fbpxΑνακαλύφθηκε ο πρώτος γιγάντιος εξωπλανήτης που επιβίωσε από τον θάνατο του άστρου του | Economistas.gr

Πηγή W. M. Keck Observatory-Adam Makarenko

Μια διεθνής ομάδα αστρονόμων ανακάλυψε το πρώτο επιβεβαιωμένο πλανητικό σύστημα που πιθανώς προεικονίζει το μέλλον του δικού μας ηλιακού συστήματος, όταν ο Ήλιος πια θα έχει «φάει τα ψωμιά του» σε περίπου πέντε δισεκατομμύρια χρόνια. Πρόκειται για έναν αέριο γίγαντα εξωπλανήτη με μέγεθος μεγαλύτερο του Δία, ο οποίος κινείται πέριξ ενός νεκρού άστρου-λευκού νάνου κοντά στο κέντρο του γαλαξία μας.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον δρ. Τζόσουα Μπλάκμαν του αυστραλιανού Πανεπιστημίου της Τασμανίας, οι οποίοι έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό «Nature», ανίχνευσαν τυχαία το σύστημα με το Τηλεσκόπιο Κεκ στη Χαβάη και με τη βοήθεια της τεχνικής του «βαρυτικού μικροφακού». Ο λευκός νάνος εκτιμάται ότι έχει περίπου το 60% της μάζας του Ήλιου μας και ο τεράστιος εξωπλανήτης του (MOA2010BLG477Lb) έχει μάζα 40% μεγαλύτερη του Δία, απέχοντας 2,8 αστρονομικές μονάδες από το μητρικό άστρο του.

«Οι παρατηρήσεις μας επιβεβαιώνουν ότι οι πλανήτες που βρίσκονται σε τροχιά σε αρκετά μεγάλη απόσταση από το άστρο τους, μπορούν να συνεχίσουν να υπάρχουν μετά τον θάνατο του τελευταίου», ανέφερε ο Μπλάκμαν. «Δεδομένου ότι αυτό το σύστημα είναι ανάλογο με το δικό μας ηλιακό σύστημα, φαίνεται πως ο Δίας και ο Κρόνος μπορεί τελικά να επιβιώσουν αφότου ο Ήλιος μας γίνει ερυθρός γίγαντας, όταν ξεμείνει από πυρηνικά καύσιμα και αυτοκαταστραφεί», πρόσθεσε.

Από την άλλη, αυτό δεν αλλάζει την λίγο-πολύ προδιαγεγραμμένη μοίρα της Γης και των άλλων κοντινών στον Ήλιο πλανητών. Όπως δήλωσε ο αστρονόμος Ντέιβιντ Μπένετ του αμερικανικού Πανεπιστημίου του Μέριλαντ και του Κέντρου Διαστημικών Πτήσεων Goddard της NASA, «το μέλλον της Γης μάλλον δεν θα είναι τόσο ρόδινο, επειδή βρίσκεται πολύ πιο κοντά στον Ήλιο. Μόνο αν η ανθρωπότητα ήθελε να μετακομίσει σε ένα δορυφόρο του Δία ή του Κρόνου, προτού ο Ήλιος ψήσει τον πλανήτη μας στη διάρκεια της καυτής φάσης του όταν θα έχει γίνει ερυθρός γίγαντας, θα μπορούσαμε να παραμείνουμε σε τροχιά γύρω από τον Ήλιο, μολονότι δεν θα ήμασταν σε θέση πλέον να βασιζόμαστε για πολύ στη θερμότητα ενός Ήλιου όπως ένας ψυχρός λευκός νάνος».

