fbpxΣτουρνάρας: Σύμπραξη δημοσίου - ιδιωτικού τομέα στο ασφαλιστικό | Economistas.gr
Skip to main content

Στουρνάρας: Σύμπραξη δημοσίου - ιδιωτικού τομέα στο ασφαλιστικό

Στουρνάρας: Σύμπραξη δημοσίου - ιδιωτικού τομέα στο ασφαλιστικό
Φωτό: Eurokinissi

Τις θέσεις του αναφορικά με το ασφαλιστικό σύστημα ανέπτυξε ο διοικητής της Τραπέζης της Ελλάδος Γ. Στουρνάρα στην παρουσίαση του βιβλίου «Συντάξεις για νέους – ένα αναπτυξιακό σύστημα κοινωνικής ασφάλισης» των Μιλτιάδη Νεκτάριου, Πλάτωνα Τήνιου, Γιώργου Συμεωνίδη. Ο κ. Στουρνάρας ανέφερε ότι οι μεταρρυθμίσεις που επιτεύχθηκαν στην Ελλάδα τα τελευταία έτη οδήγησαν στη μεγαλύτερη προβλεπόμενη, μεταξύ κρατών-μελών της ΕΕ, μείωση της συνταξιοδοτικής δαπάνης για την περίοδο 2016-2070, η οποία μάλιστα το 2070 αναμένεται να καταλήξει χαμηλότερη από το μέσο όρο της ΕΕ, όπως επισημαίνεται και στην πιο πρόσφατη έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη γήρανση του πληθυσμού, παρά τις δυσμενείς δημογραφικές εξελίξεις.

Σχετικά με τη μη εφαρμογή των θεσμοθετημένων περικοπών στις συντάξεις το 2019, ο διοικητής της ΤτΕ ανέφερε ότι, σύμφωνα με την πρώτη έκθεση αξιολόγησης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στο πλαίσιο της ενισχυμένης εποπτείας, η αναστολή των περικοπών δεν απειλεί τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα του συνταξιοδοτικού συστήματος. Ωστόσο, η αναστολή του μέτρου οδηγεί σε αυξημένες δαπάνες γήρανσης μέχρι το 2040. Επιπλέον, η εφαρμογή των αποφάσεων της ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας, οι οποίες έκριναν αντισυνταγματικές προγενέστερες περικοπές στις συντάξεις, αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο περαιτέρω αύξησης της συνταξιοδοτικής δαπάνης, και μάλιστα με αναδρομική ισχύ. Η Τράπεζα της Ελλάδος εκτιμά ότι οι εξελίξεις αυτές συνδυαστικά, αποτελούν το σημαντικότερο δημοσιονομικό κίνδυνο μεσοπρόθεσμα και δρουν επιβαρυντικά στην ανάλυση βιωσιμότητας του δημόσιου χρέους.

Το βιβλίο «Συντάξεις για Νέους – Ένα Αναπτυξιακό Σύστημα Κοινωνικής Ασφάλισης» αναδεικνύει όμως μια άλλη δομική αδυναμία του υφιστάμενου συστήματος: τη λειτουργία του στο πλαίσιο ενός μοναδικού, κρατικού, πυλώνα που απονέμει συντάξεις -κατά το πλείστον καθορισμένων παροχών- σε διανεμητική βάση. Το σύστημα τριών πυλώνων που προτείνεται από τους συγγραφείς, είναι ένα είδος σύμπραξης δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, όπου οι τομείς δρουν συμπληρωματικά (και όχι ανταγωνιστικά) σε αυτά που έχουν συγκριτικό πλεονέκτημα.

Πιο συγκεκριμένα:

Ο πρώτος πυλώνας παραμένει κρατικός και υποχρεωτικός και παρέχει τις κύριες συντάξεις σε διανεμητική βάση: Δηλαδή, τα έσοδα από ασφαλιστικές εισφορές χρησιμοποιούνται για την πληρωμή συντάξεων των υφισταμένων συνταξιούχων. Βασίζεται όμως πλέον στη λειτουργία Ατομικών Λογαριασμών Νοητής Κεφαλαιοποίησης: Οι ασφαλιστικές εισφορές που πληρώνει κάθε ασφαλισμένος πιστώνονται «νοητά» στον ατομικό λογαριασμό του και κεφαλαιοποιούνται με τεχνικό επιτόκιο που εξαρτάται από την μέση αύξηση του ΑΕΠ, προσαρμοσμένη για μεταβολές του εργαζόμενου πληθυσμού. Το συσσωρευμένο κεφάλαιο είναι νοητό και δεν υπάρχουν αποθεματικά. Αξίζει να σημειωθεί ότι η αναδόμηση του πρώτου πυλώνα συνοδεύεται και από μία σημαντική παραμετρική αλλαγή: Τη μείωση του ποσοστού των ασφαλιστικών εισφορών για κύρια σύνταξη από 20% που ισχύει για τους περισσότερους ασφαλισμένους, σήμερα σε 10%.

