Κομισιόν: Καρφιά για τις ρυθμίσεις οφειλών και τους συστηματικούς μπαταχτσήδες

Υπουργείο Οικονομικών/ Φωτογραφία Eurokinissi

Καλές αλλά όχι αρκετές, χαρακτηρίζει επί της ουσίας τις μεταρρυθμίσεις στη Δημόσια Διοίκηση η Κομισιόν και “καρφώνει” την αύξηση του μη μόνιμου προσωπικού.

“Η Ελλάδα συνεχίζει να κάνει βήματα προς τον εκσυγχρονισμό της Δημόσιας Διοίκησης, αλλά η συνολική απόδοση παραμένει χαμηλή, κάτι που οφείλεται εν μέρει στην πρόκληση να προσελκύσει και να διατηρήσει στελέχη ειδικού βάρους”, επισημαίνει στην Έκθεση Αξιολόγησης του Προγράμματος Σταθερότητας και στην Έκθεση Μακροοικονομικών Ανισορροπιών η Κομισιόν, εστιάζοντας στη συνέχεια στη… ρίζα του κακού.

“Η μισθολογική δαπάνη στο δημόσιο τομέα παραμένει συγκριτικά υψηλή. Αν και το μέγεθος του δημόσιου τομέα της Ελλάδας έχει μειωθεί από το 2010, το μισθολογικό κονδύλι παραμένει πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Από το 2018, σημειώθηκε μια απότομη αύξηση του προσωρινού προσωπικού κατά σχεδόν 25%, ενώ ο αριθμός των μόνιμων υπαλλήλων παρέμεινε σταθερός, σε ευθυγράμμιση με τον κανόνα 1 πρόσληψη για κάθε 1 αποχώρηση”, “καρφώνει” η Κομισιόν.

Για να μην υπάρχει, μάλιστα, καμία αμφιβολία για το τι ακριβώς ζητά από τις Ελληνικές Αρχές στο πλαίσιο της διόρθωσης των μακροοικονομικών ανισορροπιών, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σημειώνει ότι από τη στιγμή που οι μισοί δημόσιοι υπάλληλοι είναι άνω των 50 ετών- άρα πλησιάζουν στη σύνταξη- η Ελλάδα θα αντιμετωπίσει την πρόκληση αλλά και την ευκαιρία να ανασυνθέσει το “χάρτη” του Δημοσίου. “Το πολυετές πλάνο προσλήψεων σε συνδυασμό με τα ψηφιακά οργανογράμματα και την περιγραφή θέσεων εργασίας, θα βοηθήσουν στην προτεραιοποίηση των αναγκών και θα διασφαλίσουν ότι το νέο προσωπικό έχει τις επιθυμητές δεξιότητες”, σημειώνουν οι τεχνοκράτες της Κομισιόν.

Φώτο γράφημα

Πέρα από το δημοσιονομικό, δηλαδή το γεγονός ότι ο ελληνικός Προϋπολογισμός επιβαρύνεται αναλογικά με μεγαλύτερο μισθολογικό βάρος από το μέσο ευρωπαϊκό όρο, η Κομισιόν θεωρεί ότι η φάμπρικα με τους συμβασιούχους υπονομεύει τον εκσυγχρονισμό της Δημόσιας Διοίκησης. “Η διαδικασία επιλογής του προσωρινού προσωπικού δεν είναι τόσο εξονυχιστική όσο αυτή για τους μόνιμους υπαλλήλους” σημειώνει η Επιτροπή, θυμίζοντας ότι το 2021 η Ελλάδα υιοθέτησε μεταρρύθμιση για την ενίσχυση των διαδικασιών μέσω ΑΣΕΠ. “Ο υψηλός αριθμός συμβασιούχων μπορεί να οδηγήσει στην προσδοκία ότι αυτές οι θέσεις θα μετατραπούν σε μόνιμες, όπως ήταν η πρακτική πρόσφατα”, “καρφώνουν” οι τεχνοκράτες της Επιτροπής.

Κατά την Κομισιόν, η επιθυμητή μείωση του προσωπικού της Δημόσιας Διοίκησης θα μπορούσε να οδηγήσει σε αλλαγή του μισθολογικού πλαισίου, δηλαδή στη σύνδεση των αμοιβών με συγκεκριμένες θέσεις, ειδικά σε τομείς που το Δημόσιο δυσκολεύεται να προσελκύσει στελέχη υψηλών προσόντων. Επί της ουσίας, η Κομισιόν περιγράφει ένα νέο Μισθολόγιο στο Δημόσιο, όπου οι αμοιβές δεν θα είναι οριζόντιες αλλά θα υπάρχουν ειδικά κίνητρα και αποδοχές, όπως προβλέπει το πιλοτικό πλάνο που έχει βάλει μπροστά το υπουργείο Εσωτερικών.

“Καρφιά” στις έκτακτες ρυθμίσεις οφειλών

Στην Έκθεση γίνεται ειδική αναφορά και στη Φορολογική Διοίκηση, με την επισήμανση ότι αν και έχει ισχυροποιηθεί τα τελευταία χρόνια- ενίσχυση ηλεκτρονικών συναλλαγών, ψηφιακές υπηρεσίες, νέο Μισθολόγιο, e- εφορία- η συλλογή των φόρων παραμένει πρόκληση, με τις ληξιπρόθεσμες οφειλές στην εφορία να ανέρχονται στο 212,3% των καθαρών εσόδων του 2019.

“Παρά τις προηγούμενες προσπάθειες για να αυξηθεί η συμμόρφωση με τις φορολογικές υποχρεώσεις, νέες έκτακτες ρυθμίσεις για οφειλές που δημιουργήθηκαν πριν από την πανδημία, υπονομεύουν την αξιοπιστία αυτών των προσπαθειών”, επισημαίνει η Κομισιόν, τονίζοντας ότι με αυτές τις ρυθμίσεις, η Φορολογική Διοίκηση έδωσε την ευκαιρία σε μια ευρεία ομάδα οφειλετών, να καθυστερήσουν την εξόφληση των χρεών τους πάνω και πέρα από τις πάγια ρύθμιση, παρεμποδίζοντας έτσι την πειθαρχία πληρωμών από φυσικά και νομικά πρόσωπα.

ΣΧΕΤΙΚΑ