Μουσική: Τελικά μπορεί να κριθεί αντικειμενικά; Πέντε ειδικοί απαντούν στο «αιώνιο» ερώτημα

NEWSROOM
Δύο γυναίκες χορεύουν σε beach party
Φωτογραφία: Shutterstock

Όλοι έχουν ένα αγαπημένο συγκρότημα, έναν αγαπημένο τραγουδιστή, συνθέτη ή ένα αγαπημένο τραγούδι.

Υπάρχουν είδη μουσικής που μας κάνουν να ψυχαγωγούμαστε. Και κάποια άλλα που μας ακούγονται σαν παραφωνία. Κάθε φορά που ένας μεγάλος καλλιτέχνης κυκλοφορεί το νέο του άλμπουμ, οι κριτικοί είναι εκεί για να μας πουν ακριβώς αν ο καλλιτέχνης το έκανε σωστά, ή το έκανε λάθος. Με τη σειρά τους, οι θαυμαστές είναι εκεί για να πουν στους κριτικούς αν η κριτική τους είναι σωστή ή λάθος.

Αν λοιπόν όλοι έχουμε τη δική μας άποψη για τη μουσική, είναι ποτέ δυνατόν να την κρίνουμε αντικειμενικά; Ή μήπως γινόμαστε όλοι υποκείμενοι στις υποκείμενες διαφωνίες μας για πάντα;

Η ιστοσελίδα theconverstation επιχείρησε να δώσει απάντηση σε ένα ερώτημα που μοιάζει να είναι αιώνιο και αναπάντητο. Υπάρχει αντικειμενική κρίση στη μουσικής; Και αποτάνθηκε σε πέντε ειδικούς για να μας πουν τη γνώμη τους. Ιδού τι είχαν να πουν.

Sam Whiting, λέκτορας στο Πανεπιστήμιο της Νότιας Αυστραλίας

Ο διακεκριμένος Γάλλος κοινωνιολόγος Pierre Bourdieu όρισε το «habitus» (έξη στα ελληνικά) ως τις «δομές αντίληψης, σύλληψης και δράσης» που καθοδηγούν τι είναι «φυσιολογικό» για κάποιους και αφύσικο για κάποιους άλλους. Με απλά λόγια, το habitus είναι η βάση συν τις συνήθειές μας. Διαμορφώνεται από πολλούς πολιτιστικούς, κοινωνικούς, περιβαλλοντικούς και οικονομικούς παράγοντες που είναι μοναδικοί για τον καθένα. Διαμορφώνει τον τρόπο με τον οποίο βλέπουμε τον κόσμο και κυρίως, τον τρόπο με τον οποίο τον κρίνουμε.

Με αυτή την έννοια, η μουσική μπορεί να «κριθεί». Αλλά κάθε κρίση γι' αυτήν συχνά λέει περισσότερα για το άτομο που την κρίνει και τις κοινωνικές, πολιτιστικές και οικονομικές προτεραιότητές του, παρά για την ίδια τη μουσική. Όπως το έθεσε κάποτε ο Bourdieu:

Η γεύση ταξινομεί και ταξινομεί τον ταξινομητή. Τα κοινωνικά υποκείμενα, που ταξινομούνται από τις ταξινομήσεις τους, διακρίνονται από τους διαχωρισμούς που κάνουν, μεταξύ του ωραίου και του άσχημου, του διακεκριμένου και του χυδαίου, με τους οποίους εκφράζεται ή προδίδεται η θέση τους στις αντικειμενικές ταξινομήσεις.

Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο μουσικά είδη όπως το heavy metal μπορούν να θεωρηθούν τόσο βάρβαρα όσο και ιδιαίτερα εκλεπτυσμένα -και για τον οποίο και οι δύο κρίσεις μπορεί να είναι αληθινές. Η αντίληψη βρίσκεται στο αυτί του ακροατή.

Catherine Strong, αναπληρώτρια καθηγήτρια Πανεπιστήμιο RMIT

Η μουσική είναι κοινωνική και η κρίση μας γι' αυτήν δεν μπορεί ποτέ να αφαιρεθεί από αυτό το πλαίσιο. Μπορεί να εκτιμήσουμε αν κάποιος είναι καλός σε ένα όργανο ή αν ένα μουσικό τραγούδι είναι «σωστό» για το στυλ της μουσικής που κατατάσσεται. Ωστόσο, η κρίση της αξίας της μουσικής θα είναι πάντα θεμελιωδώς συνυφασμένη με την κοινωνική μας θέση και τους κυρίαρχους λόγους σχετικά με το τι συνιστά «καλή» και «κακή» τέχνη.

