Κουβέλης: Προ των πυλών οι υποπαραχωρήσεις σε 10 λιμάνια

NEWSROOM
Φώτης Κουβέλης
Φωτό: Eurokinissi

Στην τελική ευθεία βρίσκεται το νομοθετικό πλαίσιο για τις υποπαραχωρήσεις δραστηριοτήτων στα 10 λιμάνια της χώρας, βασικός μέτοχος των οποίων είναι το ΤΑΙΠΕΔ, τόνισε σήμερα ο υπουργός Θαλάσσιων Υποθέσεων και Νησιωτικής Πολιτικής, Φώτης Κουβέλης, κατά την ομιλία του στο ναυτιλιακό συνέδριο Slide2Open Shipping Finance 2019 στην Αθήνα. Πρόκειται για τους Οργανισμούς Λιμένων Α.Ε. Αλεξανδρούπολης, Βόλου, Ελευσίνας, Ηγουμενίτσας, Ηρακλείου, Καβάλας, Κέρκυρας, Λαυρίου, Πάτρας και Ραφήνας.

Ειδικότερα, ο κ. Κουβέλης μίλησε για το γεγονός ότι η ναυτιλία επλήγη από την κρίση και πρόσθεσε πως όσο θα έχουμε τα «απόνερα» της κρίσης θα επηρεάζεται αρνητικά και η χρηματοδότηση στη ναυτιλία. Επίσης, σημείωσε την ανάγκη ανανέωσης του στόλου και την υιοθέτηση νέων τρόπων χρηματοδότησης και τόνισε ότι το leasing είναι ένας από αυτούς, καθώς και ότι η Πολιτεία τον υποστηρίζει εφόσον τα πλοία που αποκτώνται με αυτόν τον τρόπο σηκώνουν την ελληνική σημαία. Πρόσθεσε ακόμα ότι τα επόμενα χρόνια θα χρειαστούν σημαντικές επενδύσεις λόγω των αλλαγών στα καύσιμα, και σημείωσε ότι η Πολιτεία θα στηρίξει την ανάπτυξη ρεαλιστικών διαγραμμάτων για τη μετάβαση αυτή, αναφέροντας ότι η Πολιτεία είναι ανοιχτή σε ιδέες που θα βοηθήσουν την ελληνική ναυτιλία να παραμείνει πρωτοπόρος.

Ο τομεάρχης ναυτιλίας της ΝΔ, Γιάννης Πλακιωτάκης, τόνισε τις προκλήσεις που προκύπτουν από το πιο αυστηρό κανονιστικό πλαίσιο και από την αλλαγή της νομοθεσίας στα ναυτιλιακά καύσιμα και σημείωσε πως θα πρέπει να ναυπηγηθούν νέα πλοία και, συνεπώς, να βρεθούν νέοι τρόποι χρηματοδότησης.

Προέβλεψε επίσης ότι θα υπάρξει αύξηση της ζήτησης για μεταφορά ξηρού φορτίου, ενώ τόνισε ότι δεν υπάρχει ιδανικός τρόπος χρηματοδότησης, καθώς και ότι χρειάζεται πολιτική βούληση τόσο για την ενίσχυση του ναυτιλιακού cluster όσο και για την αναβάθμιση της δημόσιας, αλλά και της ιδιωτικής ναυτικής εκπαίδευσης. Και πρόσθεσε ότι υπάρχει ανάγκη απλοποίησης του νομοθετικού πλαισίου για την προσέλκυση επενδυτών, σημειώνοντας ότι η ελληνική ναυτιλία υποστηρίζει άμεσα και έμμεσα 250.000 θέσεις εργασίας.

Ακολούθησε η ομιλία του Βασίλη Καρατζά (CEO της Karatzas Marine Advisors & Co.), ο οποίος έκανε λόγο για «τοξικό» δανεισμό για την κατασκευή πολλών πλοίων, ο οποίος αποτελεί «βαρίδι» για τον κλάδο, και σημείωσε πως τα νέα δεδομένα αποτελούν πρόκληση και για τις τράπεζες που καλούνται να γίνουν ευέλικτες και να προσαρμοστούν. Σημείωσε ότι είναι πολλές οι τάσεις στον κλάδο, και υπογράμμισε πως χρειάζεται συνετή διαχείριση των χρημάτων και όχι υπερβολικές δαπάνες.

