Κίνδυνος εκτροχιασμού από δικαστικές αποφάσεις

Νέφη που μπορεί να φέρουν καταιγίδα, βλέπει το Γραφείο Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή στον ορίζοντα.

Με φόντο τα ηχηρά καμπανάκια κινδύνου από τις Βρυξέλλες, που θεωρούν ότι η δόση των 750 εκ. θα γίνει θρίλερ, αν η κυβέρνηση συνεχίσει να πορεύεται με τους ίδιους βραδείς προεκλογικούς ρυθμούς, το Γραφείο Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή συμπλέει και τονίζει τα αυτονόητα: την ιδιαίτερη βαρύτητα έγκαιρης ολοκλήρωσης των μεταμνημονιακών δεσμεύσεων.

Το στοίχημα είναι αφενός να εκταμιευθεί η «δόση», αφετέρου να μην σταλεί αρνητικό σήμα στις αγορές και επιπρόσθετα, αυτές καθ’ εαυτές οι συμφωνηθείσες μεταρρυθμίσεις να μην μείνουν πίσω.

Η εγρήγορση κρίνεται αναγκαία λόγω των αβεβαιοτήτων που σκιάζουν τη μεταμνημονιακή περίοδο. Αυτές συνδέονται με τις εξελίξεις στην παγκόσμια οικονομία, το ύψος των κόκκινων τραπεζικών δανείων, την ολοκλήρωση των δράσεων που συνδέονται με την εκταμίευση των κερδών απόSMP’s και ANFA’s , τις ενδεχόμενες δημοσιονομικές πιέσεις από διεκδικήσεις αναδρομικών σε συνδυασμό με τον εκλογικό κύκλο και την εφαρμογή του νέου πλαισίου δημοσιονομικής διαχείρισης.

Ειδικότερα, μεταξύ, άλλων, το ΓΠΚ, που διευθύνεται από τον Φραγκίσκο Κουτεντάκη, επισημαίνει τα ακόλουθα προβλήματα και κινδύνους:

  1. Ο πληθωρισμός παραμένει σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα και το έλλειμμα στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών έχει αυξηθεί.
  2. Η σημαντικότερη πηγή ανησυχίας είναι η επιβράδυνση της Ευρωζώνης που ενδέχεται να επηρεάσει αρνητικά τη χώρα μας μέσω της μείωσης των εξαγωγών. Πάντως, οι τελευταίες προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το 2019 έχουν αναθεωρήσει προς τα κάτω το ρυθμό μεγέθυνσης της Ευρωζώνης κατά 0,6 ποσοστιαίες μονάδες (από 1,9% σε 1,3%), αλλά η πρόβλεψη για την Ελλάδα έχει αναθεωρηθεί προς τα πάνω κατά 0,2 μονάδες (από 2% σε 2,2%).
  3. Οι ληξιπρόθεσμες οφειλές των φορολογούμενων και ασφαλισμένων έχουν αυξηθεί, αν και με φθίνοντα ρυθμό. Το απόθεμα των μη εξυπηρετούμενων δανείων συνεχίζει να μειώνεται σε απόλυτα μεγέθη, ωστόσο ο λόγος των μη εξυπηρετούμενων δανείων ως προς το σύνολο των δάνειων παραμένει υψηλός.
  4. Σημαντικός δημοσιονομικός κίνδυνος είναι η κλιμάκωση των δικαστικών διεκδικήσεων αναδρομικών που αφορούν μισθολογικές και συνταξιοδοτικές παροχές. Με δεδομένο, μάλιστα, ότι το τρέχον έτος θα πραγματοποιηθούν πολλαπλές εκλογικές αναμετρήσει ς, η όξυνση του πολιτικού ανταγωνισμού ενδέχεται να προκαλέσει πλειοδοσία εξαγγελιών με σημαντικό κόστος που μπορεί να διαταράξει τη δημοσιονομική ισορροπία.
  5. Ένας λιγότερο προφανής κίνδυνος αφορά την απώλεια της προόδου που έχει συντελεστεί στο πλαίσιο της δημοσιονομικής διαχείρισης. Οι μεταρρυθμίσεις που νομοθετήθηκαν τα τελευταία χρόνια βελτίωσαν σημαντικά την τεχνογνωσία και την αποτελεσματικότητα, όμως ο σχεδιασμός έγινε σε ιδιαίτερα πιεστικές συνθήκες και δεν υπήρχε ούτε ο χρόνος ούτε οι πόροι να εκπαιδευτεί επαρκώς το προσωπικό των επιμέρους φορέων ώστε να προσαρμοστεί ομαλά στο νέο πλαίσιο και να το εφαρμόζει αποτελεσματικά. Αν δεν ληφθούν άμεσα πρωτοβουλίες, η δημοσιονομική διαχείριση της χώρας θα παλινδρομήσει στο ανεπαρκές και διάτρητο πλαίσιο του παρελθόντος.

Για την αύξηση του κατώτατου μισθού, το ΓΠΚ είναι καθησυχαστικό, όσον αφορά τις πιθανές επιπτώσεις στην ανταγωνιστικότητα. Σημειώνει ότι «τα διαθέσιμα στοιχεία δείχνουν ότι θα επηρεάσει περισσότερο τους κλάδους που απευθύνονται στην εγχώρια ζήτηση και σαφώς λιγότερο τους εξαγωγικούς κλάδους, συνεπώς δεν αναμένονται σημαντικές αρνητικές επιπτώσεις στην απασχόληση και την ανταγωνιστικότητα».

ΣΧΕΤΙΚΑ