Αγώνας δρόμου για 65 ορόσημα ως το τέλος του χρόνου -Απαιτητικές μεταρρυθμίσεις για 5,3 δισ ευρώ

Shutterstock: Per Bengtsson

Η Ελλάδα μέχρι τώρα έχει πάρει “άριστα” στη διαχείριση του λίαν απαιτητικού Σχεδίου Ανάκαμψης, διαψεύδοντας τις Κασσάνδρες εντός κι εκτός Ελλάδας, που προέβλεπαν Βατερλώ από τους πρώτους μήνες.

Η αλήθεια είναι, όμως, ότι τα πραγματικά δύσκολα είναι μπροστά μας, καθώς όπως παραδέχονται και αρμόδιες πηγές, “μετά τα έργα με σχετική ωρίμανση, πάμε σε πιο απαιτητικά ορόσημα”. Αυτό που ανεβάζει ακόμα περισσότερο το βαθμό δυσκολίας είναι το γεγονός ότι η χώρα έχει μπει, πλέον, σε εκλογικό κύκλο.

Τα “καρφιά” του Πρωθυπουργού, στην προηγούμενη συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου, για υπουργούς και στελέχη που έχουν μπει σε προεκλογικό mood, δεν ήταν τυχαία. Υπάρχει η ανησυχία ότι οι ρυθμοί σε κρίσιμες υπηρεσίες θα πέσουν, με ό,τι μπορεί να σημαίνει αυτό για την επίτευξη των απαιτητικών στόχων του Σχεδίου Ανάκαμψης, που συν τοις άλλοις προϋποθέτουν άριστο συντονισμό και συνεργασία μεταξύ συναρμόδιων υπουργείων και φορέων. Την ανησυχία αυτή εκφράζουν, μάλιστα και τεχνοκράτες στο ευρωπαϊκό στρατόπεδο, οι οποίοι έχουν πικρή εμπειρία από το πώς λειτουργεί ή μάλλον δεν λειτουργεί, το ελληνικό Κράτος μήνες πριν στηθούν οι κάλπες.

Σε κάθε περίπτωση, ανεξαρτήτως του αν γίνουν οι εκλογές την επόμενη Άνοιξη ή νωρίτερα και σίγουρα ανεξαρτήτως του πότε θα σχηματιστεί κυβέρνηση, ο κρατικός μηχανισμός θα πρέπει να φέρει εις πέρας μια εξαιρετικά δύσκολη αποστολή. Σε ειδική μελέτη της Eurobank, επισημαίνεται ότι η Ελλάδα θα πρέπει να καλύψει 65 νέα ορόσημα έως το τέλος του 2022, έτσι ώστε να μπορέσει να διεκδικήσει ακόμα 2 δόσεις συνολικού ύψους 5,3 δισεκ. Ευρώ. Συγκεκριμένα, η δεύτερη δόση ύψους 1,72 δισεκ. Ευρώ αφορά μόνο σε επιδοτήσεις και συνδέεται με 25 ορόσημα, τα οποία θα πρέπει να ολοκληρωθούν έως το τέλος του 2ου τριμήνου του 2022. Κάποια από αυτά, π.χ. μεταρρύθμιση για την απλούστευση της αδειοδότησης των ΑΠΕ, ο ψηφιακός μετασχηματισμός των ΜμΕ μέσω συστήματος κουπονιών (voucher), το στρατηγικό σχέδιο για την επαγγελματική εκπαίδευση, κατάρτιση, και διά βίου μάθηση κ.λ.π. βρίσκονται σε υψηλό επίπεδο ωρίμανσης.

Η τρίτη δόση- που δεν πρέπει να αποδειχθεί... “φαρμακερή” είναι ακόμα πιο απαιτητική και σίγουρα πιο κοντά στην “καυτή” ζώνη των εκλογών. Πρόκειται για 3,6 δισεκ. Ευρώ, εκ των οποίων 1,72 δισεκ. Ευρώ αφορούν σε επιδοτήσεις και 1,84 δισεκ. Ευρώ σε δάνεια, που προϋποθέτουν την επίτευξη επιπλέον 40 ορόσημων έως το τέλος του 4ου τρίμηνου του 2022.