Το λόγο έλαβε στη συνέχεια ο καθηγητής Dr. Wolfgang Drobetz (Professor of Corporate Finance and Ship Finance, Department of Business Administration, University of Hamburg), ο οποίος παρουσίασε ένα μαθηματικό τύπο από τον οποίο προκύπτει, όπως είπε, ότι η αγορά δεν πιστεύει πολύ στην ανάπτυξη του ναυτιλιακού κλάδου με συνέπεια να είναι χαμηλές οι αναμενόμενες επενδύσεις. Πρόσθεσε ότι είναι μεγαλύτερη η προσδοκία ανάπτυξης στη γενική αγορά, σε σχέση με τη ναυτιλιακή αγορά, ενώ σημείωσε πως το ρίσκο στη ναυτιλιακή αγορά είναι αυξημένο και δεν μπορεί να αποκλειστεί και η τυχόν εμφάνιση κάποιας «φούσκας».

Ακολούθησε η ομιλία του δρ. Γιώργου Πατέρα (Deputy Chairman, Contships Management Inc., President, Hellenic Chamber of Shipping), ο οποίος έκανε λόγο για ταχύτατη εξέλιξη του κλάδου, αλλά και «αυτοκριτική», καθώς σημείωσε πως «είμαστε θύματα της επιτυχία μας, που μας οδήγησε και σε απληστία», ενώ σημείωσε πως οι ναυτιλιακές αγορές βελτιώνονται, και εξέφρασε την ελπίδα ο ναυτιλιακός κλάδος να έμαθε από τα λάθη του.

Ο Αναστάσιος Α. Παπαγιαννόπουλος (President BIMCO, Principal, Common Progress Co Na S.A.), έκανε λόγο για αυξημένη αβεβαιότητα λόγω του εμπορικού πολέμου ΗΠΑ - Κίνας, εξέφρασε την ελπίδα αυτός να τελειώσει μέσα στο 2019 και σημείωσε ότι οι πολιτικές προστατευτισμού κάνουν κακό στη ναυτιλία, τονίζοντας ότι χρειάζονται παγκόσμιοι κανόνες για τη ναυτιλία ώστε να υπάρχουν ίσοι όροι ανταγωνισμού.

Επίσης, ανέφερε ότι είναι σημαντικό ζήτημα η επιλογή μεταξύ τοποθέτησης σκράπερ και χρήσης καυσίμων με χαμηλή περιεκτικότητα θείου, ενώ είπε πως «θα πρέπει να ενεργήσουμε προληπτικά και να έχουμε ανοιχτό μυαλό».

Μεγάλο ενδιαφέρον προκάλεσε η ζωντανή συνέντευξη επί σκηνής του Γιώργου Προκοπίου, ιδρυτή, της Sea Traders SA, της Dynacom Tankers Management Ltd. και της Dynagas Ltd., από το δημοσιογράφο της Wall Street Journal, Costas Paris.

Μεταξύ άλλων, ο Γιώργος Προκοπίου ανέφερε ότι η κρίση μετά το 2008 οφείλεται στη «μετακύλιση» των προβλημάτων των τραπεζών στο ναυτιλιακό κλάδο, όπως ακριβώς νωρίτερα είχε καταστραφεί το εμπόριο λόγω των υψηλών επιτοκίων στα οποία οδηγήθηκαν οι τράπεζες εξαιτίας των δικών τους προβλημάτων.

Προέβλεψε επίσης ότι ο εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ-Κίνας θα εξομαλυνθεί στους επόμενους 5-6 μήνες γιατί, εάν συνεχιστεί, αυτά που θα χάσουν είναι πολύ περισσότερα από τα όποια πιθανά κέρδη. Πρόσθεσε ακόμα ότι έως το 15% του παγκόσμιου στόλου θα προλάβει να τοποθετήσει σκράπερς μέχρι το 2020 που ξεκινάνε να ισχύουν οι νέοι περιβαλλοντικοί κανονισμοί οπότε το υπόλοιπο ποσοστό του παγκόσμιου στόλου θα πρέπει υποχρεωτικά να αναζητήσει άλλες λύσεις.

Σημείωσε επίσης ότι το LNG είναι το λιγότερο βλαπτικό ορυκτό καύσιμο για το περιβάλλον και θα λειτουργήσει ως «γέφυρα» για τη μετάβαση σε «καθαρές» λύσεις ενέργειας.

Τέλος, ανέφερε ότι η δική του πρόταση είναι η επιβράδυνση της κατασκευής νέων πλοίων και η έμφαση στο σχεδιασμό νέων μηχανών, προπελών κ.λπ., ώστε η μείωση των εκπομπών ρύπων, που επιτυγχάνεται με τη μείωση της ταχύτητας, να υπερβεί το 50%.

ΣΧΕΤΙΚΑ