Αλλάζουν όλα στον ΕΦΚΑ

Μπορεί το stock των εκκρεμών συντάξεων να εκκαθαρίζεται με μεγαλύτερη ταχύτητα, αυτό δεν σημαίνει, όμως, ότι λύνονται όλα τα προβλήματα του ΕΦΚΑ.

Οι... έφοδοι του Κ. Χατζηδάκη σε διάφορα υποκαταστήματα, η ανάδειξη των τρομακτικών ελλείψεων σε έμψυχο δυναμικό και υλικοτεχνική υποδομή, η έως τώρα αδυναμία ανταπόκρισης του Οργανισμού ακόμα και σε στοιχειώδεις υπηρεσίες προς τους πολίτες όπως η ενημέρωση τους, ήταν ουσιαστικά ο προάγγελος των σαρωτικών αλλαγών που φέρνει το νομοσχέδιο, το οποίο παρουσιάζεται σήμερα στο Υπουργικό Συμβούλιο.

Κοινή είναι η διαπίστωση ότι η ενοποίηση των Ασφαλιστικών Ταμείων υπό την “ομπρέλα” του ΕΦΚΑ, ήταν επιβεβλημένη και αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες μεταρρυθμίσεις, η οποία θα έπρεπε να γίνει ακόμα κι αν δεν την επέβαλαν ουσιαστικά οι Θεσμοί. Το πρόβλημα είναι ότι αυτή η ενοποίηση έγινε στο πόδι- με ευθύνη και των δανειστών- με αποτέλεσμα τη δυσλειτουργία των υπηρεσιών, που υποτίθεται ότι συνενώθηκαν αλλά συνεχίζουν ακόμα και τώρα να λειτουργούν ως ξεχωριστές οντότητες. Το... ανέκδοτο με τις περιπτώσεις διαδοχικής ασφάλισης, που οι υπηρεσίες των Ταμείων δεν μπορούσαν να επικοινωνήσουν μέσω ηλεκτρονικών συστημάτων αλλά έπρεπε να γίνει... αλληλογραφία, είναι πραγματικό και απολύτως χαρακτηριστικό της κατάστασης.

Το βασικό στοιχείο του νομοσχεδίου είναι ότι ο ΕΦΚΑ γίνεται πιο ευέλικτος, αποκτά άλλη διάρθρωση υπηρεσιών- δηλαδή Οργανόγραμμα- ενώ οι αποφάσεις, θεωρητικά πάντα, θα λαμβάνονται με κριτήρια ιδιωτικοοικονομικά. Προφανές είναι, βέβαια, ότι δεν μιλάμε για μια... ΔΕΚΟ που γίνεται Ανώνυμη Εταιρία, αλλά για το σκληρό πυρήνα του Δημοσίου, με δαιδαλώδη διάρθρωση, με ό,τι σημαίνει αυτό για το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα.

Ένα από τα “κλειδιά” γι’ αυτήν τη μετεξέλιξη του ΕΦΚΑ, είναι η δυνατότητα στελέχωσης του με άτομα από τον ιδιωτικό τομέα. Συγκεκριμένα, θα είναι δυνατή η ανοικτή προκήρυξη θέσεων Γενικών Διευθυντών και Διευθυντών, με 3ετείς συμβάσεις και ποσοτικούς/ ποιοτικούς στόχους, έτσι ώστε- σύμφωνα με το σκεπτικό του υπουργείου Εργασίας- το έργο του Οργανισμού να προχωρά με μεγαλύτερη ταχύτητα και αποτελεσματικότητα. Από το υπουργείο Εργασίας ξεκαθαρίζουν αφενός ότι οι θέσεις αυτές δεν θα είναι “ανοικτές” μόνο στον ιδιωτικό τομέα αλλά και σε στελέχη του Δημοσίου που υπηρετούν σε άλλες θέσεις, αφετέρου ότι δεν υπάρχει θέμα συνταγματικότητας των επίμαχων διατάξεων.

Το νομοσχέδιο θα ψηφιστεί τον Ιανουάριο και οι πρώτες προκηρύξεις θα γίνουν εντός του 2022, δηλαδή χωρίς καθυστέρηση, ενώ παράλληλα θα “τρέχουν” και οι υπόλοιπες αλλαγές, όπως η ευελιξία στις μετακινήσεις του στελεχιακού δυναμικού από και προς άλλες υπηρεσίες του Δημοσίου, η ευελιξία στο σύστημα προμηθειών.

Όσον αφορά στις εκκρεμείς κύριες συντάξεις, παραμένουν το μεγάλο στοίχημα του Κ. Χατζηδάκη αλλά και της κυβέρνησης συνολικά, αφού σε μια ακόμα Έκθεση Αξιολόγησης συμπεριλήφθηκαν ως αστερίσκος. Με τα νεώτερα δεδομένα, το stock τους έχει υποχωρήσει στις 122.528 από 158.966 το Δεκέμβριο του 2020, με το ποσό που τους αντιστοιχεί να υπολογίζεται σε 317 εκατ. Ευρώ έναντι 619 εκατ. Ευρώ πέρσι. Η δέσμευση, που έχουν αναλάβει οι Ελληνικές Αρχές απέναντι στους Θεσμούς, είναι να έχει εκκαθαριστεί το σύνολο των φακέλων ως το τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2022, κάτι που προϋποθέτει την επιτάχυνση του ρυθμού σε περίπου 30.000 υποθέσεις το μήνα.

TAGS
ΣΧΕΤΙΚΑ