Δεν συναντάμε -και δεν μπορούμε- τη μουσική σε κάποιο είδος καθαρής κατάστασης. Από τη στιγμή που γεννιόμαστε εκτιθέμεθα σε συγκεκριμένα είδη μουσικής, τα οποία διαμορφώνουν τα γούστα μας. Μας διδάσκουν επίσης ότι ορισμένα είδη είναι καλύτερα από άλλα και αυτή η διαδικασία δεν είναι ουδέτερη. Η ιδέα ότι η δυτική έντεχνη μουσική είναι το αποκορύφωμα της μουσικής έκφρασης, αν και αμφισβητείται σήμερα, έχει συμβάλει στη διατήρηση της αντίληψης για τη δυτική πολιτιστική ανωτερότητα.

Παρομοίως, οι αρνητικές κρτικές των δημοφιλών μουσικών ειδών, όπως η pop, το heavy metal ή το hip-hop, έχουν συχνά να κάνουν τόσο με την αντίληψη ότι το κοινό αυτών των μουσικών ειδών είναι «προβληματικό» (με το φύλο, την τάξη και τη φυλή να μπαίνουν συχνά στη συζήτηση). Υπό αυτή την έννοια, η κρίση της μουσικής αφορά την τάση για να επιβληθεί κάποιος. Και η άμπωτη και η ροή του ποια μουσική θεωρείται «καλή» παρέχει μια εικόνα για τις λεπτές αποχρώσεις του τρόπου με τον οποίο αναπτύσσεται αυτή η τάση.

Charlotte Markowitsch, υποψήφια διδάκτωρ Πανεπιστήμιο RMIT

Γνωρίζετε το παλιό ρητό «η ομορφιά βρίσκεται στο μάτι του θεατή»; Υπάρχουν συστήματα σε όλες τις κουλτούρες της δημοφιλούς μουσικής που μας πείθουν για το ποια είναι η αντικειμενικά καλή μουσική. Ένα από αυτά τα συστήματα είναι η κανονικοποίηση. Η κανονικοποίηση είναι μια διαδικασία που διαμορφώνει έναν κατάλογο (έναν κανόνα) καλλιτεχνών, τραγουδιών και άλμπουμ που αντιπροσωπεύουν το υψηλότερο πρότυπο μουσικής ποιότητας σε ένα συγκεκριμένο είδος.

Ο κανόνας της κλασικής ροκ, ο τομέας της ειδικότητάς μου, είναι ένα πολυσυζητημένο προϊόν αυτής της διαδικασίας. Αυτός ο κυρίαρχος δυτικός κανόνας διαμορφώθηκε από μουσικές εκδόσεις που αξιολογούσαν τους σπουδαιότερους καλλιτέχνες ή άλμπουμ όλων των εποχών. Σκεφτείτε: το Rolling Stone's 500 Greatest Albums of All Time, ή ίσως μία από τις τεράστιες λίστες του WatchMojo. Αυτές οι λίστες τείνουν να προτιμούν το ίδιο σύνολο βρετανικών και αμερικανικών ροκ συγκροτημάτων από τα τέλη του 20ού αιώνα και τους επαινούν για την αυθεντική πρωτοτυπία, την ικανότητα και τη διαχρονικότητα.

Αυτά τα κριτήρια ενημερώνουν το κοινό, τους καλλιτέχνες και τους κριτικούς για το πώς να κρίνουν αντικειμενικά τι συνιστά «καλή» ροκ μουσική και τι όχι. Το γεγονός ότι οι περισσότεροι οπαδοί της ροκ θα προτείνουν συγκροτήματα όπως οι Led Zeppelin, οι Rolling Stones ή οι Beatles όταν ερωτώνται για τους «σπουδαιότερους» είναι, θα έλεγα, απόδειξη ότι λαμβάνει χώρα η αντικειμενική κρίση.

Laura Glitsos, λέκτορας Πανεπιστήμιο Edith Cowan

Ναι, η μουσική μπορεί να κριθεί αντικειμενικά μέσω τεχνικών κριτηρίων, όπως η ενορχήστρωση, η πολυπλοκότητα, το ύφος της παραγωγής, η δομή και δεκάδες άλλα στοιχεία που πιθανότατα αποκαλύπτουν λιγότερα για τον συναισθηματικό αντίκτυπό της και περισσότερα για τη δεξιοτεχνία ή την τέχνη της.

