Σήμα κινδύνου από το λιανεμπόριο

Εκπτώσεις στα μαγαζιά του λιανεμπορίου/ Φωτογραφία Eurokinissi

Τρίτωσε το κακό για τον εμπορικό κόσμο. Μετά τη χειρότερη- σύμφωνα με δικούς τους χαρακτηρισμούς- περίοδο ενδιάμεσων εκπτώσεων, ήρθε μια «χλωμή» Black Friday που διέψευσε τις προσδοκίες για κάτι καλό. Τελικά, επιβεβαιώθηκαν οι φόβοι ότι δεν θα μείνει ανεπηρέαστη ούτε η χριστουγεννιάτικη αγορά.

«Βάλαμε τον πήχη χαμηλά, αλλά περάσαμε από κάτω», λένε προβληματισμένοι παράγοντες του λιανικού εμπορίου, σημειώνοντας ότι το αρνητικό κλίμα που δημιούργησε η «Ο», σε συνδυασμό με τα περιοριστικά μέτρα αλλά και την αβεβαιότητα των ανατιμήσεων, «πάγωσαν» την αγορά. Οι μεγάλοι χαμένοι είναι, μάλιστα, οι κεντρικές αγορές π.χ. της Αθήνας, καθώς τα ψώνια ως αυτοσκοπός σκιάστηκαν από το φόβο της πανδημίας.

Αν και μετά το περσινό σοκ, του αιφνιδιαστικού lockdown λίγο πριν από την περίοδο των εορτών, οι έμποροι δεν πίστευαν ότι μπορεί να υπάρξει αντίστοιχα κακή χριστουγεννιάτικη περίοδος, τα πρώτα στοιχεία δείχνουν ότι ο φετινός τζίρος είναι τουλάχιστον 20% χαμηλότερος από αυτόν του 2019, με τις βαρύτερες απώλειες να καταγράφονται στην ένδυση και την υπόδηση. Αυτό σημαίνει πρακτικά ότι «χάθηκαν» περί τα 700- 800 εκατ. Ευρώ από το συνήθη χριστουγεννιάτικο τζίρο, αλλά όπως φαίνεται οι δυσκολίες δεν τελειώνουν.

«Οι επόμενες δύο εβδομάδες είναι κρίσιμες», λένε οι ίδιοι παράγοντες, οι οποίοι δεν είναι αισιόδοξοι ότι τουλάχιστον το βαρύ κλίμα θα έχει μεταστραφεί θεαματικά. Για τους ίδιους, το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι το αδιάθετο stock, δηλαδή το εμπόρευμα που δεν πουλήθηκε πέρσι λόγω lock down, ξαναβγήκε φέτος αλλά «κόλλησε» στο αρνητικό κλίμα και κινδυνεύει να μείνει οριστικά στα αζήτητα. «Είναι προφανές ότι ρούχα και παπούτσια της περσινής σεζόν δύσκολα μπορούν να πουληθούν ακόμα και στην περίοδο των εκπτώσεων», λένε χαρακτηριστικά, βάζοντας έτσι πολύ χαμηλά τον πήχη των προσδοκιών για τις χειμερινές εκπτώσεις, που ξεκινούν τη Δευτέρα.

«Από την Δευτέρα οι επιχειρήσεις θα διαθέτουν τα προϊόντα τους σε πολύ ελκυστικές τιμές για να πάρουν μία ανάσα ρευστότητας που τόσο έχουν ανάγκη. Προτρέπω το καταναλωτικό κοινό να επισκεφτεί από την πρώτη στιγμή τα εμπορικά καταστήματα, που έχουν αποδείξει την άρτια τήρηση των υγειονομικών πρωτοκόλλων και για άλλη μια φόρα να πραγματοποιήσει τις αγορές του σε ένα απόλυτα ασφαλές περιβάλλον, επιλέγοντας από μία μεγάλη γκάμα προϊόντων σε όλες τις κατηγορίες των ειδών», είναι το μήνυμα που απηύθυνε ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, Σ. Καφούνης, μεταφέροντας έτσι την αγωνία των καταστηματαρχών, που νιώθουν ότι βρίσκονται πάλι με την πλάτη στον τοίχο.

«Φέτος δεν έχουμε μέτρα στήριξης, ενώ τα λειτουργικά έξοδα “τρέχουν” κανονικά”», λένε χαρακτηριστικά, ζητώντας μέτρα ενίσχυσης της ρευστότητας τους. Πρώτο ζητούμενο παραμένει η εξασφάλιση κεφαλαίων κίνησης, μέσω προγράμματος ανάλογου με αυτά που κάλυψαν την εστίαση και τον τουρισμό. Στόχος είναι να ενισχυθούν ένδυση, υπόδηση και εποχικά είδη, με κονδύλια 200 εκατ. Ευρώ, ωστόσο με δεδομένο ότι ένα τέτοιο πρόγραμμα θα πρέπει να χρηματοδοτηθεί από το νέο ΕΣΠΑ, η πιθανότητα να εκκινήσει άμεσα- ακόμα κι αν εγκριθεί από τις Βρυξέλλες- είναι απειροελάχιστη.

Η ΕΣΕΕ, οι εμπορικοί σύλλογοι και τα Επιμελητήρια βρίσκονται σε ανοικτή επικοινωνία με το οικονομικό επιτελείο προκειμένου να βρεθούν μέτρα στήριξης του λιανικού εμπορίου. Βασικό αίτημα παραμένει η διαγραφή των οφειλών από Επιστρεπτέες Προκαταβολές ειδικά για τις μικρές επιχειρήσεις, ωστόσο και οι ίδιοι οι έμποροι γνωρίζουν ότι μια τέτοια απόφαση μπορεί να ληφθεί λίγο πριν φτάσουμε στον Ιούνιο, οπότε θα πρέπει να ξεκινήσει η καταβολή των πρώτων δόσεων.

ΣΧΕΤΙΚΑ