Ο δεύτερος πυλώνας είναι επίσης κρατικός και υποχρεωτικός - παρέχεται ωστόσο δικαίωμα εθελοντικής απεμπλοκής σε όσους συμμετέχουν, με ισοδύναμη κάλυψη, σε Ταμείο Επαγγελματικής Ασφάλισης –και αποδίδει επικουρικές συντάξεις μέσω ενός νέου ενιαίου πλήρως κεφαλαιοποιημένου ταμείου. Οι εισφορές κάθε ασφαλισμένου (6% σύμφωνα με την πρόταση) πιστώνονται στον Ατομικό Λογαριασμό του, συσσωρεύοντας το ασφαλιστικό κεφάλαιο που θα χρηματοδοτήσει τη συνταξιοδότησή του. Σε πρώτη φάση, η διαδικασία των επενδύσεων των αποθεματικών του ταμείου ανατίθεται υποχρεωτικά στην ΑΕΔΑΚ Ασφαλιστικών Οργανισμών με στόχο τη δημιουργία εναλλακτικών διαχειριστών, υπό καθεστώς εποπτείας, σε βάθος χρόνου.

Ο τρίτος πυλώνας είναι ιδιωτικός και προαιρετικός. Στηρίζεται στη λειτουργία Ταμείων Επαγγελματικής Ασφάλισης (ΤΕΑ), τα οποία οργανώνονται και χρηματοδοτούνται από τους ενδιαφερόμενους εργαζόμενους και εργοδότες με βάση το ισχύον νομικό πλαίσιο (Ν.3029/2002). Τα υφιστάμενα Ταμεία Εφάπαξ μετατρέπονται υποχρεωτικά σε ΤΕΑ. Το ποσοστό ασφαλιστικών εισφορών που προτείνεται είναι της τάξεως του 3-4%.

Η προτεινόμενη από τους συγγραφείς μεταρρύθμιση έχει αναπτυξιακή δυναμική, χωρίς να αλλοιώνει τους στόχους ενός συνταξιοδοτικού συστήματος, όπως ανέφερε ο κ. Στουρνάρας. Η χρήση ατομικών λογαριασμών στους δύο πρώτους πυλώνες εξασφαλίζει διαφάνεια και ίση μεταχείριση των ασφαλισμένων, τόσο εντός όσο και μεταξύ διαδοχικών γενεών, ενώ παράλληλα έχει ευεργετικές επιπτώσεις στην απασχόληση, καθώς πλέον υπάρχει αναλογιστική δικαιοσύνη στην απονομή συνταξιοδοτικών παροχών. Η μείωση των εισφορών μειώνει τη φορολογική επιβάρυνση της εργασίας, ευνοώντας την αύξηση της απασχόλησης, την ανταγωνιστικότητα και εν τέλει την ανάπτυξη. Ο βαθμός κεφαλαιοποίησης που επιτυγχάνεται με την προτεινόμενη χρηματοδότηση των επικουρικών συντάξεων εκτιμάται ότι σε μια δεκαετία θα έχει δημιουργήσει μεγάλο όγκο αποθεματικών (τουλάχιστον 50 δισεκ. ευρώ), παρέχοντας πολύτιμους πόρους για τη χρηματοδότηση της ανάπτυξης της χώρας και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας. Τέλος, η επάρκεια των συντάξεων επιτυγχάνεται πιο αποτελεσματικά μέσω του επιμερισμού των κινδύνων: το κράτος εξασφαλίζει στους πολίτες ένα δομημένο πλαίσιο μακροχρόνιας αποταμίευσης που θα προσφέρει ένα ποσοστό αναπλήρωσης της τάξεως του 55%, ενώ παρέχεται η δυνατότητα για την περαιτέρω συμπλήρωσή του, έως 75%, μέσω ιδιωτικής πρωτοβουλίας στο πλαίσιο των Ταμείων Επαγγελματικής Ασφάλισης. Η κρατική χρηματοδότηση περιορίζεται στην καταβολή προνοιακών παροχών για την εξασφάλιση ενός «ελαχίστου επιπέδου διαβίωσης» και στη συμπλήρωση εισφορών για αυτούς με ανεπαρκές πλαίσιο ασφαλιστικών εισφορών (δηλαδή για τους ανέργους, τη στρατιωτική θητεία, τις γονικές άδειες κλπ).