Ωστόσο, νομίζω ότι μια άλλη σημαντική συζήτηση που πρέπει να γίνει είναι για το αν η μουσική μπορεί να αξιολογηθεί αντικειμενικά, κάτι που δεν πιστεύω ότι ισχύει. Για παράδειγμα, μπορούμε να θαυμάσουμε την ιδιοφυΐα του Κοντσέρτου για πιάνο αρ. 2 του Ραχμάνινοφ καθώς και την απόλυτη τεχνική δεξιοτεχνία του brutal death metal συγκροτήματος Decrepit Birth. Υποθέτω ότι υπάρχουν πολλοί μουσικοί και φίλοι που εκτιμώνται μεταξύ τους ως αποτέλεσμα των προφανών θεματικών τάσεων που γεννιούνται από το κοινωνικό πλαίσιο και τους πολιτιστικούς παράγοντες.

Οι Nirvana έχουν μερικά από τα πιο απλά και κοφτά riffs στην ιστορία της μουσικής, αλλά από πολλούς εκτιμώνται απεριόριστα. Στην πραγματικότητα, το συγκρότημα φάνηκε να μιλάει εκ μέρους μιας ολόκληρης γενιάς.

Πρέπει να θυμόμαστε: δεν ακούμε μουσική μόνο με το μυαλό μας και το κοινωνικό ή πνευματικό μας κεφάλαιο -ακούμε με ολόκληρο το σώμα μας. Το σώμα μας μπορεί να μην ξέρει τίποτα από τεχνικά κριτήρια, αλλά τα πάντα για την αίσθηση. Σύμφωνα με τα λόγια της Shirley Bassey, «γιατί να ρωτάς το κεφάλι σου; Είναι οι γοφοί σου που κουνιούνται».

Timothy McKenry, καθηγητής Καθολικό Πανεπιστήμιο Αυστραλίας

Επιλέγοντας να ακούσουμε μουσική και αποφασίζοντας ποια μουσική θα ψάξουμε περισσότερο, οι άνθρωποι κάνουν μουσική κρίση. Αυτές δεν είναι απλώς προϊόν προτίμησης ή «γούστου». Λειτουργούν, είτε το συνειδητοποιούμε είτε όχι, σύμφωνα με ένα σύνθετο και διασταυρούμενο (αλλά πάντως καθιερωμένο) κριτήριο.

Οι περισσότεροι από εμάς έχουμε μια ιδέα για το τι συνιστά μια «καλή» εκτέλεση. Έπαιξε ή τραγούδησε ο μουσικός στον σωστό τόνο; Ήταν αδέξιος; Αυτά δεν είναι θέματα που ο καθένας λέει τη γνώμη του. Και αν μπορούμε να διακρίνουμε μια καλή εκτέλεση, προκύπτει ότι μπορούμε να κάνουμε τεκμηριωμένες κρίσεις για την ίδια τη μουσική.

Το γεγονός ότι διαφορετικά είδη μουσικής δίνουν έμφαση σε διαφορετικά μουσικά στοιχεία -και συνεπώς θα πρέπει να κρίνονται με διαφορετικά κριτήρια- δεν αλλάζει αυτή τη δυναμική. Ας εξετάσουμε δύο από τους σπουδαιότερους: Μπετόβεν και Τέιλορ Σουίφτ. Ο Μπετόβεν έγραψε σπουδαίες συμφωνίες. Η Swift γράφει σπουδαία ποπ τραγούδια. Και οι δύο τρόποι εξυπηρετούν διαφορετικές ανάγκες και λειτουργούν σύμφωνα με διαφορετικά μουσικά κριτήρια, ωστόσο είμαστε απολύτως ικανοί να διακρίνουμε την αριστεία και στους δύο.

Δύο τελευταία ζητήματα. Πρώτον, αυτή η ικανότητα διάκρισης αποκτάται μέσω της ευρείας ακρόασης και της εκπαίδευσης. Έτσι, ενώ η αντικειμενική κρίση είναι δυνατή, πολλοί δεν έχουν αναπτύξει την ικανότητα γι' αυτήν. Δεύτερον, η σύγκριση είναι δύσκολη και συνήθως δεν βοηθάει. Το να λέμε «ο Μπετόβεν είναι καλύτερος από τη Σουίφτ» είναι απλώς μια λάθος και ανόμοια σύγκριση.

ΣΧΕΤΙΚΑ