Η «έκρηξη» της Airbnb δεν πλήττει τα ξενοδοχεία

Economista
ECONOMISTA
Airbnb
Φωτό: Shutterstock

Μπορεί, μέχρι σήμερα, η πλειονότητα των ξενοδοχειακών ομίλων να εμφανίζονται αντίθετοι στην εξάπλωση του φαινομένου των βραχυχρόνιων μισθώσεων, θεωρώντας ότι αυτή γίνεται με άναρχο και ανεξέλεγκτο τρόπο, επιζήμιο για τον τουρισμό και ασφαλώς και για τις ίδιες τις επιχειρήσεις, ωστόσο οι αριθμοί λένε μια διαφορετική ιστορία: τα ξενοδοχεία δεν βγαίνουν χαμένα!

Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής για τον τουρισμό, κατά το εννιάμηνο του 2018, το μέσο ημερήσιο εισόδημα των ξενοδοχείων αυξήθηκε κατά 9% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του προηγούμενου έτους. Ανάλογη αύξηση της τάξεως του 9% σημειώθηκε και όσον αφορά το μέσο εισόδημα ανά δωμάτιο, ενώ άνοδο κατά 1,2% σημείωσε και η πληρότητα. Την ίδια ώρα το 2018 το μέσο ημερήσιο έσοδο από βραχυχρόνιες μισθώσεις σημείωσε σημαντική μείωση κατά 17%, μείωση που αποδίδεται στην μεγάλη αύξηση της προσφοράς διαμερισμάτων.

Εν ολίγοις, παρά την συνεχιζόμενη διάδοση των βραχυχρόνιων μισθώσεων και της μεγέθυνσης της εν λόγω αγοράς, σε επίπεδο προσφοράς ενοικιαζόμενων διαμερισμάτων και αγγελιών, εν τέλει τα εισοδήματα των ξενοδοχειακών αλυσίδων όχι μόνο δεν έχουν πληγεί, αλλά αντιθέτως ενισχύονται.

Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς ακινήτων, αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι οι βραχυχρόνιες μισθώσεις δεν έχουν αυξήσει μόνο την προσφορά καταλυμάτων, αλλά έχουν συμβάλλει και στην ενίσχυση του τουριστικού ρεύματος προς την χώρα, καθώς προσελκύουν ένα κοινό που υπό άλλες συνθήκες δεν θα ερχόταν στην Ελλάδα και τώρα το πράττει, λόγω του ότι μπορεί να μείνει σε ένα διαμέρισμα στο Παγκράτι με 40-50 ευρώ/βράδι, αντί για 90-100 ευρώ σε κάποιο ξενοδοχείο του κέντρου.

Σύμφωνα με τον Πρόεδρο της ΠΟΜΙΔΑ, κ. Στράτο Παραδιά, η συγκεκριμένη δραστηριότητα είναι συμπληρωματική προς τα ξενοδοχεία και όχι ανταγωνιστική, καθώς πολλοί από τους επισκέπτες που έρχονται σήμερα στην Ελλάδα, δεν θα το έκαναν χωρίς τις πλατφόρμες βραχυχρόνιας μίσθωσης.

Την ίδια στιγμή βέβαια, τα αντίστοιχα εισοδήματα των ιδιοκτητών που επέλεξαν να κάνουν το βήμα προς την βραχυχρόνια μίσθωση κατέγραψαν πτώση το 2018 (κατά μέσο όρο), απόδειξη ότι η αυξημένη προσφορά μεγάλωσε μεν την “πίτα”, αλλά εν τέλει αρκετοί ήταν εκείνοι που δεν είδαν άμεσο όφελος.

Σύμφωνα με στοιχεία έρευνας της εταιρείας AirDNA, στο τέλος του 2018, το μέσο ημερήσιο έσοδα στην Ελλάδα για βαχυχρόνιες μισθώσεις είχε καταγράψει ετήσια πτώση της τάξεως του 17%, σε 126,4 ευρώ. Αν συνυπολογιστεί και ο παράγοντας της πληρότητας, δηλαδή το πόσες ημέρες είναι μισθωμένο το κάθε ακίνητο, τότε το μέσο εισόδημα του κάθε ιδιοκτήτη, κατέγραψε πέρσι ακόμα μεγαλύτερη μείωση κατά 28%, υποχωρώντας στα 58 ευρώ, από περίπου 81 ευρώ που βρισκόταν στο τέλος του 2017.

Αυτό οφείλεται στο ότι η πληρότητα των 72.144 καταλυμάτων που διατίθενται πανελλαδικά μέσω βραχυχρόνιας μίσθωσης, υποχώρησε στο 46%, από 52,7%. Η AirDNA αναλύει σε καθημερινή βάση όλες τις ενεργές αγγελίες στο Airbnb, αλλά και το Homeaway, δηλαδή τις δύο μεγαλύτερες πλατφόρμες παγκοσμίως,

Αντιλαμβάνεται λοιπόν κανείς, ότι η μεγάλη προσφορά καταλυμάτων βραχυχρόνιας μίσθωσης έχει πλήξει κατά βάση την συγκεκριμένη αγορά, παρά τα ξενοδοχεία, τα οποία συνέχισαν την ανοδική τους πορεία.

Ταυτόχρονα, θα πρέπει να σημειωθεί ότι πλέον και οι μεγάλες ξενοδοχειακές αλυσίδες έχουν αρχίσει να τοποθετούνται στην συγκεκριμένη αγορά, αναγνωρίζοντας την επενδυτική ευκαιρία που προσφέρει κι ενισχύοντας το επιχείρημα όσων ισχυρίζονται ότι ο τομέας των βραχυχρόνιων μισθώσεων θα οδεύσει προς μια περισσότερο επαγγελματική διαχείριση, συγκριτικά με σήμερα.

ΣΧΕΤΙΚΑ