Google: Πώς η πιο πρωτοποριακή εταιρεία εξελίχθηκε σε… δεινόσαυρο

Φωτογραφία: Shutterstock

Οι συζητήσεις ότι η Google από την πιο πρωτοποριακή εταιρεία στον κόσμο εξελίχθηκε σε δεινόσαυρο έχουν ξεκινήσει εδώ και πολύ καιρό.

Η εταιρεία πρόσφατα έγινε 20 χρονών –σε τεχνολογικά χρόνια είναι σα να λέμε ότι είναι δύο αιώνων.

Έχει επιβιώσει από πέντε διαφορετικούς προέδρους και δύο πολύ σημαντικές χρηματιστηριακές κρίσεις. Τα δύο παιδιά – θαύματα που την ίδρυσαν πλέον είναι επίτιμα στελέχη, ενώ το όνομά της είναι μία λέξη που τα παιδιά μαθαίνουν όταν είναι τριών ετών.

Όμως, τα χρόνια που έχουν περάσει έχουν φέρει και νέα προβλήματα: αποφυγή ρίσκων, καταστολή της καινοτομίας, απολύσεις, καθώς και μία κουβέντα ότι σημαντικά προϊόντα της, όπως το Gmail, χειροτερεύουν διαρκώς. Με αποτέλεσμα πλέον να υπάρχει η αντίληψη ότι η Google, η πιο ποθητή εταιρεία για εργαζομένους στη Silicon Valley, πλέον έχει γίνει αυτό που είχε υποσχεθεί ότι δε θα γίνει ποτέ: βαρετή.

Το 2004 που η Google μπήκε στο Χρηματιστήριο, οι δύο ιδρυτές της εταιρείας, Larry Page και Sergey Brin, είπαν στους επενδυτές ότι δεν ήταν μία «συμβατική» εταιρεία και ότι δεν σκόπευαν να γίνουν.

Για μία δεκαετία τήρησαν την υπόσχεσή τους. Η Google ήταν αυτή που άνοιξε το δρόμο για μία νέα κουλτούρα στις τεχνολογικές επιχειρήσεις της Silicon Valley. Ήταν ο παράδεισος του μηχανικού, με πολλές ευκαιρίες, παχυλούς μισθούς και την πεποίθηση ότι οι μακροπρόθεσμες επενδύσεις ξεπερνούν τα βραχυπρόθεσμα αποτελέσματα.

Ο Larry Page και ο Sergey Brin δεν είχαν κανένα σκοπό να «μολύνουν» τη μηχανή αναζήτησής τους, μέχρι που δοκίμασαν αυτό που στη συνέχεια εξελίχθηκε η κότα με τα χρυσά αυγά: οι διαφημίσεις. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να εισρεύσουν τεράστιες ποσότητες χρημάτων στα ταμεία, γεγονός που φέρνει «ελευθερία κινήσεων». Τότε, οι δύο ιδρυτές ενθάρρυναν τους υπαλλήλους τους να αναζητήσουν νέες ιδέες.

Η δεκαετία του 2000

Στις αρχές της δεκαετίας του 2000 ήρθε η χαρτογράφηση όλου του πλανήτη με τη βοήθεια δορυφόρων, η κατασκευή γιγάντιων μπαλονιών για το διαδίκτυο, η κατασκευή του δικού της ίντερνετ και πολλά άλλα. Πριν από δέκα χρόνια, δημοσιεύματα σε κορυφαία ΜΜΕ έβλεπαν την Google ως την «καλύτερη εταιρεία του κόσμου».

Αν ρωτήσει κανείς τους υπαλλήλους, πότε η Google άρχισε να «κάθεται στις δάφνες της» και να ξεχνά την καινοτομία, θα πάρει διάφορες απαντήσεις. Κάποιοι θα πουν ότι η εταιρεία έγινε τεράστια, άλλοι ότι η ηγεσία δεν έχει όραμα και κάποιοι ότι υπέκυψε στις επιταγές της Wall Street.

Ένα όμως είναι βέβαιο. Υπό την ηγεσία του Pichai, ο τζίρος εκτοξεύτηκε και η κεφαλαιοποίηση της έχει φτάσει το 1,7 τρισεκατομμύρια δολάρια από τα 400 δισεκατομμύρια το 2015 όταν ανέλαβε τα ηνία.

Αυτή τη στιγμή, το 80% του τζίρου της Alphabet προέρχεται από τις διαφημίσεις.

Και παρότι η εταιρεία παλεύει να διαφοροποιηθεί, οι φόβοι για απόρριψη του τμήματος (διαφημίσεις) που φέρνει τα χρήματα έχουν αυξηθεί. Οι ριψοκίνδυνες ιδέες αντιμετωπίζονται με σκεπτικισμό, ιδιαίτερα όταν δεν περιλαμβάνουν την πώληση διαφημίσεων. Το αποτέλεσμα είναι μια αυξανόμενη αίσθηση ότι η επιβίωση έχει αντικαταστήσει την καινοτομία ως το βασικό στόχο της Google.

ΣΧΕΤΙΚΑ