Σε θέση μάχης ο ελληνικός Τουρισμός

Φωτογραφία: Shutterstock

“Ο ελληνικός τουρισμός προσαρμόζεται στα δεδομένα, έχει αντοχές, αντιδρά άμεσα και στο τέλος βγαίνει νικητής”, είναι το μήνυμα που εκπέμπει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, μεταφέροντας έτσι το συγκρατημένο κλίμα αισιοδοξίας του κλάδου ότι ακόμα και υπό αυτές τις πρωτόγνωρες συνθήκες, η μάχη μπορεί να κερδηθεί.

Δύο είναι οι βασικές εστίες προβληματισμού. Η πρώτη αφορά στην αβεβαιότητα των πολεμικών εξελίξεων και πώς μπορεί αυτή να επηρεάσει ειδικές αγορές, όπως η αμερικανική, που έχει δείξει και στο παρελθόν ότι είναι “ευαίσθητη” σε γεγονότα, τα οποία δεν μπορεί να αποκωδικοποιήσει ο μέσος Αμερικανός τουρίστας. Η δεύτερη εστία ανησυχίας σχετίζεται με τις δραματικές επιπτώσεις της νέας κρίσης στην αγοραστική δύναμη των Ευρωπαίων. Και δεν είναι μόνο το “ροκάνισμα” του διαθέσιμου εισοδήματος από τις αυξήσεις στο κόστος ενέργειας και διατροφής στην ίδια τους τη χώρα, αλλά και η εκτίναξη του αναγκαίου budget, κυρίως για αεροπορικά ταξίδια.

Είναι ενδεικτικό ότι ο επικεφαλής της Lufthansa προανήγγειλε ήδη υψηλότερες τιμές στα αεροπορικά εισιτήρια, λόγω της αύξησης των τιμών στα καύσιμα. «Βιώνουμε αύξηση της ζήτησης για κρατήσεις, αλλά οι πτήσεις θα γίνονται όλο και πιο ακριβές», δήλωσε ο Κάρστεν Σπορ, επισημαίνοντας ότι η εταιρεία έχει αυξήσει ήδη δύο φορές φέτος τις τιμές, αλλά αυτό δεν αρκεί. «Το κόστος των καυσίμων θα μπορούσε να αντισταθμιστεί μόνο εν μέρει από μελλοντικές συναλλαγές», εξήγησε ο κ. Σπορ και πρόσθεσε ότι ταυτόχρονα αυξάνονται τα τέλη αεροδρομίων, το μισθολογικό κόστος του προσωπικού και το κόστος των υπηρεσιών εδάφους.

Όπως αναφέρει το Greek Hotelier, η μέση τιμή εισιτηρίου της Lufthansa στην οικονομική θέση κατά το β' τρίμηνο του έτους είναι κατά 47% ακριβότερη από ό,τι κατά την ίδια περίοδο πέρυσι. Το ενθαρρυντικό είναι ότι ο επικεφαλής του γερμανικού αερομεταφορέα παρά τις αυξήσεις στις τιμές, δεν αναμένει πτώση των πωλήσεων εισιτηρίων. Τουναντίον. «Βιώνουμε μια έκρηξη ζήτησης. Πέρυσι ήμασταν ακόμη στο 40% των θέσεων του 2019, αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε πάνω από το 50% και για το καλοκαίρι αναμένουμε κατά μέσο όρο 90%», δήλωσε.

Αισιοδοξία εκφράζουν και άλλες μεγάλες αεροπορικές εταιρείες της Ευρώπης για την καλοκαιρινή περίοδο, αναφέροντας ότι η τουριστική κίνηση προς Ελλάδα κινείται στα προ του 2019 επίπεδα. Όπως αναφέρεται στην οικονομική εφημερίδα Les Echos, κατά τη διάρκεια συνάντησης που είχαν οι επικεφαλής των κυριότερων ευρωπαϊκών αεροπορικών εταιρειών, μελών της ένωσης "Airlines For Europe" με το εξειδικευμένο μέσο ενημέρωσης "FlightGlobal", παρά τους «αντίθετους ανέμους», η προσφορά θέσεων των ευρωπαϊκών αεροπορικών εταιρειών έχει επιστρέψει στο 86% του επιπέδου του 2019 και η ζήτηση στο 80%, περίπου. Για ορισμένες χώρες, όπως η Ελλάδα και η Πορτογαλία, το προ κρίσης επίπεδο έχει ήδη επιτευχθεί.

Σύμφωνα με τα επικαιροποιημένα σενάρια του Eurocontrol, από τον Απρίλιο και μετά προβλέπεται σταθερή αύξηση του αριθμού των πτήσεων, φτάνοντας τον Αύγουστο στο 89% των πτήσεων του 2019 και στο 92% ως το τέλος της χρονιάς. Αυτά “μεταφράζονται” σε περίπου 9,3 εκατομμύρια πτήσεις εντός της Ευρώπης στη διάρκεια του έτους, όταν πέρσι μόλις που είχαν φτάσει στα 6,2 εκατομμύρια.

Αυτό ακριβώς το momentum καλούνται να αξιοποιήσουν στο έπακρο οι εν Ελλάδι κλαδικοί φορείς, γνωρίζοντας ότι ο ανταγωνισμός ειδικά με την πολύ φτηνότερη φέτος Τουρκία, θα είναι αδυσώπητος. Υπό αυτήν την έννοια, οι αυξήσεις 10-12% στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια δεν πρέπει να κλιμακωθούν περαιτέρω κι εδώ αναμένεται πρωτοβουλία από τα συναρμόδια υπουργεία.

ΣΧΕΤΙΚΑ