Η αχίλλειος πτέρνα, κατά την άποψή του κ. Στουρνάρα, της μεταρρύθμισης που προτείνεται στο βιβλίο είναι η χρηματοδότηση της συνταξιοδότησης των απερχόμενων γενεών έως το 2045, καθώς δημιουργούνται δύο ειδών ελλείμματα. Πρώτον, η μετάβαση σε ένα κεφαλαιοποιητικό σύστημα για τις επικουρικές συντάξεις συνεπάγεται ότι οι εισφορές των εργαζομένων δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να πληρωθούν οι επικουρικές συντάξεις των απερχόμενων γενεών. Οι συγγραφείς διευκρινίζουν ότι αυτό το είδος ελλείμματος δεν αποτελεί νέο έλλειμμα του προτεινόμενου συστήματος, αλλά αντίθετα εμφάνιση ενός κρυφού ελλείμματος που θα προέκυπτε ούτως ή άλλως αργότερα. Δεύτερον, η μείωση εισφορών στην κύρια ασφάλιση κατά το ήμισυ (από 20% σε 10%) συνεπάγεται λιγότερους πόρους για την πληρωμή των παλαιών συντάξεων στη μεταβατική περίοδο. Σε σχέση με την τελευταία προβολή του υφιστάμενου συστήματος από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία συμπεριλαμβάνει τις περικοπές της προσωπικής διαφοράς από το 2019, η πρόταση που καταθέτουν οι συγγραφείς στο παρόν βιβλίο έχει μεγαλύτερα ελλείμματα κύριας σύνταξης για την περίοδο έως το 2040 κυρίως λόγω της εμπροσθοβαρούς μείωσης των εισφορών. Μακροπρόθεσμα, όμως, καθώς οι συντάξεις του νέου συστήματος είναι οιονεί κεφαλαιοποιητικές και αντικαθιστούν τις παλαιές, οδηγεί σε κατακόρυφη μείωση των ελλειμμάτων.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Κ. Χατζηδάκης - Γ. Στουρνάρας: Συναντίληψη και αισιοδοξία για την οικονομική πολιτική
Κ. Χατζηδάκης - Γ. Στουρνάρας: Συναντίληψη και αισιοδοξία για την οικονομική πολιτική
Την αισιοδοξία τους για την πορεία της ελληνικής οικονομίας εξέφρασαν ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης και ο Διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος, Γιάννης Στουρνάρας, κατά τη συνάντησή τους στο Υπουργείο.
Κ. Χατζηδάκης - Γ. Στουρνάρας: Συναντίληψη και αισιοδοξία για την οικονομική πολιτική
Άρθρο του Γιάννη Στουρνάρα: «Προκλήσεις της οικονομικής πολιτικής την επόμενη μέρα»
Άρθρο του Γιάννη Στουρνάρα: «Προκλήσεις της οικονομικής πολιτικής την επόμενη μέρα»
Ρυθμούς ανάπτυξης σημαντικά υψηλότερους του κοινοτικού μέσου όρου προβλέπει έως και το 2025 ο διοικητής της Τραπέζης της Ελλάδος Γιάννης Στουρνάρας.
Άρθρο του Γιάννη Στουρνάρα: «Προκλήσεις της οικονομικής πολιτικής την επόμενη μέρα»
Γ. Στουρνάρας: Η επενδυτική βαθμίδα θα αμβλύνει τις επιπτώσεις της ανόδου των επιτοκίων.
Γ. Στουρνάρας: Η επενδυτική βαθμίδα θα αμβλύνει τις επιπτώσεις της ανόδου των επιτοκίων.
Η αρνητική επίδραση σε επιχειρήσεις και νοικοκυριά από την αύξηση των επιτοκίων θα αμβλυνθεί εν μέρει όταν η Ελλάδα αποκτήσει επενδυτική βαθμίδα, εκτιμά ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος Γιάννης Στουρναρας.
Γ. Στουρνάρας: Η επενδυτική βαθμίδα θα αμβλύνει τις επιπτώσεις της ανόδου των επιτοκίων.
Γ. Στουρνάρας (ΤτΕ): Η Ελλάδα είναι ανοικτή στις επενδύσεις από την Κίνα
Γ. Στουρνάρας (ΤτΕ): Η Ελλάδα είναι ανοικτή στις επενδύσεις από την Κίνα
Την εκτίμηση ότι η επένδυση της Cosco στον Πειραιά αποδείχθηκε καλή εξέφρασε ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος Γιάννης Στουρνάρας σε συνέντευξη που παραχώρησε στο Κινεζικό ειδησεογραφικό κανάλι CGTN.
Γ. Στουρνάρας (ΤτΕ): Η Ελλάδα είναι ανοικτή στις επενδύσεις από την Κίνα
«Καμπανάκι» Στουρνάρα προς τις τράπεζες
«Καμπανάκι» Στουρνάρα προς τις τράπεζες
Προειδοποίηση προς τις διοικήσεις των τραπεζών απηύθηνε ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος Γιάννης Στουρνάρας, επισημαίνοντας ότι οι ευνοϊκές συνθήκες οι οποίες συνέβαλαν στην αύξηση της κερδοφορίας της δεν πρόκειται να συνεχιστούν στο μέλλον.
«Καμπανάκι» Στουρνάρα προς τις τράπεζες
 Στουρνάρας (ΤτΕ): Υψηλότερα τα επιτόκια δανεισμού για τις Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις στην Ελλάδα
Στουρνάρας (ΤτΕ): Υψηλότερα τα επιτόκια δανεισμού για τις Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις στην Ελλάδα
H ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας είναι άμεσα συνυφασμένη με την ανάπτυξη και ευημερία των Mικρομεσαίων Επιχειρήσεων υποστήριξε ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος, Γιάννης Στουρνάρας
Στουρνάρας (ΤτΕ): Υψηλότερα τα επιτόκια δανεισμού για τις Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις στην Ελλάδα