Οι Ευρωπαίοι γυρίζουν την πλάτη στα αμερικανικά προϊόντα -Έφτιαξαν μέχρι και εφαρμογές για προϊόντα... made in EU
Μια νέα τάση απομάκρυνσης από τις αμερικανικές μάρκες φαίνεται να κερδίζει έδαφος στην Ευρώπη, ως αντίδραση στους δασμούς και τη ρητορική που υιοθετεί ο προέδρος των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής, Ντόναλντ Τραμπ.
Παρότι οι δασμοί στις ευρωπαϊκές εισαγωγές μειώθηκαν από 20% σε 10%, η ζημιά στο καταναλωτικό αίσθημα φαίνεται να έχει ήδη συντελεστεί.
Εφαρμογές «δείχνουν» τα ευρωπαϊκά προϊόντα
Ευρωπαϊκές εφαρμογές, όπως η Brandsnap και η Detrumpify Yourself, βοηθούν τους καταναλωτές να εντοπίζουν προϊόντα ευρωπαϊκής προέλευσης ή να αποκαλύπτουν την αμερικανική ιδιοκτησία πίσω από γνωστές μάρκες. Η πρώτη έχει ξεπεράσει τις 14.000 λήψεις, ενώ η δεύτερη χαρακτηρίζεται από τον δημιουργό της, Σάσα Μοντέλ, ως μια «συμβολική διαμαρτυρία» απέναντι στις «επιθετικές πολιτικές» των ΗΠΑ.
Διαβάστε επίσης: Η λίστα της ΕΕ με τα αμερικανικά προϊόντα που θα βάλει δασμούς -Από… ξηρούς καρπούς μέχρι εξαρτήματα αεροσκαφών
Παράλληλα, όπως αναφέρει δημοσίευμα του Business insider επιχειρήσεις όπως η δανέζικη Salling Group εφαρμόζουν ειδική σήμανση στα ευρωπαϊκά προϊόντα, ανταποκρινόμενες στην αυξανόμενη ζήτηση των καταναλωτών. Ακόμη πιο ακραία ήταν η αντίδραση της Haltbakk Bunkers στη Νορβηγία, η οποία ανακοίνωσε –πριν ανακαλέσει– ότι δεν θα ανεφοδιάζει πλέον αμερικανικά πολεμικά πλοία.
Η επίδραση είναι ήδη ορατή: η Tesla σημείωσε πτώση 42% στις πωλήσεις στην Ευρώπη, ενώ ο CEO της McDonald’s, Κρις Κεμπτσίνσκι, έκανε λόγο για «αύξηση του αντιαμερικανικού αισθήματος» σε Βόρεια Ευρώπη και Καναδά. Αντίστοιχα, η Carlsberg ανέφερε πτώση στις πωλήσεις Coca-Cola στη Δανία λόγω καταναλωτικού μποϊκοτάζ.
Ο τουρισμός επίσης πλήττεται: οι κρατήσεις Ευρωπαίων για διακοπές στις ΗΠΑ αυτό το καλοκαίρι έχουν μειωθεί κατά 25%, σύμφωνα με την Accor.
Δομική «στροφή» των Ευρωπαίων
Σύμφωνα με έρευνες, η στήριξη των Ευρωπαίων σε τέτοιες αντιδράσεις είναι ευρεία. Στη Γαλλία, το 62% δηλώνει υπέρ του μποϊκοτάζ αμερικανικών μαρκών, ενώ στη Σουηδία το 20% έχει ήδη προβεί σε ανάλογες ενέργειες. Η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα καταγράφει ότι το 44% των πολιτών σκοπεύει να απομακρυνθεί από τις αμερικανικές μάρκες, ακόμα και χωρίς δασμούς.
Η καθηγήτρια Λουτσία Ράις από το Πανεπιστήμιο του Κέιμπριτζ εκτιμά ότι πρόκειται για μια δομική «στροφή» των καταναλωτικών προτιμήσεων υπέρ των ευρωπαϊκών αξιών όπως η βιωσιμότητα, η κοινωνική ένταξη και τα ανθρώπινα δικαιώματα.
Ωστόσο, δεν συμφωνούν όλοι. Ο Χοσούκ Λι-Μακγιάμα, διευθυντής του Ευρωπαϊκού Κέντρου για την Παγκόσμια Πολιτική Οικονομία, θεωρεί ότι τα διαδικτυακά μποϊκοτάζ σπάνια μεταφράζονται σε πράξη. Κατά την άποψή του, η μείωση στις πωλήσεις της Tesla αποδίδεται περισσότερο σε οικονομικούς παράγοντες, παρά σε πολιτική διαμαρτυρία.