fbpxΑνακαλύφθηκε κοντινός εξωπλανήτης μικρότερος από τη Γη με έτος που διαρκεί μόνο οκτώ ώρες | Economistas.gr

Πηγή SPP 1992 (Patricia Klein)

Μια διεθνής ομάδα αστρονόμων ανακάλυψε, σε απόσταση μόνο 31 ετών φωτός από τη Γη, έναν βραχώδη εξωπλανήτη μικρότερο από τη Γη (με περίπου τα τρία τέταρτα του μεγέθους της ή λίγο μεγαλύτερο από τον Άρη), ο οποίος έχει περίπου τη μισή μάζα του δικού μας πλανήτη, είναι πυκνός σαν σίδερο, ενώ επιπλέον είναι πολύ γρήγορος και το έτος του διαρκεί μόλις οκτώ ώρες.

Συγκεκριμένα, εκτιμάται ότι έχει το 72% της ακτίνας της Γης και το 55% της μάζας της. Από τους περίπου 5.000 εξωπλανήτες που έχουν ανακαλυφθεί μέχρι σήμερα, ο συγκεκριμένος είναι ένας από εκείνους με τη μικρότερη μάζα. Επίσης επειδή βρίσκεται σχετικά κοντά στη Γη, αποτελεί ιδανικό στόχο για περαιτέρω μελέτη.

Οι 78 ερευνητές, με επικεφαλής την Κριστίνε Λαμ και τον Σίλαρντ Τσιζμάντια του Ινντιτούτου Πλανητικής Έρευνας του Γερμανικού Αεροδιαστημικού Κέντρου (DLR), που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό «Science», πραγματοποίησαν την ανακάλυψη με το αμερικανικό διαστημικό τηλεσκόπιο TESS και το επίγειο τηλεσκόπιο του Ευρωπαϊκού Νοτίου Αστεροσκοπείου (ESO).

Ο εξωπλανήτης GJ 367b κινείται πέριξ του άστρου του - ενός σχετικά ψυχρού ερυθρού νάνου (ενός άστρου κατηγορίας Μ) που έχει το μισό μέγεθος του Ήλιου - σε υπερβολικά σύντομο χρόνο, διαγράφοντας μια πλήρη περιφορά σε μόνο οκτώ ώρες, δηλαδή αυτή είναι η διάρκεια του έτους του. Συγκριτικά, ο ταχύτερος πλανήτης του δικού μας ηλιακού συστήματος, ο Ερμής, έχει έτος διάρκειας 88 ημερών.

Ο νέος εξωπλανήτης είναι βραχώδης και πολύ πυκνότερος από τη Γη, έχοντας πιθανώς έναν πολύ μεγάλο πυρήνα σιδήρου (που καταλαμβάνει έως το 86% του εσωτερικού του), εμφανίζοντας ομοιότητες με τον Ερμή, ο οποίος έχει επίσης έναν δυσανάλογα μεγάλο πυρήνα σιδήρου και νικελίου. Λόγω της εγγύτητας στο άστρο του, η θερμοκρασία στην επιφάνεια του πλανήτη GJ 367b εκτιμάται σε 1.300 έως 1.500 βαθμούς Κελσίου, αρκετή για να λιώσει σίδηρο και πετρώματα.

Η ακτινοβολία που ο εξωπλανήτης δέχεται από το μητρικό άστρο του, εκτιμάται ότι είναι τουλάχιστον 500 φορές ισχυρότερη από αυτή που δέχεται η Γη από τον Ήλιο, συνεπώς - σε συνδυασμό και με την καυτή επιφάνειά του - δεν αναμένεται να είναι φιλόξενος για ζωή και άρα δεν μπορεί να θεωρηθεί μια «δεύτερη Γη». Πιθανώς πάντως στο ίδιο αστρικό σύστημα υπάρχουν και άλλοι εξωπλανήτες.

Ανακαλύφθηκαν υδρατμοί στην ατμόσφαιρα ενός εξωπλανήτη σε απόσταση 150 ετών φωτός από τη Γη
Η Αμερικανική Διαστημική Υπηρεσία (NASA) ανακοίνωσε ότι ανιχνεύθηκαν υδρατμοί στην ατμόσφαιρα του εξωπλανήτη ΤΟΙ-674b, ο οποίος βρίσκεται σε απόσταση περίπου 150 ετών φωτός από τη Γη, στον αστερισμό της Αντλίας.
Το Solar Orbiter τράβηξε κοντινές θεαματικές φωτογραφίες του Ήλιου και αποκάλυψε έναν «ηλιακό σκαντζόχοιρο»