Πρόσω ολοταχώς για υπο-παραχωρήσεις των λιμανιών

Φωτογραφία: InTime News

Τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας είναι τα δύο πρώτα που θα αξιοποιηθούν με τη μέθοδο της υπό-παραχώρησης λειτουργιών και εγκαταστάσεων. Αξιόπιστες πηγές αναφέρουν στο Economistas.gr πως στα δύο λιμάνια θα παραχωρηθούν οι εμπορευματικές χρήσεις, δεδομένου πως οι υπόλοιπες δεν είναι ιδιαίτερα αναπτυγμένες κι ως εκ τούτου δεν παρουσιάζουν επενδυτικό ενδιαφέρον.

Για την Αλεξανδρούπολη καταγράφεται ήδη έντονο διεθνές ενδιαφέρον, καθώς εκεί θα δημιουργηθεί ο πρώτος πλωτός σταθμός αποθήκευσης και μεταφοράς Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG). Για τις στρατηγικές ευκαιρίες που παρουσιάζει το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης έχει μιλήσει κατ’επανάληψη ο Αμερικανός πρέσβης στην Ελλάδα, Τζέφρι Πάϊατ, ο οποίος μάλιστα στις αρχές Οκτωβρίου επισκέφθηκε την πόλη. Εκτός από την Αλεξανδρούπολη και την Καβάλα, με επιμέρους παραχωρήσεις δραστηριοτήτων θα αξιοποιηθούν 8 ακόμα περιφερειακά λιμάνια. Πρόκειται για τα λιμάνια Ελευσίνας, Λαυρίου, Ραφήνας, Ηγουμενίτσας, Κέρκυρας, Βόλου, Πάτρας και Ηρακλείου.

Το απόγευμα της Δευτέρας αναρτήθηκε για τη διαδικασία της δημόσιας διαβούλευσης το σχέδιο νόμου του υπουργείου Ναυτιλίας, το οποίο ανοίγει το δρόμο για την έναρξη διαγωνιστικών διαδικασιών για την αξιοποίηση των λιμανιών. Οι συμβάσεις υπό-παραχώρησης συνάπτονται μεταξύ του υπό- παραχωρησιούχου επενδυτή, του οικείου Οργανισμού Λιμένος, ο οποίος είναι ο βασικός παραχωρησιούχος, και του ΤΑΙΠΕΔ. Στο Ταμείο έχουν μεταβιβαστεί, σε ποσοστό 100%, οι μετοχές των 10 Οργανισμών Λιμένων, οι οποίοι έχουν συνάψει μακροχρόνιες συμβάσεις παραχώρησης με το ελληνικό Δημόσιο έως το 2042. Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου, το ανταποδοτικό τέλος υπέρ του οικείου Οργανισμού Λιμένος δεν μπορεί να υπερβαίνει το 5% των ετήσιων ακαθάριστων εισπράξεων του υπό-παραχωρηριούχου.

Το ακριβές ύψος καθορίζεται με απόφαση των υπουργών Οικονομικών και Ναυτιλίας. Το ανταποδοτικό τέλος μπορεί να υπερβαίνει το 5% μόνο εάν τεκμηριώνεται αντικειμενικά ότι διακυβεύεται η βιωσιμότητα του οικείου Οργανισμού Λιμένος. Το ΤΑΙΠΕΔ έχει ήδη εκπονήσει στρατηγική μελέτη προκειμένου να αξιολογήσει τους βέλτιστους τρόπους αξιοποίησης, ενώ έχει ολοκληρωθεί και η διαδικασία πρόσληψης συμβούλων. Για τα υπόλοιπα 8 λιμάνια, εκτός από την Αλεξανδρούπολη και την Καβάλα, το ΤΑΙΠΕΔ και το υπουργείο ναυτιλίας θα αποφασίσουν εντός 30 ημερολογιακών ημερών από την αποστολή σχετικής γραπτής πρόσκλησης του Ταμείου, για το αντικείμενο της αξιοποίησης.

Για να συμβεί αυτό θα πρέπει να εξεταστούν οι δραστηριότητες κάθε λιμανιού, δεδομένου πως σε αρκετά είναι περισσότερες από μία. Στα λιμάνια της Ηγουμενίτσας, του Ηρακλείου, του Βόλου και της Κέρκυρας για παράδειγμα οι χρήσεις είναι πολλαπλές, όπως ακτοπλοΐα, κρουαζιέρα, αλιεία και yachting. Ο Οργανισμός Λιμένος Ηγουμενίτσας (ΟΛΗ) μάλιστα έχει ενταχθεί στο Ευρωπαϊκό πρόγραμμα ADRI UP που στοχεύει στην αναβάθμιση των υπηρεσιών στον θαλάσσιο διάδρομο της Αδριατικής μεταξύ του ελληνικού λιμανιού, της Ανκόνας και της Τεργέστης.

Ο ΟΛΗ έχει εξασφαλίσει μέσω του προγράμματος χρηματοδότηση ύψους 8,5 εκατομμυρίων ευρώ, για την ανάπτυξη εμπορευματικού κέντρου. Μελέτες αναμένεται να εκπονηθούν και για τη δυναμική και βιωσιμότητα των λειτουργιών που δεν θα παραχωρηθούν σε επενδυτές. Το σχέδιο νόμου αναμένεται να έχει ψηφιστεί έως τα τέλη Νοεμβρίου, ενώ οι διαγωνισμοί θα ξεκινήσουν μέσα στο Δεκέμβριο.

ΣΧΕΤΙΚΑ