Ένας λευκός νάνος είναι αυτό που απομένει από ένα άστρο όπως ο Ήλιος. Στα τελευταία στάδια του κύκλου ζωής του, το άστρο καίει όλο το υδρογόνο στον πυρήνα του και φουσκώνει σαν μπαλόνι, μετατρεπόμενο σε ερυθρό γίγαντα. Αυτός κάποια στιγμή καταρρέει βαρυτικά προς το εσωτερικό του, συρρικνούμενος σε ένα μικρό λευκό νάνο, μένοντας ένα πυκνό άστρο με μέγεθος μόνο όπως ένας πλανήτης σαν τη Γη. Τα αστρικά αυτά «πτώματα», που αφθονούν στο σύμπαν, δεν έχουν πια πυρηνικά καύσιμα για να λάμψουν έντονα, γι' αυτό είναι αχνά και δύσκολο να ανιχνευθούν.

Στην περίπτωση άστρων μεγαλύτερων και βαρύτερων από τον Ήλιο, αυτά καταλήγουν, όταν καταρρεύσουν βαρυτικά, να μετατραπούν σε μαύρες τρύπες ή άστρα νετρονίων. Στον γαλαξία μας υπολογίζεται ότι το 95% των άστρων θα γίνουν λευκοί νάνοι. Οι επιστήμονες εκτιμούν ότι τουλάχιστον οι μισοί λευκοί νάνοι έχουν συνοδούς εξωπλανήτες και δεν αποκλείουν ότι σε αυτούς μπορεί να υπάρχουν συνθήκες φιλόξενες για την ανάπτυξη ζωής.

Το 77% του κοινού χρησιμοποιεί κάποια συσκευή ή υπηρεσία που λειτουργεί με τεχνητή νοημοσύνη
To 77% του κοινού χρησιμοποιεί πλέον κάποια συσκευή ή υπηρεσία που η λειτουργία της βασίζεται σε τεχνητή νοημοσύνη, όμως μόλις το 33% το αντιλαμβάνεται.
NASA: Έτοιμη για εκτόξευση η αποστολή Lucy -Mια «Οδύσσεια» ανάμεσα στους Τρωικούς αστεροειδείς κοντά στον Δία
Η νέα τολμηρή αποστολή Lucy της NASA, που έχει ως στόχο την εξερεύνηση για πρώτη φορά των πολυπληθών Τρωικών αστεροειδών κοντά στον Δία, είναι έτοιμη για εκτόξευση το Σάββατο από το Ακρωτήριο Κανάβεραλ στη Φλόριντα.
Facebook: Θα προσλάβει 10.000 εργαζόμενους για το «Metaverse» -Τι περιλαμβάνει το πρόγραμμα
To Facebook ανακοίνωσε ότι σχεδιάζει να δημιουργήσει 10.000 νέες θέσεις εργασίας υψηλής εξειδίκευσης στην Ευρωπαϊκή Ένωση, μέσα στην επόμενη πενταετία με στόχο να βοηθήσουν στην ανάπτυξη του λεγόμενου «metaverse».
Φήμες ότι το Facebook αλλάζει όνομα
Το Facebook σχεδιάζει να «εφεύρει» ξανά τον εαυτό του αλλάζοντας όνομα, ίσως και την επόμενη εβδομάδα, στο πλαίσιο του νέου μεγάλου στόχου του, της δημιουργίας του «metaverse», ενός νέου διαδικτυακού κόσμου επικοινωνίας των χρηστών μέσω εικονικής και επαυξημένης πραγματικότητας.
Φήμες ότι το Facebook αλλάζει όνομα
Η Roskosmos θέλει να δει Ρώσους κοσμοναύτες στα διαστημόπλοια της SpaceX
Ο επικεφαλής της ρωσικής διαστημικής υπηρεσίας (Roskosmos)Ντμίτρι Ρογκόζιν εξέφρασε σήμερα την άποψη ότι τα διαστημόπλοια Crew Dragon της εταιρείας του Έλον Μάσκ SpaceX, έχουν αποκτήσει επαρκή εμπειρία, ώστε να μπορούν να πετάξουν με αυτά Ρώσοι κοσμοναύτες στο πλαίσιο κοινών πτήσεων.
Η Roskosmos θέλει να δει Ρώσους κοσμοναύτες στα διαστημόπλοια της SpaceX