΙΚΑ