Άλμα στα 20 δισ ευρώ για τις τουριστικές εισπράξεις

Φωτογραφία: Shutterstock

“Πλώρη” για τα 20 δισ ευρώ έχει βάλει φέτος ο ελληνικός τουρισμός, ωστόσο άπαντες γνωρίζουν ότι η μάχη με τους ανταγωνιστές θα δοθεί σώμα με σώμα κι ως εκ τούτου θα πρέπει να διορθωθούν τα κακώς κείμενα, να βελτιωθούν υποδομές- υπηρεσίες, αλλά και να επανεξεταστεί η τιμολογιακή πολιτική των οργανωμένων καταλυμάτων.

Με “οδηγό” τον Travel & Tourism Development Index 2021, δηλαδή τον ετήσιο δείκτη του World Economic Forum, το Ινστιτούτο Μελετών του ΣΕΤΕ ακτινογραφεί τα δυνατά σημεία και τις αδυναμίες του εγχώριου κλάδου, προτείνοντας τις ενδεδειγμένες κινήσεις για να ανέβει η Ελλάδα σκαλοπάτια στη σχετική κλίμακα.

Ξεκινώντας από τα καλά νέα, η Ελλάδα κατατάσσεται στην 28η θέση του Travel & Tourism Development Index 2021, διατηρώντας τα κεκτημένα. Την ίδια ώρα, η Τουρκία αν και κέρδισε 4 θέσεις, βρίσκεται αρκετά πιο κάτω από την Ελλάδα, στην 45η θέση, ενώ ακολουθεί η Κροατία στην 46η θέση, η οποία αναδεικνύεται, πάντως, ως εν δυνάμει hot προορισμός. Τα κακά νέα είναι ότι οι ανταγωνιστές μας στη Μεσόγειο βρίσκονται πολύ ψηλότερα. Την καλλίτερη θέση καταλαμβάνει η Ισπανία που βρίσκεται στην 3η θέση, ενώ ακολουθεί η Γαλλία στην 4η, η Ιταλία στην 10η και η Πορτογαλία στην 16η.

Σύμφωνα με το ΙΝΣΕΤΕ, Η άνοδος της Ελλάδας στην κατάταξη στον Travel & Tourism Development Index, θα μπορούσε να επιτευχθεί με την υιοθέτηση των παρακάτω δράσεων:

• Εκπαίδευσης, επιμόρφωσης, υιοθέτησης νέων πρακτικών στην αγορά εργασίας που θα συμβάλουν στην αύξηση της παραγωγικότητας στο κλάδο των ξενοδοχείων, της εστίασης και των μεταφορών.

• Ενίσχυση του ψηφιακού μετασχηματισμού και η ψηφιοποίηση υπηρεσιών με παράλληλη εκπαίδευση του πληθυσμού για να διασφαλιστεί η ταχεία εφαρμογή της τεχνολογίας.

• Ενίσχυση της στρατηγικής προώθησης του brand του προορισμού Ελλάδα.

• Αύξηση της συνδεσιμότητας της Ελλάδας στο παγκόσμιο δίκτυο αερομεταφορών.

• Ενίσχυση του οδικού δικτύου (εκτός αυτοκινητοδρόμων) με περισσότερους, άρτια κατασκευασμένους δρόμους και παρεμβάσεις βελτίωσης οδικής ασφάλειας του υπάρχοντος δικτύου.

• Προώθηση της πρόσβασης των δημόσιων συγκοινωνιών Αύξηση των καταγεγραμμένων φυσικών μνημείων παγκόσμιας κληρονομιάς στην Ελλάδα.

• Αύξηση των καταγεγραμμένων πολιτιστικών μνημείων παγκόσμιας κληρονομιάς στην Ελλάδα και προστασία και ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς καθώς και διατήρηση και ενίσχυση παραδοσιακών πρακτικών, τεχνικών και γνώσεων.

• Στοχευμένες δράσεις ανάδειξης και προώθησης εναλλακτικών μορφών τουρισμού

• Περιορισμός των ρύπων, ορθή επεξεργασία λυμάτων, προστασία και ανάδειξη φυσικού περιβάλλοντος

• Βελτίωση της ποιότητας ζωής σε πόλεις και αστικά κέντρα, ο στοχευμένος καταμερισμός τουριστών για αποσυμφόρηση κορεσμένων τουριστικών περιοχών, η διεύρυνση της τουριστικής σεζόν, η αύξηση της διάρκειας παραμονής

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχουν οι επιμέρους παρατηρήσεις κι επισημάνσεις. Για παράδειγμα, στο “καυτό” θέμα των τιμών, ο ΙΝΣΕΤΕ σημειώνει πως “οι υψηλές τιμές σε δωμάτια ξενοδοχείων, καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης αλλά και καυσίμων/ενέργειας, καθιστούν την Ελλάδα λιγότερο ανταγωνιστική σε σχέση με άλλες ανταγωνίστριες χώρες. Η ρύθμιση των τιμών αυτών, ιδιαίτερα στα καύσιμα/ενέργεια που η κατάσταση είναι εξαιρετικά επίκαιρη, θα αύξανε την ανταγωνιστικότητα της Ελλάδας”.

Εν αναμονή, δε, του νέου πλαισίου για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις, έχει μεγάλο ενδιαφέρον η επισήμανση το πώς βλέπει η μελέτη την καθολογούμενη υποβάθμιση του τουριστικού προϊόντος ειδικά στο κέντρο της Αθήνας. Σύμφωνα, λοιπόν, με το ΙΝΣΕΤΕ, η βελτίωση της ποιότητας ζωής σε πόλεις και αστικά κέντρα, ο στοχευμένος καταμερισμός τουριστών για αποσυμφόρηση κορεσμένων τουριστικών περιοχών, η διεύρυνση της τουριστικής σεζόν, η αύξηση της διάρκειας παραμονής θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε αύξηση της βαθμολογίας στη συγκεκριμένη υποκατηγορία, άρα και στη γενική βαθμολογία.

ΣΧΕΤΙΚΑ