Το ενεργειακό έργο που... μαγνήτισε τις τράπεζες!

Φωτο: Eurokinissi

Κοινή επιστολή στον ΑΔΜΗΕ έστειλαν στο τέλος του 2018 οι τέσσερις συστημικές τράπεζες εκδηλώνοντας το έντονο ενδιαφέρον τους για τη χρηματοδότηση του έργου που αφορά στην ενεργειακή διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική.

Το έργο έχει εκτιμώμενο προϋπολογισμό ύψους ενός δισεκατομμυρίου ευρώ και αποτελεί το μεγαλύτερο που έχει προγραμματιστεί στον κλάδο της ενέργειας τα επόμενα έτη.

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι τέσσερις συστημικές τράπεζες έχουν διαμηνύσει στον ΑΔΜΗΕ μέσω της επιστολής τους, ότι προτίθενται να χρηματοδοτήσουν το έργο με δάνεια τα οποία μπορούν να ανέλθουν έως και 600 εκατομμύρια ευρώ. Κατά τις ίδιες πληροφορίες, το ρόλο του επικεφαλής στο consortium των τραπεζών έχει αναλάβει η Εθνική.

Η υλοποίηση της ενεργειακής διασύνδεσης Αττικής - Κρήτης με διπλή υποβρύχια καλωδιακή γραμμή ισχύος 1.000 MW και μήκους 324 χιλιομέτρων, είναι άκρως απαραίτητη δεδομένου πως οι μονάδες diesel που τροφοδοτούν με ενέργεια την Κρήτη πρέπει να τεθούν σε καθεστώς εφεδρείας έως το 2020.

Το έργο είναι ιδιαίτερα ελκυστικό για τις τράπεζες καθώς θα έχει εγγυημένη απόδοση κεφαλαίων, και ως εκ τούτου μικρότερο ρίσκο.

Ωστόσο, ο καθορισμός της απόδοσης κεφαλαίων που θα αναγνωριστεί ως εύλογη θεωρείται δύσκολη εξίσωση, λόγω της διαμάχης μεταξύ του ΑΔΜΗΕ και της EuroAsia Interconnector, που είναι ο επίσημος φορέας του έργου από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Το έργο εντάσσεται στη διασύνδεση Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ, το οποίο έχει αναγνωριστεί ως Project of Common Interest (PCI) από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και αφορά στον ευρύτερο μελλοντικό ενεργειακό σχεδιασμό της Ευρώπης.

Το δύσκολο εγχείρημα της απόδοσης κεφαλαίων, που θα αναγνωριστεί ως εύλογη, έχει αναλάβει η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ). Η απόδοση κεφαλαίων θα διαμορφώσει το ύψος των τελών δικτύου που θα πληρώνουν οι καταναλωτές για να ανακτήσει τις δαπάνες του ο ΑΔΜΗΕ.

Αν και η ΡΑΕ προχωράει τον υπολογισμό της απόδοσης κεφαλαίων, θεωρώντας πως ανάδοχος θα είναι η εταιρεία ειδικού σκοπού Αριάδνη Interconnection που έχει συστήσει ο ΑΔΜΗΕ, η κυπριακών συμφερόντων EuroAsia Interconnector συνεχίζει την υλοποίηση των δικών της σχεδίων.

Το τελευταίο επεισόδιο σε αυτή τη διελκυστίνδα αφορά στην άρνηση της EuroAsia Interconnector να ορίσει εκπρόσωπο για τη συγκρότηση τεχνικής επιτροπής που θα δημιουργήσει η ΡΑΕ, για να διασφαλίσει τη διαλειτουργικότητα των διαφόρων τμημάτων του συνολικού έργου της διασύνδεσης των τριών χωρών.

Η σύσταση της τεχνικής επιτροπής αποτελεί μία από τις επιταγές της Κομισιόν για την απρόσκοπτη λειτουργία του έργου. Η κυπριακή εταιρεία ωστόσο, αρνείται να την αναγνωρίσει διότι το εγχείρημα έχει αναλάβει η ΡΑΕ, η οποία θεωρεί φορέα υλοποίησης του έργου την Αριάδνη Interconnection του ΑΔΜΗΕ.

Η κατάσταση περιπλέκεται ακόμα περισσότερο λόγω της παρουσίας με ποσοστό 24% της κινεζικής εταιρείας State Grid στη μετοχική σύνθεση του ΑΔΜΗΕ, γεγονός που προκαλεί καχυποψία στους Ευρωπαίους.

Παρά τις δυσκολίες, πηγές με γνώση της κατάστασης τονίζουν πως το έργο της διασύνδεσης Αττικής Κρήτης, αναμένεται να ξεμπλοκάρει, δεδομένης της σπουδαιότητάς του.

Σύμφωνα με το δεκαετές επενδυτικό πρόγραμμα του ΑΔΜΗΕ, το έργο αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί μέσα σε τέσσερα έτη από τότε που θα ξεκινήσει η κατασκευή του.

ΣΧΕΤΙΚΑ