Η δέσμη αυτών των 65 ορόσημων αναλύεται στους εξής άξονες:

ενεργειακή αναβάθμιση του κτιριακού αποθέματος της χώρας (ήτοι δεύτερος και τρίτος κύκλος του εξοικονομώ) και κατάρτιση πολεοδομικών σχεδίων κατ’ εφαρμογή της πολεοδομικής μεταρρύθμισης,

θέσπιση πλαισίου εγκατάστασης και λειτουργίας υποδομών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων και εφαρμογή νέας ρύθμισης της αγοράς ηλεκτροκίνησης για την υποχρέωση παροχής δημόσιας υπηρεσίας από λεωφορεία,

νέο δίκτυο οπτικών ινών σε κτίρια και κατοικίες,

νέα νομοθεσία διαχείρισης αποβλήτων για την εφαρμογή βιώσιμης υγειονομικής ταφής και ανακύκλωσης (χωριστή συλλογή των βιολογικών αποβλήτων και των μετάλλων, του χαρτιού, του γυαλιού και του πλαστικού έως το τέλος του 2022) και μεταρρύθμιση της πολιτικής για τα ύδατα για την αειφόρο χρήση των πόρων,

ψηφιοποίηση αρχείων και συναφών υπηρεσιών,

παροχή «πελατοκεντρικών» υπηρεσιών δημόσιας διοίκησης, μέσω της απλούστευσης και της βελτίωσης των διαδικασιών, των βελτιώσεων στα συστήματα και της συμμόρφωσης με τις ευρωπαϊκές στρατηγικές και πολιτικές,

πρωτοβουλίες που σχετίζονται με την ενσωμάτωση νέων τεχνολογιών στην ψηφιακή μετάβαση και τον εκσυγχρονισμό της δημόσιας διοίκησης,

βελτίωση της ανθεκτικότητας, της προσβασιμότητας και της βιωσιμότητας της υγειονομικής περίθαλψης,

νέο πλαίσιο καταπολέμησης του λαθρεμπορίου,

καταπολέμηση της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες και της διαφθοράς,

βελτίωση της αποτελεσματικότητας του συστήματος δικαιοσύνης,

νομοθεσία για τη μεταρρύθμιση της απασχόλησης στον πολιτιστικό τομέα

δημοσίευση της πρόσκλησης υποβολής προτάσεων για τον ψηφιακό μετασχηματισμό του αγροτοδιατροφικού τομέα ήτοι ανάπτυξη μεγάλης κλίμακας ανοικτής ψηφιακής γεωργικής υποδομής και γνωστικού γεωργικού περιβάλλοντος για την παραγωγική διαδικασία και τη διαχείριση των φυσικών πόρων.

Αν είναι κάποιος δείκτης, που αποτυπώνει καλύτερα το βιοτικό επίπεδο των πολιτών, είναι αυτός του κατά κεφαλήν ΑΕΠ. Έχοντας φτάσει στο ζενίθ, στις αρχές της δεκαετίας του 2000, όταν η Ελλάδα άγγιξε το θαύμα της σύγκλισης με τις πλούσιες χώρες της Κεντρικής και Βόρειας Ευρώπης, “βούτηξε” στο ναδίρ τα “μαύρα” χρόνια των Μνημονίων και πλέον κινείται στα τελευταία σκαλοπάτια της ευρωπαϊκής κλίμακας, ακόμα πιο κάτω κι από τους αντίστοιχους δείκτες των αποκαλούμενων “νέων χωρών”.

Όπως επισημαίνει η μελέτη της Eurobank, η πλήρης εφαρμογή του Σχεδίου Ανάκαμψης, δηλαδή η χρήση του συνόλου της χρηματοδότησης και η πλήρης εφαρμογή των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, μπορεί να συνεισφέρει σημαντικά στην άνοδο του πραγματικού ΑΕΠ της Ελλάδας τα επόμενα χρόνια και συγκεκριμένα κατά 6,9% σύμφωνα με το σενάριο βάσης της Τράπεζας της Ελλάδας ή 7,3% βάσει των εκτιμήσεων του Συμβουλίου Οικονομικών Εμπειρογνωμόνων.

ΣΧΕΤΙΚΑ