Φουλ των εξαγωγών ως το 2030 -Αναζητούνται νέες αγορές για τα ελληνικά προϊόντα

Eurokinissi

Μπορεί να ακούγεται κλισέ, ωστόσο είναι πραγματικότητα ότι οι εξαγωγές αποτελούν μια από τις ατμομηχανές της ελληνικής οικονομίας.

Η περσινή χρονιά έκλεισε με τις καλλίτερες επιδόσεις για τις ελληνικές εξαγωγές, ενώ ενθαρρυντικά μηνύματα έρχονται και για την πορεία των εξαγωγών τη νέα χρονιά παρά τις δυσκολίες που εξακολουθούν να προκαλούν η ενεργειακή κρίση, ο υψηλός πληθωρισμός και η αύξηση των επιτοκίων από τις Κεντρικές Τράπεζες.

Σύμφωνα με τον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Εξαγωγέων, η αναθεώρηση της στρατηγικής ανάπτυξης και η επικέντρωση στις αγορές που έχουν τις περισσότερες προοπτικές, εκτιμάται ότι μπορούν να οδηγήσουν σε ένα ακόμη ιστορικό ρεκόρ τις ελληνικές εξαγωγές. Υπό την προϋπόθεση βεβαίως ότι θα συνεχισθεί η στήριξη από την Ελληνική Πολιτεία, μέσα από το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Εξωστρέφειας.

Με φόντο αυτές ακριβώς τις επισημάνσεις, ο Κ. Μητσοτάκης ανέδειξε τις εξαγωγές ως βασικό μοχλό της ανάπτυξης για την επόμενη τετραετία- και όχι μόνο. Σύμφωνα με το σχεδιασμό, στόχος είναι η αύξηση των εξαγωγών στο 60% του ΑΕΠ έως το 2027 και στο 70% έως το 2030, με έμφαση στις εξαγωγές προϊόντων και υπηρεσιών υψηλής τεχνολογίας.

Προφανές είναι ότι αυτές οι επιδόσεις περνάνε μέσα από τον επανασχεδιασμό του χάρτη των ελληνικών εξαγωγών, δηλαδή με απλά λόγια την αναζήτηση νέων αγορών, όπου η ελληνική παρουσία σήμερα είναι υποτυπώδης ή μηδενική. Τα στοιχεία της περσινής χρονιάς έδειξαν ότι η Ιταλία και κατά το2022 αποτέλεσε το σημαντικότερο προορισμό των ελληνικών εξαγωγών ενώ πολύ μεγάλη έκπληξη αποτελεί η Βουλγαρία, η οποία καταλαμβάνει τη δεύτερη θέση σε σχέση με την 5η που κατείχε το 2021. Ακολουθεί η Γερμανία, προς την οποία η αύξηση των εξαγωγών ελληνικών προϊόντων(κατά20,9%)το 2022,οδήγησε στο να κατέλθει στην 3η από τη 2η θέση και μετά η Κύπρος καταλαμβάνοντας την 4η από την 3η θέση που κατείχε.

Μια από τις αγορές που προσφέρεται ως στόχος και μάλιστα σχετικά εύκολος είναι η Κροατία,η οποία μετά την ένταξη της στην Ευρωζώνη, αποκτά άλλη δυναμική. Με αυτό ακριβώς το δεδομένο ο Προϊστάμενος του Γραφείου Οικονομικών κι Εμπορικών Υποθέσεων της Πρεσβείας της Ελλάδας στο Ζάγκρεμπ, Μιχάλης Χαροκόπος, μιλώντας στο Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Αθήνας, απηύθυνε ανοικτή πρόσκληση στις ελληνικές επιχειρήσεις.

Ειδικά ως προς τον κλάδο των τροφίμων, ο μέσος ετήσιος ρυθμός αύξησης της δαπάνης για το διάστημα 2022-2026, αναμένεται να φτάσει το 4%& και η δαπάνη από 7,1 δις ευρώ θα φτάσει τα 8,1 δις. ευρώ. Οι ελληνικές επιχειρήσεις, θα μπορούσαν να εξάγουν προϊόντα λόγω της αυξημένης ζήτησης, όπως σνακ και έτοιμα& γεύματα προς κατανάλωση, φρούτα, αλλά και κατεψυγμένα σφολιατοειδή, όπως πίτες, τυρόπιτες κ.ά.

Οι εμπορικές σχέσεις Ελλάδας - Κροατίας παρουσιάζουν ισχυρή δυναμική, κατά την τελευταία πενταετία, γεγονός το οποίο επιβεβαιώνεται από τον υπερδιπλασιασμό του διμερούς όγκου εμπορίου μεταξύ 2018 και 2022. Αντίστοιχη πορεία διαγράφουν και οι ελληνικές εξαγωγές στην Κροατία, οι οποίες με εξαίρεση το 2021 κινούνται συνεχώς ανοδικά, με αποτέλεσμα να υπερτριπλασιαστούν, κατά την προαναφερθείσα χρονική περίοδο.

Οι κύριες κατηγορίες ελληνικών εξαγωγών σε κροατική αγορά είναι:

  • Πετρελαιοειδή: 131,6 εκ. ευρώ
  • Κοινά μέταλλα (κυρίως αλουμίνιο):47,4 εκ. ευρώ
  • Τρόφιμα και ποτά: 34,2 εκ. Ευρώ αύξηση 11%
  • Μηχανές και ηλεκτρικές συσκευές/υλικό: 18,6 εκ. ευρώ – αύξηση 64%
  • Πλαστικά: 14,2 εκ. ευρώ – αύξηση 20
  • Χημικά: 12,7 εκ. ευρώ – αύξηση 6%
ΣΧΕΤΙΚΑ