Bonus στους δημοσίους υπαλλήλους για να «τρέξει» το Σχέδιο Ανάκαμψης

Δημόσιο

Ως και 10 εκατομμύρια ευρώ θα μοιραστούν όσοι υπάλληλοι εμπλέκονται στις περίπλοκες και απαιτητικές διαδικασίες του Σχεδίου Ανάκαμψης. Απαραίτητη προϋπόθεση; Να «πιάσουν» ποσοτικούς και ποιοτικούς στόχους, με βάση συγκεκριμένα κριτήρια, που περιγράφονται σε πολυσέλιδη Κοινή Υπουργική Απόφαση.

Μέχρι σήμερα, η Ελλάδα έχει ολοκληρώσει με επιτυχία 5 αιτήματα πληρωμής και το συνολικό ποσό εκταμιεύσεων από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας προς τη χώρα ανέρχεται σε 21,3 δισ. ευρώ, ποσό που ξεπερνά το 59% του συνολικού προϋπολογισμού του Εθνικού Σχεδίου «Ελλάδα 2.0». Με την ολοκλήρωση του 6ου αιτήματος, που υποβλήθηκε στις 21 Ιουλίου, οι συνολικές εκταμιεύσεις προς την Ελλάδα θα ανέρχονται πλέον σε 23,4 δισ. ευρώ, άρα σε ποσοστό 65% των συνολικών πόρων που της αναλογούν, ενώ οι εκταμιεύσεις
ειδικά των επιχορηγήσεων, θα φθάσουν σε 12,04 δισ. ευρώ, άρα σε ποσοστό 66% των διαθέσιμων πόρων. Το αίτημα για το σκέλος των δανείων, ύψους 1,8 δισ. ευρώ, θα υποβληθεί εντός του Σεπτεμβρίου.

Με δεδομένο, ωστόσο, ότι το τέλος του Ταμείου Ανάκαμψης είναι, πλέον, ορατό και δεν αναμένεται παράταση πέραν του Δεκεμβρίου του 2026, οι ελληνικές Αρχές έχουν κάθε λόγο να θέλουν να διασφαλίσουν ότι δεν θα χαθεί ούτε μισό ευρώ λόγω γραφειοκρατικών εμποδίων, καθυστερήσεων και έλλειψη συντονισμού μεταξύ συναρμόδιων υπουργείων. Το γεγονός ότι απεντάχθηκαν έργα από το Σχέδιο Ανάκαμψης και μεταφέρθηκαν στο ΕΣΠΑ με τις «ελαστικότερες» προθεσμίες, αναμφίβολα κρούει τον κώδωνα του κινδύνου.

Τα bonus επιδόσεων

Ο γενικός κανόνας, όπως περιγράφεται σε νόμο του 2022, είναι πως η ανταμοιβή στους εμπλεκόμενους υπαλλήλους, υπολογίζεται επί του βασικού μισθού και του επιδόματος θέσης ευθύνης, δεν συμψηφίζεται με την προσωπική διαφορά, δεν μπορεί να υπερβαίνει, ανά έτος, το 15% του αθροίσματος του ετήσιου βασικού μισθού και του επιδόματος θέσης ευθύνης κάθε υπαλλήλου και υπόκειται στις ασφαλιστικές εισφορές και λοιπές κρατήσεις των πρόσθετων αποδοχών.

Στην εφαρμοστική ΚΥΑ ορίζονται οι λεπτομέρειες που οδηγούν στο κατά περίπτωση bonus. Η κατανομή του ποσού που αντιστοιχεί στην ανταμοιβή των υπαλλήλων κάθε φορέα συνδέεται άμεσα:

α) με την επίτευξη των Οροσήμων Πληρωμής, όπως έχουν συμφωνηθεί και αναγράφονται στο Παράρτημα της εκτελεστικής απόφασης του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου και στη Συμφωνία επιχειρησιακών ρυθμίσεων με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή αντίστοιχα για την έγκριση της αξιολόγησης του σχεδίου ανάκαμψης και ανθεκτικότητας της Ελλάδας, ανά Υπουργείο Ευθύνης ή/και Φορέα Υλοποίησης ή/και ανά Δράση ή/και ανά Έργο του ΦΕ, όπως αναγράφονται στις σχετικές αποφάσεις ένταξης των Έργων του ΦΕ, καθώς και

β) με την επίτευξη ελάχιστου ποσοστού απορρόφησης κατά τα ειδικώς οριζόμενα κατωτέρω, εφόσον προβλέπονται πιστώσεις για έτος αναφοράς.

Για παράδειγμα, στην Κεντρική Μονάδα Κρατικών Ενισχύσεων, της Γενικής Γραμματείας Οικονομικής Πολιτικής και Στρατηγικής του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, ένας από τους στόχους είναι η διαπίστωση συμμόρφωσης ή μη με τους κανόνες κρατικών ενισχύσεων επί σχεδίων νόμων και υπουργικών αποφάσεων που αφορούν υλοποίηση έργων που χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης, μέσω διατύπωσης γνωμοδότησης εντός 20 εργάσιμων ημερών.

Το ποσό του κατά περίπτωση bonus, υπολογίζεται με βάση μαθηματικό τύπο, όπου η δυσκολία επίτευξης ενός έργου και ο βαθμός απορρόφησης ανά έτος αναφοράς έχουν ειδικό συντελεστή βαρύτητας. Το ποσό της ανταμοιβής καταβάλλεται σε επίπεδο Φορέα και ο Προϊστάμενος της αρμόδιας Διεύθυνσης ορίζει τους υπαλλήλους, οι οποίοι εμπλέκονται στα εν λόγω έργα. Το 40% του ποσού ανταμοιβής όπως προκύπτει, κατά περίπτωση, κατανέμεται ισομερώς στους εμπλεκόμενους υπαλλήλους και το υπόλοιπο 60% κατανέμεται με απόφαση Προϊσταμένου.

Σε κάθε περίπτωση, το συνολικό ποσό ανταμοιβής που λαμβάνει ο υπάλληλος δεν μπορεί να υπερβαίνει το 15% του αθροίσματος του ετήσιου βασικού μισθού και του επιδόματος θέσης ευθύνης.

ΣΧΕΤΙΚΑ